۰

مشکل بدهی های دولت به بخش دارو با اجرای طرح تحول سلامت کلید خورد

مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۲۵۹۹
مشکل بدهی های دولت به بخش دارو با اجرای طرح تحول سلامت کلید خورد
سالم خبر: پنج سال پیش و قبل از اجرای طرح تحول سلامت توصیه کردم که این طرح از نظر علمی، شدنی نیست و حتی اگر کل اعتبار دولت هم برای آن اختصاص یابد باز امکان حل مشکلات حوزه سلامت با این روش امکان پذیر نیست.

مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: مشکل بدهی های دولت به بخش دارو هم با همین طرح تحول سلامت و نحوه اجرای آن کلید خورد و در ادامه شرایط به گونه ای پیش رفت که پرداخت مطالبات تامین کنندگان داروی کشور با مشکلات بیشتری مواجه شد و این معضل کم کم ریشه گرفت. پس از آن هم عدم رسیدگی به وضعیت پیش آمده در زمان خود باعث شد تا این نیاز انباشته و حالا در شرایطی که ما با مشکل با تحریم مواجه شده‌ایم، کشور را با چالش بزرگتری مواجه کند.

وی با بیان اینکه کجای دنیا چنین کاری انجام شده است که ما بخواهیم آن را انجام دهیم،
افزود: با این حال برخی صحبت های ما را در آن زمان، حمل بر برخوردهای سیاسی کردند، اما غیر ممکن است راهی را که از نظر علمی و تحقیقاتی و حتی تجربی، غلط بودن آن در دنیا ثابت شده را بتوان طی کرد. درواقع اگر جهت‌گیری اشتباه باشد حتی بهترین مدیر و مجری هم به جایی نمی‌رسد.

نایب رییس مجلس در پاسخ به این سوال که چرا فریادهای داروسازان حالا و پس از دو سال به گوش مجلس و مسوولان رسیده است گفت: حق با داروسازان است و همانطور که گفتید دو سال است که جامعه دارویی ما با مشکل مواجه است و پول‌ خود را دریافت نکرده است. ما هم از روز اول فریادهایمان را می زدیم، اما دولت الان که در این شرایط بحرانی گیر کرده، تازه فریادها را شنیده است.

پزشکیان در پاسخ به زمان رفع این مشکل گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس دلمان می خواهد که این مشکل همین امروز حل شود اما مساله
اینجاست که  ما هنوز در کشور آرایش جنگ اقتصادی به خود نگرفته‌ایم و این جنگ را باور نداریم. ما موظفیم در شرایط جنگی به نیازهای حیاتی و واقعی جامعه اهمیت بدهیم نه اینکه ارز و ریال را به جایی که دل‌مان می‌خواهد اختصاص دهیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید کاری کنیم که نیازهای اساسی و واقعی جامعه استخراج شود و زمینه تامین و پاسخگویی به آن فراهم شود و در همین راستا هم شرکت‌های دارویی و تولید کنندگان دارو باید مورد پشتیبانی قرار گیرند تا نیاز کشور تامین شود.

پزشکیان ادامه داد: ما باید جهت گیری هایی که باعث کاهش هزینه ها، چه در دوران تحریم و چه در دوران غیر تحریم می شوند و در دنیا پذیرفته شده هستند را در کشور پیاده کنیم. اما به جای آنکه جلوی هزینه‌های اضافی را بگیریم به گونه ای عمل می کنیم که هزینه‌ ها افزایش پیدا می کنند،
به طوری که الان شکاف عمیقی بین هزینه ها، پرداخت ها و درآمدهای گروه های مختلف فعال در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد.  

وی در مورد نقش مجلس برای بروز چنین بحران هایی هم گفت: مشکل اینجاست که هر قانونی که نوشته می شود، اگر نظارت بر اجرای آن نباشد یا اگر نظارت هم شد اما برداشت صحیح از آن در بین مجریان وجود نداشت، این قانون کارایی لازم خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: با این حال وقت آن است که دست به دست هم دهیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم. در حال حاضر هم برای رسیدگی به وضع پیش آمده جلساتی با حضور رییس مجلس و کمیسیون بهداشت تشکیل شده و همچنان پیگیری‌هایی در حال انجام و دستوراتی هم صادر شده است. از سوی مقام معظم رهبری هم پیگیری می‌شود که ارز مورد نیاز داروسازها به آن‌ها اختصاص پیدا کند و امیدوارم این مشکل به زودی حل شود.
 
 
کد مطلب : ۲۵۹۹
نام شما

آدرس ايميل شما