۰

صدور حکم جریمه شرکت احتکارکننده مواد اولیه دارویی در یک انبار لبنیاتی

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۱۴۵۲۶
صدور حکم جریمه شرکت احتکارکننده مواد اولیه دارویی در یک انبار لبنیاتی
 سالم‌خبر: پس از گذشت حدود هفت ماه از کشف 8 تن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک احتکار شده از سوی شرکت داروسازی کوثر در انبار یک شرکت لبنیاتی؛ سازمان تعزیرات حکومتی حکم به پرداخت مبلغ 679 میلیارد ریال جریمه نقدی و ضبط کالا به ارزش 62 میلیارد ریال برای این شرکت داروسازی داد.

به گزارش سالم‌خبر؛ حکم ابلاغی شرکت داروسازی کوثر از سوی شعبه 26 بدوی تعزیرات حکومتی تهران در حالی صادر شده که شرکت داروسازی کوثر به سهامداران خود اعلام کرده است که این رای در مرحله بدوی بوده و به جهات صیانت از حقوق سهامداران نسبت به اعتراض و پیگیری از مراجع تجدیدنظرخواهی اقدام خواهند کرد.

التهاب بازار دارو در ماه‌های پاییز و زمستان سال گذشته به ویژه کمیاب شدن بی سابقه‌ی
آنتی‌بیوتیک در اوج بیماری‌های عفونی به ویژه برای کودکان و درماندگی خانواده‌ها برای یافتن حتی یک قطره دارو از اتفاقات تلخی است که بیماران و مصرف کنندگان این نوع داروها سال گذشته به سختی از سر گذراندند. اما در بحبوحه‌ی همان روزهای ملتهب ازکمبود آنتی‌بیوتیک  در بازرسی از یک انبار لبنیاتی در جاده قدیم کرج 8 تن مواد اولیه داروهای آنتی‌بیوتیک کشف شد که به گفته‌ی نماینده سازمان غذا و دارو این میزان مواد اولیه برای تهیه و تامین مصرف دو ماه و نیم شربت کوآموکسی‌کلاو کفاف می داده است.

اگرچه ابتدا شرکت دنیای لبنیات در مظان اتهام احتکار مواد اولیه دارویی قرار گرفت اما مدیرعامل این شرکت با ارائه ی اجاره نامه مدعی شد که سردخانه
در اجاره شرکت داروسازی کوثر و داروها متعلق به این شرکت است کمااینکه با حضور مدیرعامل شرکت داروسازی کوثر نیز این مساله محرز و تایید شد.

براساس گزارش تکمیلی اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس امنیت اقتصادی فاتب و سازمان غذا و دارو شرکت داروسازی کوثر، مواد اولیه دارویی جهت تولید آنتی‌بیوتیک که در ابتدای پاییز نیز دچار کمبود شدید کشوری بوده را در سال های 1399 و 1400 با ارز دولتی وارد کشور کرده و بدون ثبت در سامانه تیتک در انبار و سردخانه شرکت دنیای لبنیات دپو کرده است.

احراز این تخلف در حالیست که این میزان مواد اولیه درست دو سال قبل از التهابات بازار دارو وارد کشور شده بود و به رغم بهره گیری از ارز دارویی هیچ گونه اطلاعات و ردپایی در
سامانه تیتک از خود به جای نگذاشته بود.

رضا ابوالقاسمی، مدیر کل نظارت گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در روز کشف مواد اولیه دارویی فاش کرد: در شرکت لبنیاتی چند سردخانه مشاهده شد و پس از باز شدن در سردخانه با مقادیر زیادی ماده اولیه دارو مواجه شدیم و متوجه شدیم در یکی از چهار انبار شرکت لبنیاتی مواد اولیه داروی آموکسی‌کلاو احتکار شده ‌بود. این دارو‌ها سال ۱۳۹۹ وارد کشور شده‌است و اطلاعات آن بر خلاف رویه‌های موجود جایی ثبت نیست.

همچنین به گفته‌ی شمسایی، نماینده سازمان غذا و دارو این 8 تن مواد اولیه دارو برای تولید 2/5 ماه شربت کوآموکسی‌کلاو کودکان کافی است. از نگاه وی قابل‌پذیرش نیست شرکتی دارویی این میزان مواد
اولیه را که دو سال قبل وارد کشور کرده‌است، دپو کند و شش ماه تولید نکند تا سود بیشتری به جیب بزند.

نماینده سازمان غذا و دارو همان روز ظاهرا منتظر صدور حکم نشد و اعلام کرد با توجه به سختی و زمان‌بر بودن واردات مواد اولیه این مواد مکشوفه که براساس اعلام خود سازمان غذا و دارو 10/5 تن بوده و از اروپا وارد کشور شده است به شرکت‌های دیگری واگذار می‌شود که به دنبال آن این میزان مواد اولیه بین چهار شرکت تولیدکننده داروهای آنتی بیوتیک کودکان توزیع شد.

از اطلاعات به دست آمده در صدور حکم بدوی برای شرکت داروسازی کوثر می توان در درجه ی اول به احتکار و دپوی میزان بالایی از مواد اولیه دارویی اشاره کرد که طی دو سال 1399 و 1400 وارد کشور و انبار شده بود
و دیگری عدم ثبت مواد اولیه دارویی وارداتی در سامانه جامع انبارها و ثبت موجودی در سامانه تی‌تک است و اختفای واقعیت ؛ به طوری که برخی مسوولان این داروسازی در یک بازرسی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در ماه آبان اظهار کرده بودند که این شرکت انبار دیگری خارج از محل شرکت ندارد که خلاف آن ثابت شد و معلوم شد که یک انباری دیگرهم وجود داشته است .

پس از صدور حکم بدوی که ناشی از تخلفات عمده مدیران سابق این شرکت بوده است ولی این مدیرعامل جدید شرکت داروسازی کوثر است که باید چرایی و پاسخ تمامی اقدامات خلاف شرکت را پاسخگو باشد یا حتی بخشی از احکام صادره از سوی تعزیرات را خود به تنهایی به دوش کشیده و متحمل شود.
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۴۵۲۶
نام شما

آدرس ايميل شما