۰
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:

موج هشتم کرونا تا پایان سال ادامه دارد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۱۳۶۸۰
سالم خبر: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: پیش بینی می‌شود موج هشتم کرونا در کشور تا روزهای پایانی سال ادامه یابد.

به گزارش سالم خبر، حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه هشتادمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: افزایش میزان ابتلاء و مرگ و میر کرونا در یکی دو هفته اخیر در چند کشور به ویژه چین، ژاپن، آلمان، اسپانیا، هلند و اندونزی مشاهده شده است.

وی افزود: برخی کشورها به رغم افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر کرونا، متأسفانه گزارشی از این افزایش موارد و همچنین نوع سویه های غالب، ارائه نمی‌کنند اگرچه در کشورهای دیگر مشخص شده که آن کشورهایی که گزارش نمی‌کنند، میزان ابتلاء و مرگ و میر افزایشی داشته اند. در چین، ژاپن و اندونزی در بین کشورهای آسیایی و همچنین آمریکا، میزان مرگ و میر، بستری در بیمارستانها در چند هفته اخیر، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

جماعتی ادامه داد: در آمریکا طبق اطلاعات ارائه شده، مرگ و میر حدود دو هزار نفری در طول یک هفته ثبت شده که این آمار نسبت به هفته‌های قبل از آن، افزایشی است. در کشور ما نسبت به سایر کشورها، وضعیت کرونا نسبتاً بهتر است البته به نظر می‌رسد از چند هفته پیش، زیرسویه های جدید اومیکرون به ایران وارد شده که برخی از این زیرسویه ها از جمله XBB۱.۵ می‌تواند مهم باشد چراکه رو به افزایش بوده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه در ایران هنوز زیرسویه BA.۵ غالب است، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها، حدود ۸۸ درصد زیرسویه های غالب در ایران مربوط به BA.۵ بوده اگرچه زیرسویه BA.۲.۷۵ نیز در ایران مشاهده شده و حدود ۴.۴ درصد از زیرسویه های شناسایی شده را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر BA.۴ که در برخی کشورها غالب است در کشور ما حدود ۱.۵ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از زیرسویه هایی که در حال افزایش است و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، CH.۱.۱ است و شاید روند افزایشی آن در برخی کشورها موجب نگرانی سایر کشورها شود. در کشورهای اطراف چین نیز زیرسویه غالب، BQ.۱.۱ بوده که در حال افزایش است و شاید زیرسویه غالب در چین نیز همین باشد.

جماعتی از عدم واکسیناسیون افراد پرخطر و سالمندان و فعالیت گروه‌های ضد واکسن به عنوان عواملی برای افزایش موارد مرگ و میر در چین یاد کرد و گفت: این عوامل باعث شده که میزان واکسیناسیون در نوبت‌های یادآور، رشد چندانی نداشته باشند البته زیرسویه های جدید، مرگ و میر بالایی ندارند اما این عوامل، زمینه ساز مرگ و میر بالا در چین شده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری در برخی بیمارستان‌های کشور و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده، شاهد روند افزایش یابنده کرونا و مرگ و میر این بیماری در ایران باشیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد که وارد موج هشتم کرونا شده ایم اما شاید طی یکی دو هفته آینده، از نظر افزایش موارد مرگ و میر و بستری بیماران شاهد رشد چشمگیری باشیم و به نظر می‌رسد موج هشتم تا روزهای پایانی سال ادامه داشته باشد و پس از آن، روند کاهشی را داشته باشیم.

جماعتی با اشاره به توصیه‌های کمیته علمی برای موج هشتم کرونا، یادآور شد: مردم در مجامع و فضاهای سربسته حتماً از ماسک استفاده کنند و شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه تهویه مناسب، رعایت فاصله فیزیکی و شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها، دوباره باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد استفاده از ماسک در فضاهای باز، تاکید زیادی نداریم اما استفاده از آن در وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو، اتوبوس، هواپیما، فروشگاه‌های بزرگ، سالن‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، مورد تاکید و توصیه است.

وی با بیان اینکه تزریق یک نوبت یادآور واکسن کرونا برای افراد پرخطر و سالمندان، حتماً باید انجام شود، گفت: افرادی که علائم مختصر و خفیف بیماری را دارند که در زیرسویه های جدید ممکن است علائم گوارشی بیشتر مشاهده شود، توصیه بر این است که حداقل ۵ روز در منزل، قرنطینه شود و در صورت از بین رفتن علائم بالینی، به محل کار خود مراجعه کنند. در مورد علائم شدیدتر، قرنطینه به مدت یک هفته تا ده روز توصیه می‌شود و در صورتی که نیاز به بستری شدن فرد در بیمارستان باشد، بر اساس تجویز و نظر پزشک متخصص، این کار انجام می‌شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از بازنگری دستورالعمل کشوری پیشگیرانه و درمان کرونا در موج هشتم خبر داد و افزود: بازنگری و به روز رسانی اطلاعات دستورالعمل در کارگروه درمانی کمیته علمی کرونا، در دستور کار قرار گرفته اما بر اساس گزارش‌ها، همان اقدامات درمانی که برای زیرسویه اومیکرون انجام می‌شد، در شرایط کنونی نیز قابل انجام است. اگر بیماری نیاز به بستری داشته باشد، توصیه بر بستری و اقدامات درمانی از جمله تجویز استرویید و رمدسیویر است.

وی تاکید کرد: در اکثر دستورالعمل‌های کرونا هنوز هم اعتقاد بر اثربخشی داروی رمدسیویر برای برخی بیماران با توجه به شرایط بیماری شأن، وجود دارد حتی در مقالات جدید، داروی خوراکی رمدسیویر نیز در چند روز اول ابتلاء به بیماری برای بیماران متوسط تا شدید، می‌تواند مؤثر باشد و موجب کاهش درگیری و مرگ و میر شود.

جماعتی بر ضرورت رصد مسافران برخی کشورهای پرخطر به ویژه در فرودگاه‌های بین المللی، تاکید کرد و گفت: مسافران کشورهایی که ابتلاء به زیرسویه های جدید اومیکرون در آنها بیشتر است، حتماً اگر علائمی داشته باشند باید جداسازی و حداقل ۵ روز در منزل، قرنطینه شوند و بر اساس سیستم پیگیری در صورت بهبود حال عمومی، به جامعه برگردند. در مواردی که مسافری نیاز به بررسی بیشتر دارد، بهتر است که تست سریع برای آنها انجام شود در غیر این صورت، بر اساس علائم بالینی، می‌توان عمل کرد گرچه این اقدامات ممکن است نتواند اثربخشی چندانی داشته باشد چراکه زیرسویه های جدید اومیکرون از چند هفته پیش به کشور وارد شده و در حال چرخش است.

وی یادآور شد: به همراه داشتن تست پی سی آر منفی از سوی مسافران خارجی، مهم و مورد توصیه است البته اگر این کار انجام نشده باشد، در مورد کشورهای پرخطر و با میزان بالای ابتلاء به زیرسویه های جدید اومیکرون، نیاز است که تست سریع کرونا برای آنها انجام شود و افراد دارای علائم، حداقل ۵ روز در منزل قرنطینه شوند.
کد مطلب : ۱۳۶۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما