۰
مدیرگروه بیماری های منتقل از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

سهم ایران از وبا هرسال 9 نفر

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۳۹۳
سهم ایران از وبا هرسال 9 نفر
سالم خبر: سهم ایران از بیماری وبا؛ سالانه حدود 9 نفر در کشور مبتلا به بیماری وبا می شوند.

بابک عشرتی، مدیرگروه بیماری های منتقل از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر گفت: خوشبختانه آمار ابتلا به وبا در کشور چشمگیر نیست و سالانه حدود 9 نفر در کشور مبتلا به وبا می شوند.

وی افزود: در مورد اقدامات مورد نیاز در مورد این بیماری نیازی به داروی درمانی نیست و در صورت نیاز برای بیمارآنتی بیوتیک تجویز می شود اگرچه مصرف آن جنبه درمانی ندارد و در راستای کنترل بیماری در جامعه تجویز می شود.

این مدیر وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا گفت: فراهم آورردن آب سالم و امکانات جهت دفع بهداشتی مدفوع، بهبود وضع تغذیه و نگهداری صحیح غذا به میزان بسیاری از ابتلا به بیماری وبا می کاهد ضمن آنکه واکسن موجود برای پیشگیری از بیماری وبا به صورت عضلاتی استفاده شده و اثر محافظتی اندکی دارد . این واکسن عوارض جانبی بسیاری مانند درد، بی حالی و تب در پی دارد بنابر این در دو دهه گذشته تلاش زیادی صورت گرفته تا واکسن خوراکی طراحی شود .

عشرتی مصرف آب های روان همچون آب چشمه و رودخانه های جاری را که عاری از آلودگی فاضلاب های شهری هستند را مجاز دانسته و افزود: شهروندان در آب رودخانه، جوی‌ها یا استخرهای آلوده شنا نکنند. از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مانند آبمیوه، معجون، بستنی و ساندویچ تا حدامکان خودداری کنند و دست‌ها را بعد از رفتن به توالت و نیز قبل از دست زدن به مواد غذایی و خوراکی حتما با آب و صابون بشویند. در آخر هنگام سفر آب و غذای سالم همراه داشته باشید یا از نوشیدنی‌ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن استفاده و با مشاهده هر مورد ابتلا به اسهال سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

مدیرگروه بیماری های منتقل از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: با توجه به اینکه بیماری هایی همچون وبا، مالاریا، سل، اسهال های خونی و عفونت های تنفسی از انواع بیماری های واگیردار هستند مقایسه ابتلا به آن به لحاظ میزان شدت بیماری شاخص بار ان مد نظر قرار می گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه راه انتقال این بیماری از طریق انتقال مصرف آب و غذای آلوده و غذای حرارت ندیده است، ادامه داد: بار بیماری بدین معنا است که یک بیماری به چه میزان مرگ و ناتوانی ایجاد کند و به طور معمول بار بیماری هایی که مزمن هستند بالاتر و بار بیماری هایی که در سنین پایین ایجاد مرگ می کنند بالاتر است. 

مدیرگروه بیماری های منتقل از آب و غذا مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری وبا و سایر بیماری های اسهالی خود به خود بهبود پیدا می کنند، بیان داشت: نخستین اقدام در برخورد با فردی که دچار اسهال وبایی شده است، خوراندن محلول ORS، آب و املاح قبل از درگیری بیمار با استفراغ است.

عشرتی علائم بیماران مبتلا به وبا را اسهال حادآبکی، افزایش تعداد دفعات مزاج فرد، استفراغ و دل درد دانست و افزود: این بیماری موجب از دست رفتن آب بدن می شود و در طولانی مدت فرد بهبود پیدا می کند.

وبا یک بیماری اسهالی است که بخصوص در فصول گرم سال شایع شده و در پی آن مرگ و میر زیادی را به دنبال دارد. راه انتقال آن دهانی - مدفوعی است، که به علت خوردن آب و خوراکی آلوده به میکروب به انسان سرایت می‌کند. انتقال وبا در اثر تماس مستقیم فرد به فرد مانند تماس با بیمار به ندرت اتفاق می‌افتد.

دوره پنهان این بیماری، معمولاً یک تا سه روز است که می‌تواند از چندین ساعت تا 5 روز به طول انجامد. علائم بیماری 2 تا 3 روز طول می‌کشد که در بعضی از بیماران تا 5 روز ادامه می‌یابد. در چنین شرایطی نارسایی کلیه و یا از کار افتادگی کلیه بروز می‌کند و در برخی موارد به دلیل از دست دادن سدیم فراوان، فرد دچار استفراغ نیز می‌شود که در صورت جبران نشدن آب و املاح تلف شده، در نهایت بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

بیماری‌ها و مسمومیت های ناشی از مصرف سبزیجات و میوه‌های آلوده بسیار خطرناک هستند که برای جلوگیری از این مشکلات باید در شست و شوی این خوراکی‌ها دقت بیشتری انجام شود. برخی از مایع ظرفشویی برای پاک کنندگی استفاده می‌کنند، مایع ظرفشویی ضدعفونی کننده‌ای خوبی محسوب نشده و تنها موجب معلق شدن تخم انگل در سبزیجات می‌شود. همچنین به سختی از روی میوه و سبزی شسته شده و مصرف این مایع شیمیایی روی خوراکی‌ها خطرات گوارشی شدیدی را در پی دارد.
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما