۰
معاون کل وزارت بهداشت در همایش پوشش همگانی سلامت: 

ایران باید سال ۱۴۰۴ کشور نخست منطقه در بهداشت و سلامت باشد

رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت:در سال ۲۰۱۸ همه کشورها خود را ملزم به امضای پوشش همگانی سلامت یا UHC کردند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۵۵۹۷
ایران باید سال ۱۴۰۴ کشور نخست منطقه در بهداشت و سلامت باشد
سالم خبر: همایش پوشش همگانی سلامت در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور وزیران بهداشت منطقه مدیترانه شرقی درست یک روز قبل از افتتاح شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت این منطقه برکزار شده است.

به گزارش سالم خبر قرار است  تمرکز این اجلاس بر پوشش همگانی سلامت، تامین نیروی انسانی برای خدمات سلامت، دسترسی به داروها و پوشش های همگانی سلامت منطقه باشد.

در این همایش فرصتی دست یافت تا مسوولان بهداشت و سلامت کشور نیز به تشریح وضعیت چتر سلامت و دستاوردهای نظام سلامت در کشور بپردازند.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان در این همایش اظهار داشت که پیش‌بینی سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی بهداشت این است که شاخص پوشش سلامت ایران به ۸۰ خواهد رسید و با دو کشور بحرین و قطر رتبه اول منطقه را خواهد داشت.

ایرج حریرچی با بیان اینکه ایران از حدود پنج دهه پیش کار در زمینه اجرای پوشش همگانی سلامت را آغاز کرده است،
گفت: هم‌اکنون حدود ۹۱ درصد از جمعیت ایران از جمله هزاران مهاجر و پناهنده تحت چتر نظام سلامت هستند.

وی افزود: ایران از نظر شاخص پوشش خدمات سلامت با رقم ۷۱.۷ در جایگاهی بالاتر از متوسط جهانی را دارد.

حریرچی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی بهداشت این است که شاخص پوشش سلامت ایران به ۸۰ خواهد رسید و با دو کشور بحرین و قطر رتبه اول منطقه را خواهد داشت.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: طبق آمار WHO مقدار خالص پرداختی از جیب مردم ایران بعد از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد افراد مواجه شده با هزینه‌های فقرزای حوزه سلامت در ایران کاهش قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: با دستور اخیر وزیر واردات داروهای برند دارای مشابه تولید داخل ممنوع شد.

حریرچی بیان کرد: ایران طبق سند چشم انداز باید در ۱۴۰۴ کشور نخست منطقه از نظر بهداشت و سلامت باشد، همراه با اجرای
دو سیاست افزایش پوشش خدمات و کاهش هزینه‌ها.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه، بازنگری در بسته خدمات، اجرای پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان به صورت یکپارچه، پوشش بیمه ای اجباری مردم، اجرای برنامه پزشکی خانواده با استفاده از بهورزان، مراقبین سلامت و پزشک خانواده، اجرای کامل نظام ارجاع، سطح بندی خدمات، اجرای راهنماهای بالینی ملی، خرید راهبردی خدمات، پرداخت مبتنی بر عملکرد، کنترل هزینه های سلامت، کاهش پرداخت از جیب، کاهش کار دوگانه ارائه دهندگان خدمات سلامت، افزایش تولید دارو و تجهیزات پزشکی و افزایش مصرف داروهای ژنریک از جمله سیاست های وزارت بهداشت و درمان ایران برای تحقق هدف پوشش همگانی سلامت هستند‌.

حریرچی در پایان تاکید کرد: ایران برای تحقق کامل UHC تا سال ۱۴۰۴ متعهد است.

همه کشورها خود را ملزم به اجرای پوشش همگانی سلامت یا UHC می‌دانند

رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت
نیز در این همایش تاکید کرد که در حال حاضر همه ی کشورها درگیر اجرای پوشش همگانی هستند.

احمد المنظری گفت: در سال ۲۰۱۵ همه کشورها اهداف توسعه پایدار را امضا کردند به توسعه همه جانبه پایبند شدند که یکی از موارد پوشش همگانی سلامت تا سال ۲۰۳۰ است و همه کشورها مشمول این موضوع هستند.

وی ادامه داد: پوشش همگانی سلامت به معنی برقراری انجام اقداماتی در زمینه پیشگیری، درمان و بازتوانی است، بدون این‌که هزینه غیرضروری به بیماران وارد شود. چند هفته پیش در سازمان ملل درباره پوشش همگانی سلامت صحبت کردیم و آنجا بیان شد که همه باید دست به دست هم داده تا بتوانیم شرایط کنونی را تغییر بدهیم.

المنظری بیان کرد: بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ شاخص پوشش همگانی سلامت در کل دنیا افزایش داشت، اما در منطقه ما در حال پیمودن مسیر هستیم و تا سال ۲۰۱۵ شاهد بیشترین پیشرفت و رشد شاخص پوشش همگانی سلامت در منطقه امرو بودیم.

رییس دفتر
منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت افزود: شرایط کنونی ما چند عامل مهم دارد. برخی از این عوامل شامل رشد جمعیت، مهاجرت، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز و مشکلات مالی است. چالش دیگر در زمینه مشکلات اقتصادی و اجتماعی به خاطر مراحل گذار جمعیت شناختی است که قشر آسیب پذیر در این زمینه بیشترین آسیب را می‌بینند. چالش دیگر ضعف سیستم‌ها و نظام‌های بهداشتی در منطقه ما است، زیرا پوشش همگانی سلامت ملی را اجرا نکرده‌اند و سرمایه گذاری در زمینه دولتی کم بوده و همچنین با کمبود کارکنان در حوزه سلامت مواجه بودند.

وی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸ همه کشورها خود را ملزم به امضای پوشش همگانی سلامت یا UHC کردند و قرار شد سود آن به همه جامعه برسد که اولین دستاورد مهم جهانی حتی در زمینه سیاسی محسوب می‌شود. می‌توان از پوشش همگانی سلامت به عنوان اولین اولویت راهبردی نام برد و همه باید دست به دست هم
بدهند تا آن را به واقعیت تبدیل کنند و در این زمینه همه توان خود را بسیج کردیم و به کشورهایی که نیاز دارند، کمک می‌دهیم.

المنظری گفت: چالش‌های بسیار زیادی برای اجرای پوشش همگانی سلامت وجود دارد و هر کشور باید با توجه به مقتضیات خود، راهبردهای مورد نیاز را انتخاب کند. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران توانسته نه تنها در کشور خود، بلکه در کشورهای همسایه نیز این مساعدت‌ها را فراهم کند. طرح تحول سلامت که در سال ۲۰۱۵ در ایران اجرا شد، نمونه پایبندی سیاسی ایران برای برطرف کردن مشکلات جهت پوشش همگانی سلامت است.

رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: از طرف امرو (مدیترانه شرقی) مایل هستم که از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت ایران به خاطر میزبانی شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و اجلاس پوشش همگانی سلامت تشکر کنم.
 
 
کد مطلب : ۵۵۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما