۰

نباید برای خواسته‌های انحصارطلبانه‌ی خود وزارت بهداشت را متهم به فساد کنیم

محمود نجفی عرب عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۶۵۷۱
نباید برای خواسته‌های انحصارطلبانه‌ی خود وزارت بهداشت را متهم به فساد کنیم
سالم‌خبر: اگر قرار باشد بنگاه‌های دارویی و تامین کنندگان دارو یا جناح های خاص برای وزارت بهداشت تعیین تکلیف کنند و این وزارتخانه را برای تامین خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند قطعاً جامعه و سلامت مردم آسیب خواهد دید.
 
محمود نجفی عرب عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با تاکید بر این مطلب در گفت ‌و گو سالم خبر اظهار داشت: مسوولیت اصلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تامین نیاز دارویی و درمان مردم است و مسولان این وزارتخانه و سازمان انصافا تاکنون تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار برده اند.
 
مدیران وزارت بهداشت همواره تاکید کرده‌اند پس از تحقق این موضوع به اولویت‌های دیگری همچون حفاظت از صنایع دارویی خواهند پرداخت. بنابراین می توان گفت نگاه به بنگاه‌های تولیدی و حمایت از تولید داخلی دارو در وهله دوم اولویت‌های وزارت بهداشت قرار دارد.
 
وی افزود: درواقع بر اساس این اولویت ها تاکنون وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار گرفته است و به رغم فضاسازی‌های برخی افراد، من فکر نمی کنم در شرایط موجود مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در پی ایجاد رانت برای برخی شرکت ها باشند.
 
نجفی عرب ادامه داد: گرچه وضعیت ارزی کشور و به تبع وضعیت تامین ارز صنایع دارویی در شرایط مناسبی قرار ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که سازمان غذا و دارو، ارز دارو را به نادرستی و بر اساس رانت توزیع می کند.
 
وی تاکید کرد: در واقع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر اساس اولویت های خود تصمیم گیری می‌کنند و تشخیص این اولویت ها تنها در حیطه اختیارات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. وزارت بهداشت است که می‌تواند این اولویت‌ها را تشخیص دهد. وزارت بهداشت است که باید تعیین کند تامین چه دارویی بر داروی دیگر ارجح است و در اولویت قرار دارد.
 
این فعال حوزه دارو تصریح کرد: اگر قرار باشد بنگاه‌های دارویی و تامین کنندگان دارو یا جناح های خاص برای وزارت بهداشت تعیین تکلیف کنند و این وزارتخانه را برای تامین خواسته‌های خود تحت فشار قرار دهند قطعاً جامعه و سلامت مردم آسیب خواهد دید.

نجفی عرب با تاکید بر اینکه تاکنون وزارت بهداشت در حد توان خود توانسته اولویت‌ها را تشخیص دهد و نیازهای دارویی کشور را با توجه به پتانسیل‌های خود و امکانات کشور تامین کند، گفت: اینکه ما از بیرون به عنوان فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه های دارویی به بهانه‌هایی همچون عدم تامین ارز یا تحقق خواسته‌های گاه انحصارطلبانه‌ی خود  وزارت بهداشت و مسوولان سازمان غذا و دارو را متهم به فساد و رانت جویی کنیم در شرایط کنونی به بازار دارویی کشور و در نهایت به جامعه آسیب خواهد زد.
 
وی افزود: ما در وضع بحرانی موجود که کشور با بحران بیماری کوید ۱۹ مواجه است باید به دستگاه‌ها و مراجع بالادستی و تصمیم‌گیر خود اعتماد کنیم. ما نمی توانیم تنها بر اساس ذهنیات نادرست خود اتهاماتی را به نهادهایی که تأمین دارو و سلامت مردم را در اختیار دارند نسبت دهیم.
 
این عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکید کرد: ما تأمین کنندگان دارو حق نداریم به بهانه و به منظور تامین منافع خود، فرد یا افرادی را تحریک کنیم تا اتهاماتی را متوجه مسوولان حوزه سلامت کشور کنند آنهم در شرایطی که کشور با بحران جدی مواجه هست و مسوولان وزارت بهداشت با توان تمام توان خود در پی مبارزه با بیماری منحوس کرونا هستند. این رفتار بی انصافیست که به غلط مدیری را متهم کنیم ارز دارو را غیرکارشناسی و بر اساس رانت توزیع می کند.
 
 وی تصریح کرد: این نگاه برای تحلیل موضوعات، نگاه درستی نیست و من یقین دارم که مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با توجه به محدودیت هایی که در اثر تحریم و بحران بیماری کرونا در کشور وجود دارد به طور طبیعی و به درستی داروها را برای تامین اولویت بندی می کنند.
 
نجفی عرب گفت: من معتقدم هرکس دیگری هم در این مسند قرار بگیرد که نگاه آن به مردم و کشور باشد، تامین دارو را به طور طبیعی اولویت‌بندی می‌کند. چون امکانات ما امکانات نامحدودی نیست و در شرایط امکانات محدود طبیعتاً باید اولویت بندی انجام شود. به همین دلیل است که فکر می کنم برخی رفتارها و فصاسازی‌ها منطقی و منصفانه نیست و راه به جایی نخواهد برد.
 
وی تاکید کرد: درشرایط کنونی ما تامین کنندگان دارو به جای رفتار انحصارطلبانه، باید در کنار مسوولان وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای تامین نیاز جامعه به کار ببندیم تا هدف تامین نیاز دارو و درمان جامعه محقق شود.
 
کد مطلب : ۶۵۷۱
نام شما

آدرس ايميل شما