۰
رئیس سازمان نظام پزشکی:

ورود جامعه پزشکی به جریانات اخیر از یک پرونده پزشکی شروع شد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۳۳۳۲
ورود جامعه پزشکی به جریانات اخیر از یک پرونده پزشکی شروع شد
سالم خبر: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در ارتباط با چرایی قضایای جامعه پزشکی در جریانات اخیر، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سالم خبر، محمد رئیس زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در برنامه صف اول شبکه خبر که شب گذشته روی آنتن رفت، گفت: شروع این جریانات در قضایای اخیر با یک پرونده پزشکی بود.

وی با عنوان این مطلب که حوادث مشابه در سال‌های قبل متفاوت بود، افزود: طبیعی بود که جامعه پزشکی بیشتر از سایر صنوف و اقشار دیگر، درگیر این قضایا شوند. چون پرونده پزشکی بود، بنابراین دامن جامعه پزشکی را بیشتر درگیر کرد.

رئیس زاده ادامه داد: حق اعتراض مسالمت آمیز محفوظ است و همکاران ما نیز مستثنی از این قصه نیستند. خیلی از همکاران ما، نظراتی در این پرونده پزشکی داشتند و طبیعی است که مطالبی را بیان کنند.

وی تاکید کرد: قاطبه جامعه پزشکی در این قضیه، کاملاً منطقی و مسالمت آمیز، با رعایت شأن پزشکی برخورد کردند.

رئیس زاده افزود: جامعه پزشکی در جریانات اخیر، شرافت و قداست و تعهد حرفه‌ای خودش را فدای این هیجانات و نوسانات اجتماعی نکرد.

وی گفت: با توجه به قداست حرفه پزشکی، اگر برخوردی با جامعه پزشکی صورت می‌گیرد، باید ناظر بر تکریم جامعه پزشکی و خدماتی باشد که به مردم ارائه می‌دهند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه این گفتگوی تلویزیونی، به سایر موضوعات روز جامعه پزشکی اشاره کرد.

وی به مشکلات ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کم برخوردار کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شرایط ماندگاری پزشکان در مناطق کم برخوردار کشور بسیار دشوار شده است و جامعه پزشکی از خود می‌پرسد فرق من با سایر رشته‌ها چیست، همه رشته‌ها از امکان تحصیل رایگان استفاده می‌کنند، اما طرح خدمت اجباری در مناطق محروم ندارند.

رئیس زاده ادامه داد: ما معتقدیم هر کسی که فارغ التحصیل شد و تعهدات قانونی خود را گذراند، بتواند هر جایی که نیاز است و درخواست دارد مطب بزند. البته این مجوزها دو نوع هستند یک ثبت محور و تأیید محور، مجوزهای ثبت محور یعنی اینکه هر جا که خواستند ثبت می‌کنند، اما تأیید محور، چون کار کیفی است و با جان و سلامت مردم ارتباط دارد به این شکل نیست که هر کسی هر درخواستی کرد مجوز به او داده شود. یعنی مراجع ذی صلاح باید تأیید کنند که فردی که می‌خواهد مطب بزند و مجوز بگیرد این صلاحیت‌ها را دارد، اما می‌شود ما کمک کنیم و هم وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد که این فضا تسهیل شود، در گام اول پیشنهاد ما این است که امتیازها را به نصف کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: ما به شکل اجبار نیازمندی‌ها را تأمین می‌کنیم و به فکر راه حل نیستیم، اگر به قانون تسهیل فضای کسب و کار عمل کنیم، مجبور می‌شویم مناطق محروم را به شکل دیگری تدوین کنیم.

رئیس زاده افزود: ما کاملاً آماده هستیم به قانون مجلس در خصوص تسهیل فضای کسب و کار عمل کنیم و امتیازات مطب را حذف کنیم. وزارت بهداشت هم با کلیات این موضوع موافق است.

وی با عنوان این مطلب که تخلف در همه صنوف وجود دارد اما نباید با درشت کردن این تخلفات آن اعتمادی را که مردم به پزشک پیدا می‌کنند از دست داد، گفت: سازمان نظام پزشکی باید حافظ و پشتیبان قداست حرفه‌ای طبابت و اعتماد و اطمینان موجود میان بیماران و پزشکان باشد. ما به جد نگران قداست و آبروی جامعه پزشکی کشور هستیم.

رئیس زاده تاکید کرد: ما طرفدار افزایش ظرفیت پزشکی هستیم، اما با رعایت کیفیت و استانداردهای لازم آموزشی، اگر استانداردهای آموزشی حفظ نشود افزایش عددی کمیت جامعه پزشکی کمکی به ما نخواهد کرد و حتماً به ضرر سلامت مردم است. کما اینکه در بعضی از کشورهای مطرح دنیا امتحان شد و بعد از چندین سال به جمع بندی رسیدند که این سیاست اشتباه بوده، ما نباید آن اشتباهات را دنبال کنیم، بنابراین بحث افزایش ظرفیت باید توسط کسانی تدبیر و تعیین شود که کیفیت حوزه آموزش پزشکی را می‌فهمند.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت پزشکی در طول ۴۳ سال بعد از انقلاب با یک شیب قابل قبولی متناسب با زیرساخت‌هایی که داشتیم رخ داده است، به طوری که از ۱۸ هزار پزشک در سال ۵۷ رسیدیم به ۱۷۵ هزار پزشک، از ۹ دانشکده پزشکی به ۱۶۷ دانشکده پزشکی رسیدیم.
کد مطلب : ۱۳۳۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما