۱

سنگ دستگاه ادراری شایع‌ترین بیماری در مردان ایرانی

سرطان پروستات، مثانه، کلیه و سرطان های دستگاه تناسلی بالاترین آمار سرطان در مردان ایرانی است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۰۹۳
سنگ دستگاه ادراری شایع‌ترین بیماری در مردان ایرانی
 سالم خبر: رییس انجمن اورولوژی ایران اعلام کرد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، مسائل ژنتیکی، تغذیه ، آب و هوا شایع ترین منطقه در بروز سنگ کلیه است ضمن آنکه در میان مردان ایرانی سنگ دستگاه ادراری شیوع بیشتری دارد.

عباس بصیری در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: سرطان پروستات، مثانه، کلیه و سرطان های دستگاه تناسلی بالاترین آمار سرطان در مردان ایرانی است.

وی درباره شایع ترین بیماری هایی که در بین مردان ایرانی وجود دارد،گفت: «سنگ های دستگاه ادراری» شیوع بالایی در مردان ایرانی دارد، کشور ما در منطقه سنگ خیز کلیه جهان قرار دارد اگر چه پراکندگی و شیوع سنگ کلیه در جهان از مصر و شمال آفریقا شروع شده و تا عربستان، ایران، پاکستان و مالزی ادامه پیدا کرده
است.

وی آمار سنگ کلیه در کشور را 5 نفر در هر 100 نفر اعلام کرد و بیان داشت:  از کل جمعیت کشور 5 درصد از آن ها سنگ کلیه داشته یا درگیر این عارضه هستند براساس آخرین آمارها بیش از 4 میلیون نفر در ایران به سنگ های کلیه و مجاری ادرار مبتلا هستند.

بصیری ادامه داد: سنگ کلیه جزو بیماری هایی است که باید جدی گرفته شده و مورد توجه قرار گیرد ، درمان این عارضه علاوه بر دردناک بودن هزینه ‌بر است که توصیه می شود افراد بیشتر به تغذیه و تحرک خود اهمیت دهند و از مصرف بالای نمک جدا خودداری کنند.

رییس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مردان به سلامتی خود کمتر از زنان توجه می کنند، گفت: مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری شان بسیار پیشرفت کرده و درمان آن دشوارتر می شود.
مردان در مقایسه با زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است.
 
حدود 5 تا 10 درصد از بزرگی پروستات ها احتمال سرطان را به دنبال دارد

بصیری تصریح کرد: حدود 5 تا10 درصد از عوارض بزرگی پروستات ها، سرطان را به دنبال دارد اگرچه آمار سرطان پروستات در کشور ما نسبت به کشورهای غربی پایین است.

وی درد و سوزش هنگام ادرار، درد زیر شکم و پهلو همراه با تهوع و استفراغ، وجود خون در ادرار، بی اشتهایی و خستگی بی دلیل، بند آمدن ادرار یا قطره قطره آمدن ادرار و التهاب مجاری ادراری را از علائم خطر در مردان اعلام کرد و گفت: مردان باید در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک مراجعه کنند.

رییس انجمن اورولوژی ایران
افزود: سن، ژنتیک و رژیم غذایی از عوامل مستعد کننده مردان به سرطان پروستات است.
 
طی سه دهه گذشته اسپرم‌ها بی کیفیت شده اند

بصیری گفت: 25 درصد زوج ها در ایران ناباروری را تجربه می کنند و 4/3 درصد زوج ها نابارور هستند.

وی اولین اقدام در راستای درمان ناباروری مردان آنالیز اسپرم جهت پیدایی دلیل ناباروری اعلام کرد و افزود: طی سه دهه گذشته مباحث مختلف مطرح بوده و دلیل ناباروری کاهش کیفیت اسپرم مردان بوده است.

رییس انجمن اورولوژی ایران بیان داشت: مهم‌ترین مشکل در مردان در زمینه ناباروری عدم توانایی باروری نطفه است و امکان باروری در مورد برخی از مشکلات مردان با جراحی، درمان دارویی یا لقاح مصنوعی فراهم می‌شود.
 
 
 



 
 
 
کد مطلب : ۴۰۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما