۰

تهران در موج هشتم کرونا خفه شد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۳۶۷۸
تهران در موج هشتم کرونا خفه شد
سالم خبر: همزمانی شروع موج هشتم کرونا و بحران آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، باعث شده نفس تهرانی ها به خِس خِس بیافتد.

به گزارش سالم خبر، این روزها شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور هستیم و این شرایط در تهران، به نقطه بحرانی رسیده است. به طوری که مدارس و دانشگاه‌ها غیر حضوری شده اند و برخی از خانم‌های کارمند واجد شرایط، دورکار شده اند.

این در حالی است که شاهد ورود موج هشتم کرونا به کشور هستیم و این موضوع می‌تواند بر نگرانی‌ها در شهرهایی که آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، بیافزاید.

آنچه مسلم است، ترکیب بیماری‌های ویروسی و عفونی در روزهای آلوده هوا، نمی‌تواند خبر خوشایندی برای تهرانی‌ها باشد. زیرا، مشاهدات میدانی نشان که در این روزها، کمتر از ماسک استفاده می‌کنیم و هوای سرد زمستان هم باعث می‌شود که پنجره‌ها بسته بماند و راه تهویه هوا مسدود شود.

طبق نظر اپیدمیولوژیست ها، چرخش ویروس در محیط‌های سربسته که تهویه ندارند، سرعت بیشتری دارد و در نتیجه، انتقال بیماری هم شدت می‌گیرد.

در همین حال، تنفس هوای آلوده نیز کم خطرتر از ویروس کرونا نیست. در تهران با ۹ میلیون جمعیت، هیچ محدودیتی برای عدم استفاده از خودروهای فرسوده و آلاینده دیزلی نداریم و تنها به تعطیلی‌هایی اکتفا می‌کنیم که مواجهه گروه آسیب‌پذیر با آلودگی هوا را کاهش دهد. در واقع برای منابع انتشار آلودگی هوا هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته و منابع همچنان به تولید آلاینده‌ها ادامه می‌دهند.

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه آلودگی هوا در حال حاضر چهارمین علت مرگ‌های زودرس شناخته می‌شود، گفت: کیفیت پایین هوا می‌تواند چشم‌ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند.

به نظر می‌رسد، تهرانی‌ها در مواجهه با موج هشتم کرونا، دچار خفگی شده اند. زیرا، آن طور که از شواهد امر پیداست، قرار نیست هوای آلوده دست از سر تهرانی‌ها بردارد.

گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز نشان می‌دهد که تهرانی‌ها، در حسرت تنفس هوای پاک هستند.

بیماری‌های تنفسی و آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با هم دارند، هرچه میزان آلودگی هوا بیشتر باشد، شدت واگیردار بودن و عوارض ایجاد شده از طرف بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد. همچنین ذرات و آلاینده‌ها روی سیستم ایمنی بدن می‌توانند در انتقال ویروس‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و کرونا مؤثر باشد.

قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا، باعث افزایش ۹ درصدی میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا شده است. همچنین افزایش آلاینده‌ها موجب استرس تنفسی می‌گردد و میزان آسیب پذیری فرد در مقابل ویروس کرونا افزایش می‌یابد.
کد مطلب : ۱۳۶۷۸
برچسب ها
ویروس کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما