۰

تاثیر داروی اوزمپیک بر کاهش نارسایی‌های کلیه و مرگ در بیماران دیابتی

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۱۶۸۶۲
تاثیر داروی اوزمپیک بر کاهش نارسایی‌های کلیه و مرگ در بیماران دیابتی
سالم‌خبر: نتایج تحقیقات درباره داروی سماگلوتاید با نام تجاری اوزمپیک و گووی نشان داد که این دارو علاوه بر کمک به کاهش وزن به طور قابل توجهی خطر نارسایی کلیه و مرگ را در مبتلایان به دیابت نوع 2 و بیماران مزمن کلیوی کاهش می‌دهد.

داروی ضد دیابت و کاهش وزن سماگلوتید یا اوزمپیک در حال حاضر یک موفقیت بزرگ در سراسر جهان به شمار می‌رود و هر روز به فهرست مزایای سلامتی آن افزوده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که این دارو خطرات قلبی را در افراد غیر دیابتی دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد و می‌تواند درمانی برای اختلال مصرف الکل باشد. اکنون، یک مطالعۀ جدید کاربردهای بیشتری برای این داروی شگفت‌انگیز پیدا کرده است.

یک آزمایش بالینی بین‌المللی به رهبری محققان دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW) سیدنی نشان داد که دوز پایین و هفتگی سماگلوتید عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد و خطر مرگ را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی کاهش می‌دهد.
ولادو پرکوویچ، نویسندۀ ارشد این مطالعه گفت: ما با در دسترس قرار دادن این دارو در میان این جمعیت، کلیه‌ها، قلب‌ها و زندگی افراد را نجات می‌دهیم و این فوق‌العاده است که یک دارو بتواند تمام این کارها را انجام دهد.

این آزمایش شامل 3533 شرکت‌کننده از 28 کشور بود که مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی بودند، که به‌طور تصادفی برای مصرف سماگلوتاید یا دارونما انتخاب شدند. آنهایی که در گروه سماگلوتید بودند دوز هفتگی 0/1 میلی‌گرم را دریافت کردند که دوز کمتری نسبت به درمان دیابت یا کاهش وزن است.
 
محققان کشف کردند که سماگلوتید خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را تا 24 درصد کاهش می‌دهد. بیماری‌های کلیوی شامل ترکیبی از شروع نارسایی کلیه است که نیاز به دیالیز یا پیوند اعضا و حداقل 50 درصد کاهش در عملکرد کلیه دارد. در این آزمایش خطر مرگ به هر دلیلی 20 درصد کمتر بود.

کاهش 18 درصدی خطر حوادث قلبی – عروقی مانند حملۀ قلبی و سکتۀ مغزی نیز برای کسانی که سماگلوتید مصرف می‌کردند، مشاهده شد، همچنین این دارو کاهش عملکرد کلیه، فشار خون سیستولیک و وزن بدن شرکت‌کنندگان را کاهش داد. با وجود این، 49.6 درصد از شرکت‌کنندگان عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف سماگلوتید را تجربه کردند، امّا این میزان کمتر از گروه مصرف‌کنندۀ دارونما (53.8 درصد) بود.

پرکوویچ بیان کرد: این همان ترکیب شیمیایی است، امّا ما از دوز کمتری استفاده کردیم. ما این کار را از روی عمد انجام دادیم، چرا که افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیشتری، اثرات و عوارض جانبی داروها را تجربه می‌کنند. این کار از نظر اینکه بتوانیم دارو را به‌طور گسترده‌تر با توجه به محدودیت‌های عرضۀ فعلی استفاده کنیم، مفید است.

منظور پرکوویچ از محدودیت‌های عرضه به کمبود اخیر جهانی اوزمپیک است، که باعث شد بیماران در سال گذشته به این دارو دسترسی نداشته باشند و امسال دسترسی محدودی دارند.
کد مطلب : ۱۶۸۶۲
نام شما

آدرس ايميل شما