۰
خبرگزاری رویترز در تازه ترین گزارش خود از تاثیر تحریم‌ها بر دارو و بیماران کشور

تحریم های پیدا و پنهان دارو از سوی امریکا؛ شیپور را از سر گشاد نواختن است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۲۹۷۶
تحریم های پیدا و پنهان دارو از سوی امریکا؛ شیپور را از سر گشاد نواختن است
سالم خبر: رویترز از نشانه گرفتن سیاست ها و اهرم های فشار دولت ترامپ بر مردم کشور خبر داده است.

به گزارش سالم خبر بر اساس این گزارش به دنبال آغاز تحریم های بانکی و تهدیدهای پی در پی امریکا علیه ایران، بار دیگر در داروخانه های کشور رشد قیمت دارو  و کاهش موجودی داروهای مختلف به خصوص داروهای بیماریهای خاص مشاهده می شود.به گزارش رویترز داروهایی که بود و نبود یا کمبود آنان برای تضمین بقا و سلامت بسیاری از مردم کشور امری ضروری است .

رویترز در این زمینه گزارش داد که صنعت داروسازی در ایران بسیار توسعه یافته است و ۹۶ درصد از داروهای مورد نیاز ایران ، توسط شرکتهای داخلی تولید می شود این در حالیست که همین شرکتهای داروسازی نیمی از مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید دارو وارد می کنند و به همین دلیل با تشدید تحریم های اقتصادی و بانکی ، دسترسی این شرکتها به مواد اولیه کمتر
می شود و حتی اگر از روشهای غیر معمول این مواد اولیه تامین شود، هزینه های بالایی به شرکتها تحمیل می کند که در نهایت موجب افزایش قیمت تمام شده دارو می شود.

از سوی دیگر ۴ درصد باقی مانده داروهایی که داروسازان ایرانی تولید نمی کنند، داروهای خاص برای بیماریهای بسیار سخت و خاص است که ایران به طورقطع نیاز به وارد کردن آنها دارد.در این وضعیت فشار اقتصادی و روانی بسیاری به بیماران وارد خواهد شد.

در این گزارش تاکید شده است: باید در نظر داشت که بیمارانی که از ابتدای دوره درمان خود به داروهای خارجی وابسته بودند حتی در صورت وجود نمونه های داخلی آن هم نمی توانند به سرعت داروهای داخلی را جایگزین کنند زیرا این مساله روی بدن و بر دوره درمان آنان تاثیر معکوس خواهد داشت.

المانیتور نیز در گزارشی به تاثیر این تحریم ها روی محدود شدن دسترسی نظام پزشکی ایران به تجهیزات مدرن پزشکی
اشاره کرد و نوشت: افرادی که باید برای درمان تحت عمل های جراحی قرار بگیرند  به دلیل کمبود تجهیزات مورد استفاده در جراحی- هم تجهیزات بسیار پیشرفته و هم تجهیزات اولیه مورد نیاز با مشکل روبه رو می شوند.

کمبود بسیاری از داروهای مورد استفاده در فرایند جراحی مانند داروهای بیهوشی می توانند خطرات زیادی را متوجه بیماران کند. در جریان تحریم های قبلی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما صادرات انواع دارو و تجهیزات پزشکی از اروپا و امریکا به ایران ۳۰ درصد کاهش یافته بود و ۳۵۰ قلم دارو را در بر گرفته بود.
 
براساس این گزارش این نگرانی هم وجود دارد که با وجود اعلام رای دادگاه لاهه مبنی بر عدم تحریم دارو و غذا علیه ایران و تاکید غربی ها بر این  مساله ، باز هم بازار با چالش های بسیار بزرگی روبه رو شود.
 
چالش‌هایی که سلامت و بقای مردم کشور را هدف قرار خواهد داد به عنوان
مثال ۱۸ هزار بیمار تالاسمی در ایران وجود دارد  که ۱۲ هزار نفر از آنها داروهای خارجی مصرف می کنند  و با قطع واردات این داروها و تمام شدن موجودی انبار داروها ظرف چند ماه از آغاز تحریم بانکی ، بحران های بسیار بزرگی دامن گیر کشور می شود.
 
برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیرا تاکید کرده بود ما اجازه صادرات دارو و مواد غذایی را به ایران داده ایم اما پیدا کردن کانالی  که این تبادلات را امکان پذیر کند بر عهده ما نیست. هم اکنون بانکهای غربی به نظام مالی و بانکی ایران اطمینان لازم را ندارند به همین دلیل از همکاری با بانکهای ایران حتی در زمینه صادرات دارو و مواد اولیه به ایران همکاری نمی کنند.

به نظر می رسد این بار هم فشار اصلی تحریم ها بر دوش مردم ایران و به خصوص بیماران نیازمند به دارو برای حفظ سلامتی و حتی ادامه ی بقای آنان است.
 
کد مطلب : ۲۹۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما