۰
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت:

75درصد از اختیارات نظام سلامت خارج از وزارت بهداشت است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۳۳۹۴
75درصد از اختیارات نظام سلامت خارج از وزارت بهداشت است
سالم خبر: معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت فقط 25 درصد اختیارات مدیریت نظام سلامت را در اختیار دارد و 75 درصد اختیارات و تصمیمات مرتبط با سلامت مردم در دستگاه های دیگر است.

محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت و درمان در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر بتوانیم از ظرفیت دستگاههای استفاده کنیم، در واقع پیشگیری را محقق کرده ایم.

وی گفت: تا قبل از دولت یازدهم چیزی به عنوان معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت وجود نداشت. پس از آن با تاکید بر رویکرد اجتماعی شدن سلامت، معاونت اجتماعی نیز شکل گرفت. به همین دلیل با وجود این رویکرد، به دنبال این هستیم که مشارکت مردم را نیز در عرصه های مختلف به ویژه سلامت داشته باشیم. مشارکت در توزیع زیرساخت ها، مشارکت در فرهنگ سازی سلامت و ...

ایازی افزود: مشارکت های مردمی می تواند در قالب خیریه ها و کانون های سلامت، گروه های جهادی و داوطلب و ... باشد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: مسئله دیگری که در افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی اثرگذار است، غیر از مشارکت های مردمی، موضوع همکاری های بین بخشی است. در این زمینه باید از ظرفیت دستگاه ها و سازمان های دیگر به نفع سلامت مردم استفاده کرد. ما به عنوان مدیران نظام سلامت می گوییم که 25 درصد از سلامت در اختیار وزارت بهداشت است، 75 درصد در اختیار دستگاه های دیگر و مردم است. اگر بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم در واقع پیشگیری را محقق کرده ایم.

وی با اشاره به افزایش سطح سواد مردم در پیشگیری از بیماری ها گفت: مسئله دیگری که حائز اهمیت است افزایش سطح سواد سلامت مردم است. هر چقدر این موضوع افزایش پیدا بکند، در واقع بیماری های آنها کاهش پیدا خواهد کرد. به این دلیل که مردم با آگاهی از بیماری ها، سبک زندگی بهتری را برای خودشان انتخاب خواهند کرد و به این ترتیب کمتر بیمار می شوند.

ایازی بیان کرد: عدالت در سلامت یکی دیگر از مواردی که در کاهش بیماری ها اهمیت دارد. در همین راستا مردم باید به مراکز درمانی و بهداشتی دسترسی داشته باشند. این موضوع بسیار مهم است. همه ما باید توجه خاصی به آسیب های اجتماعی داشته و درصدد کنترل آن باشیم. این موضوعات در واقع از جمله مسائلی است که اگر به آن توجه داشته باشیم خیلی از مشکلات مردم در نظام سلامت را برطرف می شود.

وی افزود: بر اساس همین رویکرد نیز معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت شکل گرفت. بحث سلامت و مسیرهای پیشگیری از بیماری ها باید با جدیت دنبال شود. در همین راستا سازمان های مردم نهاد و کانون های سلامت، دستگاه ها و ... مراسم هایی را درباره همین موضوع برگزار می کنند چرا که دغدغه شان سلامت مردم است. اگر ما بتوانیم این موضوع را محقق کنیم شعار پیشگیری مقدم بر درمان است نیز محقق خواهد شد.

ایازی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت تعاملات خوبی با وزارت کشور در خصوص صدور مجوز برای سمن های حوزه سلامت داشته است، گفت: با رایزنی های انجام شده وزارت کشور به سازمان های مردمی در حوزه سلامت مجوز فعالیت می دهد اما موضوعی که در این میان یک موضوع حائز اهمیت است. از آنجایی که این حوزه تخصصی است، افراد باید تخصص های لازم را برای فعالیت در حوزه سلامت داشته باشند. اگر این موارد رعایت شود در صدور مجوز فعالیت آنها از سوی وزارت کشور مشکلی وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت همچنین درخصوص ارتقای سطح سواد و آگاهی رساندن به مردم در حوزه سلامت تاکید کرد: در همین راستا سند ارتقای فرهنگ سلامت در شورای فرهنگی عمومی به تصویب رسید.

وی گفت: بر مبنای این سند 26 اقدام توسط دستگاه های مختلف در حوزه سلامت باید انجام شود که توسط رئیس شورای فرهنگی عمومی به همه دستگاه ها ابلاغ شده است. امیدواریم با کاری که در حوزه فرهنگ سازی می شود، بتوانیم به صورت گسترده به بالا بردن سطح آگاهی مردم در حوزه سلامت کمک کنیم. از جمله تولید سریال هایی در این زمینه مثل سریال های پرستاران، آنا و... یا تولید کلیپ های سلامت. در تلاش هستیم از ظرفیت های دستگاه های فرهنگی به نفع سلامت مردم استفاده کنیم. 
کد مطلب : ۳۳۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما