۰
ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو:

وضعیت دارو نگران‌کننده نیست

دل‌مشغولی‌های وزارت بهداشت در زمینه دارو پیچیده نیست
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۲۰۰۲
وضعیت دارو نگران‌کننده نیست
سالم خبر: دلیل برای نگرانی مردم در زمینه دارو وجود ندارد به دلیل آنکه دارو مشمول تحریم پس از ماه نوامبر قرار نمی‌گیرد اما آنچه می‌تواند واردات دارو را تحت تأثیر قرار دهد اختلال در روابط بانکی و مسئله درآمدهای نفتی است.

به گزارش سالم خبر، ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو طی یادداشتی در سایت خبری اتاق تهران به تشریح جزییات وضعیت دارو طی ماه های آینده پرداخته و ضمن اطمینان خاطر از تامین دارو در دوره تحریم عنوان می کند که هزینه‌ای که برای دارو در کشور می‌شود، عدد قابل‌توجهی در کل هزینه‌های کشور نیست و با توجه به همه جوانب، به نظر می‌رسد نگرانی در مورد دارو نابجاست ضمن آنکه شرکت‌های دارویی خارجی در دور قبلی تحریم‌ها به‌طور داوطلبانه به ایران دارو نمی‌فروختند درحالی‌که مجازات تحریمی نیز در صورت معامله با ایران شامل حال آن‌ها نمی‌شد.

وی در مورد یارانه ارزی برای واردات دارو آورده است: دولت در زمان تک‌نرخی کردن ارز و تعیین نرخ 4 هزار و 200 تومان برای دلار تصمیم گرفت به دارو یارانه ارزی بدهد. بر این اساس دولت اعلام کرد که واردکنندگان دارو می‌توانند ارز 3 هزار و 800 تومانی دریافت کنند
اما این پیشنهاد دولت از سوی واردکنندگان دارو موردپذیرش قرار نگرفت چراکه پرداخت مابه‌التفاوت آن برای واردکنندگان پیچیده بود. یارانه ارزی به دیگر اقلام اساسی مثل بعضی خوراکی‌ها هم تعلق می‌گیرد که تعداد آن محدود است اما در مورد دارو از واردات 2800  قلم یاد می‌کنیم و صحبت از پرداخت مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای برای ده‌ها هزار محموله است. نکته دیگر اینکه دولت یارانه ارزی را به‌شرط تثبیت قیمت تعیین‌شده در سال 96 برای دارو پرداخت می‌کرد و این در حالی بود که واردکنندگان اصلاح قیمت‌ها را مطرح می‌کردند و این مطالبه صرفه نظر از تغییرات نرخ ارز، بسته جدید ارزی یا سیاست‌های جدید ارزی دولت اعلام شد.

ریاحی همچنین با بیان اینکه پرداخت یوروی مورد نیاز برای واردات دارو طی 10 روز گذشته آغاز شده است، عنوان می‌کند: اکنون ارز موردنظر برای واردات دارو با نرخ 4 هزار و 200 تومان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد اما در دو ماه اخیر ارز موردنیاز برای واردات دارو پرداخت نشد. عمده واردات داروی ساخته‌شده از اروپای غربی انجام می‌شود و واردکنندگان برای اقدام به واردات به ارز یورو نیاز دارند که در دو ماه گذشته
به آن‌ها تعلق نگرفت. برای واردات اقلام موردنیاز بخش تولید مثل مواد اولیه و بسته‌بندی‌ها که بیشتر از شرق آسیا وارد می‌شود مشکلی وجود نداشت و از یو آن چین استفاده می‌شد اما برای واردات داروی ساخته‌شده به یورو نیاز بود. پرداخت یوروی موردنیاز در 10 روز گذشته آغازشده و فرایند واردات داروی ساخته‌شده نسبتاً اصلاح شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله‌ای که موجبات نگرانی مردم را فراهم آورده است، اثرگذاری تحریم بر واردات داروست، آورده است:  در این زمینه واردکنندگان با وزارت بهداشت مذاکره کرده و پیشنهادهایی را برای رفع مشکلات مطرح کردند. واردکنندگان به وزارت بهداشت پیشنهاد دادند که دست‌کم  میزان داروی موردنیاز  تا پایان سال را که باید توسط واردکنندگان تأمین شود در جلسات بازخوانی اصلاح کنند. بر اساس بازخوانی هر شرکتی متعهد می‌شود تا در مواعد معین میزان مشخصی از دارو را وارد کند و در صورت اصلاح بازخوانی  شرکت‌ها می‌توانند تا مهرماه نیاز دارو تا پایان سال را وارد کنند. درباره این پیشنهاد دو نگرانی از سوی وزارت بهداشت و یک مسئله از سوی واردکنندگان مطرح شده است. وزارت بهداشت نگران است دارویی
که با ارز ویژه و با حجم بالا به کشور وارد می‌شود، به بازار تزریق شده و زمینه قاچاق معکوس و صادرات دارو از بازار داخل به خارج را فراهم کند. نکته دیگر اینکه دراین‌باره ذخیره‌سازی دارو برای بیمارانی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، نگرانی‌هایی را برای وزارت بهداشت ایجاد کرده است. مسئله واردکنندگان هم خواب سرمایه و هزینه مالی ناشی از واردات دارو و تغییر شرایط فروش آن است.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با اطمینان خاطر از اینکه به‌طور حتم برای رفع نگرانی‌ها راه‌حل‌هایی پیدا خواهد شد، اظهار داشته است که دل‌مشغولی‌های وزارت بهداشت دراین‌باره پیچیده نیست. این وزارت می‌تواند از شرکت‌های پخش تعهد بگیرد تا دارو را با روند سابق به فروش برسانند و حجم واردشده را به ناگهان وارد بازار نکنند. از سوی دیگر مسئولان دولتی دغدغه واردکنندگان را تحلیل و آن را منطقی ارزیابی کرده‌اند و به دنبال راه‌حلی برای پرداخت هزینه مالی واردکنندگان‌اند. مقابله با قاچاق دارو از بازار داخل نیز باید با روش‌های علمی و فناوری محور مثل الکترونیکی کردن نسخ و کنترل داروخانه‌ها حل شود.

وی تاکید کرده است که با توجه
به شرایط کنونی به نظر من دلیل بر نگرانی مردم در زمینه دارو وجود ندارد. نکته مهم اینکه دارو مشمول تحریم پس از ماه نوامبر قرار نمی‌گیرد اما آنچه می‌تواند واردات دارو را تحت تأثیر قرار دهد اختلال در روابط بانکی و مسئله درآمدهای نفتی است. هزینه‌ای که برای دارو در کشور می‌شود، عدد قابل‌توجهی در کل هزینه‌های کشور نیست و با توجه به همه جوانب، به نظر من نگرانی در مورد دارو نابجاست. شرکت‌های دارویی خارجی در دور قبلی تحریم‌ها به‌طور داوطلبانه به ایران دارو نمی‌فروختند درحالی‌که مجازات تحریمی نیز در صورت معامله با ایران شامل حال آن‌ها نمی‌شد. در سال‌های گذشته رئیس سازمان غذا و دارو به همراه واردکنندگان به کشورهای مختلف سفر می‌کردند و با تولیدکنندگان خارجی دارو در زمینه فروش مذاکره کرده و با استدلال در مورد مسائل انسانی خرید دارو را تسهیل می‌کردند. اکنون اما تنها مانع در زمینه خرید دارو از خارج مسئله نقل‌وانتقال پول است و البته اگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در دیگر زمینه‌ها به‌خوبی به وظایفشان عمل کند، واردکنندگان راه گذشتن از این مانع را نیز پیدا خواهند کرد.
 
 
کد مطلب : ۲۰۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما