۰

نوسازی ناوگان اورژانس و خرید آمبولانس در بودجه 1402 نیز از قلم افتاد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۱۳۸۳۶
نوسازی ناوگان اورژانس و خرید آمبولانس در بودجه 1402 نیز از قلم افتاد
سالم‌خبر: فرسودگی ناوگان اورژانس کشور و کمبود آمبولانس باز هم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نادیده گرفته شد و بودجه نوسازی آن در لوایح ارائه شده از سوی دولت از قلم افتاد.

بخشی از آمبولانس‌های موجود در ۳۷۰۰ پایگاه اورژانس در کشور در معرض فرسودگی قرار دارند این در حالیست که برخی آمبولانس‌ها عمر مفید خود را کرده و در معرض خروج از هرگونه خدمات هستند. نیاز مبرم به نوسازی ناوگان اورژانس در کشور پرحادثه‌ای همچون ایران در حالیست که طی چهار سال گذشته هیچ یک از مسوولان کشور اراده‌ای بر خرید آمبولانس نداشته‌اند. چنانچه با برآورد کارشناسان،
مبنی بر نیاز سه هزار آمبولانس برای اورژانس کشور این مهم در بودجه حتی بودجه سال 1402 همیشه مورد بی‌توجهی دولت و مجلس قرار گرفته است.
 
حال ناوگان آمبولانس کشور خوب نیست به طوری که به گفته‌ی رییس اورژانس کشور از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس سه هزار دستگاه بالای ۱۵ سال عمر دارند و با توجه به اینکه اورژانس ۲۴ ساعته فعال است یعنی یک امبولانس سه شیفت کار می‌کند.

سیدجعفر میعاد فر با تاکید بر این نکته که سال به سال تعداد ماموریت‌های اورژانس حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: با افزایش بیماری‌های مزمن
و بعد حوادث ترافیکی سالانه معمولاً پنج میلیون ماموریت انجام می‌دهیم کمااینکه سال گذشته چیزی حدود ۶۱۲ هزار مصدوم ترافیکی داشتیم که به بیمارستان‌ها منتقل کردیم.

فرسودگی ناوگان اورژانس حتی منجر به از دست دادن متخصصان و مدافعان سلامتی شده است که برای نجات مصدومان و بیماران در میانه‌ی راه دچار حوادث شده‌اند.

به گفته‌ی رییس اورژانس کشور اگرچه اعتباری  در سال ۱۴۰۱ برای خرید آمبولانس حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در نظرگرفته شده بود اما تنها صد میلیارد تومان آن تحقق یافت.

خلف وعده مسوولان برنامه و بودجه مسوولان اورژانس
را به گونه‌ای در تنگنا قرار داده است که میعادفر در یک برنامه تلویزیونی خطاب به تهیه کنندگان لوایح بودجه اظهار داشت: عزیزان سازمان برنامه لطف کنند آن ۴۰۰ میلیارد تومان را به ما دهند و بتوانیم با این مبلغ حداقل ۲۰۰ آمبولانس خریداری کنیم و بخشی از مشکلات را برطرف کنیم که انشاءالله در برنامه ۱۴۰۲ هم سازمان برنامه و هم دولت محترم و هم مجلس اعتبار خوبی را بگذارند ما اگر بخواهیم سالی هزار دستگاه آمبولانس خریداری کنیم یعنی سه هزار میلیارد تومان پول می‌خواهیم، اگر بخواهیم سه هزار دستگاه را جایگزین کنیم حداقل ۹ هزار میلیارد تومان
پول لازم داریم، واقعا این پول باید فراهم شود، چون یکی از مطالبات جدی نمایندگان در همه حوزه‌ها اولین مشکلشان آمبولانس است.

حال لایحه بودجه 1402 در مجلس در حالی مورد بررسی است که در بودجه سال آینده نیز هیچ گونه چشم انداز امیدوارکننده‌ای برای نوسازی ناوگان اورژانس کشور نمی توان یافت.

و در این میان بسیاری از روسای دانشگاه های علوم پزشکی مانند یاسوج از مسوولان دعوت می کنند که سری به محوطه نقلیه دانشگاه بزنند، تا نظاره گر قریب به ۳۰ دستگاه آمبولانس زمین گیر شده باشند که برای تعمیر آنها نیز بودجه ای وجود ندارد.
 
کد مطلب : ۱۳۸۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما