۰

داروخانه ها در زنجیره تامین دارو تنهاترین حلقه هستند

سید هادی احمدی، عضو شورایعالی داروخانه های ایران
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۳۱۸۸
داروخانه ها در زنجیره تامین دارو تنهاترین حلقه هستند
سالم خبر: تعلل در رسیدگی به وضعیت نقدینگی زنجیره تامین دارو موجب شده تا حلقه های مختلف این زنجیره ناامید از حل مشکلات خود توسط مراجع ذی صلاح، برای هم خط و نشان نقش بزنند. در این سوی میدان داروخانه هستند که برخی شرکت های پخش و تامین کننده ها را تهدید به تحریم می کنند و در سوی دیگر توزیع کنندگانی که می گویند براساس اندازه بنگاه های خود و برای همگرا کردن خواسته های تامین کنندگان دارو و داروخانه ها، تا جایی که توانسته اند از تسهیلات و وام های بانکی استفاده کرده اند تا بخشی از فشار را خود تحمل کنند و بیش از این کاری از دست آنان بر نمی آید.

سید هادی احمدی، عضو شورای عالی داروخانه های ایران معتقد است توزیع نامتعادل دارو در بین داروخانه ها موجب شده است که دسترسی مردم به دارو دچار چالش هایی شود ضمن آنکه تحریم نیز مزید بر علت شده است.

وی در گفت‌و‌گو
با سالم‌خبر گفت: برای نمونه، باوجود آنکه میزان واردات وارفارین و شیرخشک رژیمی در سال جاری از سال گذشته  بیشتر بوده است، اما نحوه توزیع آن موجب شد تا در کنار سایر عوامل، تقاضای القایی برای این قبیل داروها افزایش پیدا کند.

با پدیده قاچاق معکوس داروها مواجه بودیم

احمدی افزود: در واقع به علت توزیع نامناسب دارو از سوی برخی شرکت ها، بیماران برای تامین این قبیل اقلام دارویی خود مجبور بودند به داروخانه های متعددی سر بزنند، ضمن آنکه در نبود نظارت کافی از سوی سازمان غذا و دارو بر نحوه توزیع برخی داروها، ما با پدیده قاچاق معکوس این داروها از کشور نیز، به ویژه در مرزهای غربی مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن این شرکت ها مدت زمان وصول مطالبات را کاهش دادند و حتی در برخی موارد تقاضای پرداخت نقدی در ازای فروش دارو به داروخانه ها را مطرح کردند.
این در حالی است که داروخانه تنها یک مرکز ارائه کننده خدمات درمانی نیست و  بعد اقتصادی آن ایجاب می کند که وضعیت مالی آن مدیریت شود.

شورای عالی داروخانه ها فعالیت خود را بر توزیع بهینه دارو متمرکز کرد

احمدی در ادامه گفت: از آنجا که دارو یک کالای استراتژیک است و کمبود یا عدم توزیع بهینه آن می تواند مشکلات متعددی را برای جامعه ایجاد کند، شورای عالی داروخانه ها که متشکل از کل داروخانه داران سراسر کشور است، فعالیت خود را روی توزیع بهینه دارو متمرکز کرد.  

این عضو شورایعالی داروخانه های ایران با اشاره به نظرسنجی های انجام شده از سوی این شورا در بین داروخانه های سراسر کشور ادامه داد: در چنین شرایطی شورای عالی داروخانه ها طی نظرسنجی های علمی و غیرمغرضانه، شرکت های پخش را بر اساس میزان همکاری و تعاملی که با شرکای تجاری خود، یعنی داروخانه ها
داشتند، رتبه بندی و چند شرکت را به عنوان شرکت های خوش نام تر و چند شرکت را با عنوان شرکت های ناسازگارتر معرفی کرد.

وی افزود: این شورا به موسسان داروخانه های سراسر کشور رسما ابلاغ کرد که تا اطلاع ثانوی خرید اقلام دارويى خود را از شرکت های پخش مختلف به گونه ای مدیریت کنند تا در عین حال که شرکت های پخش را به پذیرش شرایط و جلب رضایت داروخانه ها سوق می دهد، مشکلی هم برای تامین داروی بیماران بوجود نیاید.

داروخانه ها تنهاترین حلقه در زنجیره تامین دارو هستند

احمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه که با توجه با وضعیت نقدینگی کل زنجیره تامین و توزیع دارو، تامین کنندگان و شرکت های پخش، به ویژه در بخش خصوصی، آیا این بخش ها حق ندارند برای کاهش فشارهای مالی موجود، سیاست های مالی دفاعی و انقباضی تری برای خود در پیش بگیرند. گفت: البته همانطور که داروخانه های
خصوصی در وضعیت شکننده تری نسبت به داروخانه های بخش دولتی قرار دارند، شرایط شرکت های پخش و تامین کنندگان دارو به ویژه در بخش خصوصی قابل درک است.

این عضو شورایعالی داروخانه ها ادامه داد: اما تحمل شرایطی همچون خرید نقدی دارو یا تعیین مهلت پرداخت فاکتورهای خرید در دوره های کوتاه مدت کمتر از یک ماه هم برای داروخانه ها امکان پذیر نیست. بنابراین حرف ما با شرکت های پخش این است که داروخانه ها تنهاترین و مهم ترین شرکای تجاری شما هستند و زیان اقتصادی آنها، برای شما هم زیان آفرین خواهد بود.

وی گفت: ما امیدواریم که برخی شرکت های پخش با افزایش مدت چک های خود به مدت حداقل چهار ماه بتوانند رضایت و اعتماد داروخانه ها را جلب کنند و درک کنند که استمرار خدمات رسانی و تامین و توزیع بهینه دارو در گرو تعامل مثبت همه حلقه های سیستم دارویی کشور است.
 
 
کد مطلب : ۳۱۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما