۰
جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان:

افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در بالای ۱۸ ساله‌ها

تاریخ انتشار :
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : ۱۴۲۹۳
افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در بالای ۱۸ ساله‌ها
سالم‌خبر: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در سنین ۱۸ تا ۲۴ مصرف دخانیات در زنان حدود ۹۰ درصد و در مردان ۳۴ درصد افزایش یافته است.

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بررسی ها نشان می دهند که  افزایش مصرف دخانیات در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال به گونه ای است که مصرف دخانیات در مردان حدود ۳ درصد و در زنان ۱۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی آمارها نشان می دهند که در گروه سنی بالای ۱۸ سال ، مصرف قلیان نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است.

او بیان کرد:  روند افزایش مصرف دخانیات در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال این طور است که  مصرف دخانیات در بین زنان حدود ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد افزایش یافته است. مصرف روزانه سیگار بین زنان حدود ۹۰ درصد و در بین مردان نیز ۴۶ درصد افزایش یافته است.

جندقی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهند که روند افزایش مصرف دخانیات در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال بوده است.

او گفت: متاسفانه مصرف دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته و افزایش مصرف سیگار در میان دختران نوجوان نیز ۱۳۳ درصد بوده است. این یک زنگ خطر برای سلامتی مردم خواهد بود.

سیدعلی بهشتی، کارشناس ارشد مشاوره مصرف دخانیات نیز پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: دخانیات یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. سازمان جهانی بهداشت، استعمال دخانیات را به عنوان یکی از علل عمده بیماری‌ها شناخته است.
کد مطلب : ۱۴۲۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما