۰
الگو و آمار ابتلا به بیماری ایدز در کشور تغییر و افزایش یافته است اما هنوز انکار می شود

والدین در مورد ایدز و مسایل جنسی خود به فرزندانشان آموزش دهند

برخی نهادها و مجامع در کشور هنوز در برابر آمار ابتلا و آموزش راه های پیشگیری از ایدز مقاومت می کنند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۷۱۹
والدین در مورد ایدز و مسایل جنسی خود به فرزندانشان آموزش دهند
سالم خبر: الگوی آلودگی به ویروس HIVو ابتلا به ایدز از اعتیاد تزریقی به ارتباط جنسی ناسالم و گاه سالم تغییر یافته است. بیماری که پس از تشخیص هیچگونه درمانی برای آن یافت.

به گزارش سالم خبر هنوز دانشمندان و شرکت های تولید کننده دارو به درمان یا دارویی برای این معضل بهداشت عمومی جهانی دست نیافته اند اما از سوی دیگر برخی کشورها با مطالعه، سیاستگذاری بلندمدت و همچنین اجرای آن از سوی بازوهای اجرایی کشور به مهار این بیماری دست یافته اند. این کشورها دریافته اند که پیشگیری در عصر حاضر تنها راه مهار این بیماری است اگرچه پیشگیری به جز آگاهی و بالا بردن سطح سواد سلامت شهروندان امکان پذیر نمی باشد.

با تغییر الگوی ابتلا و کاهش سن مبتلایان به بیماری ایدز هنوز برخی نهادها و مجامع به رغم هشدار متخصصان با طرح و آموزش در زمینه ی پیشگیری از ابتلا به ایدز را منع می کنند. مدارس دانشگاه ها پادگان ها با جمعیت جوانی که در خود جای می دهد نخستین مجامعی
هستند که باید آموزش در آنها نهادینه شده باشد. این در حالیست که نه تنها هنوز دراین زمینه اقدام موثری ملموس نیست که مقاومت در کتمان وجود این بیماری در جامعه به طرز خطرناکی رشد یافته است.

به رغم ضرورت آگاهی بخشی به دانش آموزان و دانشجویان و سربازان در این زمینه و به رغم تهیه ی پروتکلی از سوی وزارت بهداشت برای آموزش راههای انتقال و پیشگیری از آلودگی به ویروس HIV به جوانان در مدارس دانشگاهها و پادگان ها اما هنوز هیچ اقدام موثرو پیگیری در این زمینه از سوی آموزش و پرورش و آموزش عالی به چشم نمی آید. و همچنان مقاومت در برابر این آگاهی دهی ادامه دارد که با پیگیری های ما مشخص شد آموزش در برخی مدارس به طور سلیقه ای و تنها در برخی مقاطع دبیرستانی صورت می گیرد.

ایدز یک بیماری سخت است که تا کنون درمانی برای آن  پیدا نشده است به همین دلیل پیشگیری از ابتلای  به این بیماری بهتر از درمان آن است. اولین و اصلی ترین راه برای پیشگیری از ابتلا
به این بیماری،اطلاع رسانی در مورد ان به جوانان و نوجوانان است . بسته به اینکه طبق فرهنگ یک  کشور رابطه جنسی از چه سنی شروع می شود ، اطلاع رسانی توسط این بیماری و راه های انتقال ان باید  انجام شود. در بسیاری از کشورها آموزش در مورد این بیماری و مسایل جنسی در مدارس انجام می شود ولی سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که علاوه بر مدارس ، خانواده ها هم باید  در امر اطلاع رسانی فعال باشند. حال که در کشور ما مقاومت در مورد این آگاهی دهی بسیار است خانواده ها خود باید در این اطلاع رسانی و آموزش کودکان و نوجوانان خود اقدام کنند.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود با اشاره به این مطلب که هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا صحبت در مورد مسایل جنسی  با کودکان یک تابو محسوب می شود و بسیاری از والدین از صحبت در این زمینه امتناع می کنند اما این تابو باید شکسته شود زیرا برای کودکان ، والدین قابل اعتماد ترین افراد هستند.

والدین چگونه
به فرزندان خود آموزش دهند؟


مرکز مطالعات بیماری ایدز در مورد نحوه آموزش  مسایل جنسی  توسط والدین توصیه می کند: والدین باید از اواخر کودکی و ابتدای دوره نوجوانی یعنی از حدود۱۱ تا  ۱۳ سالگی با فرزندان خود  در مورد مسایل جنسی صحبت کنند. آنها باید در مورد بیماری ایدز، تبعات آن و راه های انتقال این بیماری صحبت کنند. صحبت در مورد روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز و بیماری‌های مقاربتی باید توسط والدین انجام شود.

باید به کودکان گفته شود که این بیماری درمانی ندارد و تنها می توان با داروهای مختلف آن را کنترل کرد. این اطلاع رسانی نباید با ایجاد ترس و نگرانی های مفرط همراه باشد اما اطلاعات صحیح و درست باید در اختیار فرزندان قرار بگیرد. حمایت خانواده از کودک در مرحله شناخت مسایل جنسی می تواند در حفظ سلامت فرزندان بسیار اثر گذار باشد.

دختران و پسران  در کشورهای غربی باید  از سن ۱۰ سالگی  اطلاعاتی در مورد
این بیماری داشته باشند اما در کشورهای دیگر که رابطه جنسی  دیرتر آغاز می شود می  توان این اطلاع رسانی را تا سن ۱۳ سالگی به تعویق انداخت یا به تدریج اطلاعات را در اختیار کودک قرار داد. راه های محافظت از خود در مقابل افراد متجاوز، راه های نه گفتن به درخواستهای نادرست  نیز باید از اوایل دبستان  آموزش داده شود تا کودک بتواند خطرات جنسی را حس کند و با اطلاع دادن به والدین از آسیب های آن دور بماند.  

 نکته دیگر اینکه آموزش مسایل جنسی از ابتدای دوره دبستان شروع می شود و بسته به سوالاتی که کودکان از والدین می پرسند جوابهایی متناسب با شرایط سنی خود دریافت می کنند. والدینی که به سوالات جنسی فرزندان خود به موقع پاسخ می دهند ، فرزندانشان را از اسیب های جدی دور نگه می دارند زیرا فرزندانشان اطلاعات لازم را از خانواده دریافت می کنند و در هر دوره متناسب با شرایط سنی می توانند  پاسخ سوالاتشان را پیدا کنند.
 
 
کد مطلب : ۳۷۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما