۰
انتشار گزارش تحقیق و تفحص از شستا:

چرا مدیران وقت تیپیکو در رسیدگی به جرائم برخی شرکت‌ها زبان به کام گرفتند؟

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۱۶۸۶۴
چرا مدیران وقت تیپیکو در رسیدگی به جرائم برخی شرکت‌ها زبان به کام گرفتند؟
سالم‌خبر: گزارش تحقيق و تفحص مجلس در واپسین روزهای مجلس یازدهم به قوه قضاییه ارسال شد. در گزارشی از این دستگاه و غول خودمختار فعال در حوزه اقتصادی قابل پیش‌بینی بود که بخش دارویی آن نیز حاوی فعالیت‌ها و جرائم اقتصادی و مسکوت مالی باشد.

گزارش شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) مربوط به سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ است و گزارش مربوط به هلدینگ دارویی تامین (تیپیکو) و پرونده شرکت توسعه دارویی رسافارمد و پتروشیمی در ذیل می آید

تلاش برای نپرداختن طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی
شرکت توسعه دارویی رسافارمد یکی از پرونده‌های تخلف در این پرونده است. شرکت‌های داروسازی فارابی، زهراوی، کاسپین تأمین، لابراتوارهای رازک و پارس دارو از شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) زیرمجموعه شرکت
سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، علیه شرکت دارویی رسافارمد با مالکیت فرزند وزیر اسبق در دولت یازدهم و رئیس ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری سابق، به دلیل ارتکاب مجموعه‌ای از جرائم اقتصادی شامل تضییع و تصرف در اموال عمومی و دولتی، اخلال در نظام دارویی کشور، تحصیل مال از طریق نامشروع و جرائم موضوع مواد ۵۹۸ و ۵۹۹ قانون مجازات‌های اسلامی که موجب تضییع گسترده اموال مربوط به حقوق عامه و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی شده است، طرح شکایت کرده‌اند.

مجموعه مدیریت وقت تیپیکو و شستا در راستای احقاق حقوق بیمه‌شدگان و دریافت کامل طلب از شرکت پخش رسادارو، اقدامات لازم را بجای نیاورده‌اند. پس از تغییر مدیرعامل هلدینگ تیپیکو در سال ۱۳۹۷، پیگیری دریافت مطالبات از رسادارو در آن دوره و با گذشت زمان آغاز
شد. مجموعه شرکت‌های تیپیکو در ازای مطالباتشان از فرزند این فرد پرنفوذ در دولت سابق، اقدام به معامله ملک با شخصی به نام غیر می‌کنند که (به دلیل ضعف حقوقی یا تبانی)، فرایند انتقال ملک به مشکل بر می‌خورد چرا که ملکی واقع در خیابان دماوند به مساحت ۳۹۲۹٫۵ مترمربع به عنوان مابه‌ازای طلب به شرکت‌های زیرمجموعه تیپیکو واگذار شده، اما شخص فروشنده مدعی است ۲۹۰۰ مترمربع از این مساحت سرقفلی پارکینگ صنعتی بوده و متعلق به وی است.

مجموع طلب شرکت‌های یاد شده از رسادارو به‌ انضمام خسارات تأخیر تأدیه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است. باوجود تحمیل زیان از سوی رسادارو به شرکت‌های زیرمجموعه تیپیکو، این شرکت‌ها حتی نسبت به واخواهی چک‌های سررسید شده اقدام نکرده‌اند. حتی مدیر حراست وقت هلدینگ تیپکو شهریور
۱۳۹۶ به شرکت‌های زیرمجموعه اخطار می‌دهد که حجم چک‌های برگشی رسادارو زیاد شده لذا تا اطلاع ثانوی به شرکت رسادارو فروش نداشته باشند، اما دو شرکت «زهراوی» و «پارس دارو» بازهم با رسادارو مبادله مالی داشتند.

تخلفات ۵۹ میلیون دلاری پتروشیمی غدیر

پتروشیمی غدیر برگ دیگری از پرونده تخلفات شرکت‌های زیر مجموعه شستا است و مجموع تخلفات مربوط به ارزان‌فروشی محصول «پی. وی. سی»، گران‌خریدن ماده اولیه «ای. دی. سی»، عدم‌النفع و عدم رفع تعهد ارزی بالغ بر ۵۹ میلیون دلار بوده است.

ماده اولیه مورد نیاز (EDC)) به صورت گران خریداری می‌شده است و از دیگر سو، بالغ بر نیمی از محصول پتروشیمی غدیر (PVC) به صورت ارزان به ۲ شرکت خاص فروخته می شده است.

از آنجایی که فروش صادراتی شرکت
پتروشیمی غدیر به صورت ارزی بوده است، تسعیر میزان تخلف بر اساس نرخ در زمان جرم قابل قبول نیست چرا که اولاً محدودیت‌های قانونی مبنی بر نگهداری ارز و فروش آن بعد از سال‌های مورد اشاره به وجود آمده و ثانیاً مبالغ مذکور می‌توانست در حساب شرکت موجود بوده و عنداللزوم توسط پتروشیمی غدیر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

در خصوص تخلفات صورت گرفته پیرامون گران خریدن EDC و ارزان فروشی PVC توسط مدیران سابق، در سال ۱۳۹۸ با شکایت سازمان بازرسی و ضابطین قضایی، پرونده کیفری علیه مدیر عامل وقت مطرح می‌شود. شرکت نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۴ نسبت به تنظیم و ثبت شکوائیه علیه مدیرعامل وقت مبادرت کرد و پرونده در دست رسیدگی است.

موضوع پرونده تعهدات ارزی با اقدامات صورت گرفته، رفع و منجر به صدور رأی برائت به نفع شرکت شد.
کد مطلب : ۱۶۸۶۴
نام شما

آدرس ايميل شما