۱

امید داریم بزودی کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی بیماران کووید-19 پایان یابد

نریمان صدری، مدیر عامل شرکت درمان آرا
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۶۵۴۷
امید داریم بزودی کارآزمایی بالینی پلاسمادرمانی بیماران کووید-19 پایان یابد
سالم‌خبر: پلاسما درمانی در حال حاضر در کشور فقط در قالب كارآزمايى بالينى تاييد شده بايد استفاده شود تا زمانى كه شواهد و مستندات لازم براى تصميم گيرى و اضافه شدن به پروتكل كشورى در اختيار تصميم گيران در وزارت بهداشت قرار بگيرد و مصوب شود.

نریمان صدری، مدیر عامل شرکت درمان آرا؛ حامی مالی و تشکیلاتی طرح تحقیقاتی پلاسما درمانی در بیماران مبتلا بهCOVID-19 با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: پروژه پلاسمادرمانى بيماران مبتلا بهCOVID-19 يك كارآزمايى بالينى است كه ايده آن پنجم اسفند توسط شركت درمان آرا مطرح شد و به همت استاد بزرگ بيماري‌هاى خون دكتر ابوالقاسمى به عنوان پژوهشگر ارشد و تيم پژوهشى‌ای كه همه از نخبگان علمى اين رشته در كشور هستند مانند دكتر عشقى، دكتر چراغعلى و دكتر ايمانى فولادى بصورت يك طرح تحقيقاتى مستحكم بر پايه اصول GCP طراحى شد.  
 
وی افزود: اولين اهداى پلاسما در بيست و چهارم اسفند در واحدهاى سيارى كه براى جمع آورى پلاسما در نظر گرفته شده است انجام شد. اين مطالعه بالينى تاييديه كميته عالى پژوهشى سازمان انتقال خون، كميته اخلاق و كميته علمى كشورى مقابله با كرونا را دارد. شركت درمان آرا حامى تشكيلاتى و مالى مطالعه است و در اين راه حمايت بى دريغ سازمان انتقال خون، دانشگاه علوم پزشكى بقيه الله و بيمارستانهاى مجرى طرح را داشته است.
 
صدری با اشاره به اینکه در اين طرح 200 بيمار قرار است با پلاسماى جمع آورى شده درمان شوند ادامه داد: بيش از نيمى از اين تعداد محقق شده است و اميدواريم پیش از پايان فروردين مطالعه بسته و آماده تحليل شود.
 
 وی در پاسخ به اینکه چه طیفی از بیماران از نظر درجه بیماری، جنسیت، رده سنی و بیماری‌های زمینه‌ای در این پروژه شرکت کردند و در حال حاضر وضعیت سلامتی آنها چگونه است، توضیح داد: پروتكل تحقيقاتى طرح بر اساس تعريف بيمارى متوسط تا شديد تبيين شده است و طبيعتا بايد تست‌هاى قطعى تشخيصى كرونا انجام شده باشد. علاوه بر این باید بیمار با درمان‌هاى جارى مصوب بهبودى حاصل نشده باشد. براین اساس پزشكان درمان‌گر در بيمارستان‌هاى مجرى طرح با دقت بسيار بيماران را بر اساس معيارهاى دقيق انتخاب مى كنند.
 
صدری در ادامه تاکید کرد: در مورد نتايج طرح بايد منتظر بود تا تحليل نهايى توسط پژوهشگران انجام و توسط پژوهشگر ارشد طرح دكتر ابوالقاسمى در اختيار جامعه علمى و وزارت بهداشت براى تصميم گيرى قرار بگيرد. مطلبى كه من مى توانم با مخاطبان شما در ميان بگذارم اين است كه مانند هر كارآزمايى بالينى ديگر ابتدا يك تحليل بر روى ده‌ها بيمار انجام شد كه اميدوار كننده بود و پژوهشگران را متقاعد كرد كه طرح را تا به انتها ادامه دهند. همچنين پاسخهاى مثبتى كه چينى‌ها از اين
روش گرفتند و تاييد اخير سازمان غذا و داروى آمريكا بر استفاده از اين شيوه درمانى در بيمارى شديد پژوهشگران را بر ادامه مسير با هدف اثبات كارايى اين روش در درمان بيمارى كرونا ثابت قدم كرد.
 
وی همچنین اظهار داشت: بر اساس پروتكل مصرف موردى سازمان غذا و داروى آمريكا در بيمارى شديد ، فعلا تا بررسى نتايج مطالعه بالينى در ايران و ديگر كشورها مى توان گفت براى بيمارى شديد بر اساس شواهد تئوريك درمانگرها مى توانند اين شيوه درمانى را در نظر بگيرند. لازم به ذكر است اين شيوه درمانى در ايران فعلا فقط در قالب كارآزمايى بالينى تاييد شده بايد استفاده شود تا زمانى كه شواهد و مستندات لازم براى تصميم گيرى و اضافه شدن به پروتكل كشورى در اختيار تصميم گيران در وزارت بهداشت قرار بگيرد و مصوب شود.
 
صدری تصریح کرد: در صورت مثبت بودن نتايج با توجه به امكانات تشكيلاتى و كارشناسان خبره صنعت پلاسما كه در چندين شركت خصوصى مشغول فعاليت هستند و با تكيه بر بنيه علمى ده ها مركز درمانى مرجع در شبكه بيمارستانى كشور به نظرم ايران جزو معدود كشورهايى هست كه بيمارانش مى توانند شانس بهره مندى از اين شيوه درمانى را داشته باشند.
 
وی افزود: لازم است يادآور شوم ايران جزو اولين كشورهاى آسيايى بود كه صنعت پلاسما در آن شروع به توسعه كرد و در مقطعى با حمايت از بخش خصوصى چندين مركز جمع آورى پلاسما تاسيس شد و سالهاست صدها كارشناس خبره در اين صنعت آموزش ديده اند و امكانات زيرساختى توسعه پيدا كرده است.
 
صدری در پاسخ به ابن پرسش که هزینه‌ی هر تزریق چقدر خواهد بود، توضیح داد: در حال حاضر كه طرح بصورت كارآزمايى بالينى انجام مىشود و هزينه هر تزريق بسيار بالاست. ولى تماما از بودجه مسووليت اجتماعى شركت درمان آرا پرداخت مى شود. البته حمايت اتاق بازرگانى تهران و كمپين نفس از اين طرح راهگشاى بسيارى از مشكلات ما در فضاى بوروكراتيك كشور بوده و هست. همچنين شركت‌هاي ماموت، خيريه نيكان ماموت، شركت ميهن، بانك و بيمه سامان، شركت پخش دايا دارو، شركت بيودارو، شركت بهستان پلاسما و شركت پلاسماى خوارزمى، و البته شركت دايا آرين و ده ها كارشناس مجرب آن که فعاليت جمع آورى پلاسما را برعهده دارند، هر كدام به شكلى حمايت عملياتى از اين طرح به عمل آوردند.
 
وی افزود: در مورد هزينه آتى لازم است سازمان غذا و دارو و شوراى عالى انتقال خون در زمينه تعرفه اين خدمات در همه گيرى كرونا تصميم سازى كنند و مى توانم با قطعيت بگويم اگر مدت بسترى بيماران در بخش مراقبت‌هاى ويژه با تمام درمان‌هاى حمايتى پيچيده در آن كه از اهداف مورد اندازه‌گيرى در اين طرح است فقط سه روز با تزريق پلاسما كوتاه‌تر شود اين شيوه درمانى از لحاظ مولفه‌هاى اقتصاد سلامت نيز به صرفه خواهد بود.
کد مطلب : ۶۵۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما