۰
رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

بیش از ۸۰۰ میلیون نفر به غذای سالم دسترسی ندارند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۱۳۱۴۲
بیش از ۸۰۰ میلیون نفر به غذای سالم دسترسی ندارند
سالم خبر: رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خدمات مشاوره ای تغذیه ای و مکمل رایگان برای اقشار کم درآمد در مناطق محروم و حاشیه شهرها در مراکز درمانی بصورت رایگان ارایه می‌شود.

به گزارش سالم خبر، غذا مانند آب و هوا پشتوانه زندگی بشر است و بدون آن قادر به ادامه زندگی نخواهیم بود، برای انجام تمامی فعالیت‌هایمان به غذا نیاز داریم. غذا خوردن برای بزرگسالان بسیار مهم و برای رشد کودکان امری حیاتی است. بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان هنوز غذای کافی و سالم برای خوردن ندارند.

۲۴ مهر ماه برابر با  ۱۶ اکتبر، روز جهانی غذاست. روز جهانی غذا به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری و در سراسر جهان شناخته شده، سازمان‌های بین المللی در روز جهانی غذا تلاش می‌کنند تا در زمینه کشاورزی و برای جلوگیری از فقر و گرسنگی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در حقیقت تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و همدردی با افرادی است که از ابتدایی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محروم هستند.

فرشته فزونی رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه گفت: هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی عمومی درخصوص امنیت غذا و تغذیه در سراسر جهان، برنامه‌ریزی و تلاش برای حمایت طلبی در راستای برقراری امنیت غذایی در جوامع است.

به گفته وی، در این روز سازمان‌های بین‌المللی با هدف حساس‌سازی و برقراری امنیت غذا و تغذیه با تاکید بر این پیام  برای ریشه کنی گرسنگی و کاهش سوء تغذیه تلاش می‌کنند.  

فزونی با اشاره به بیانیه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به مناسبت روز جهانی غذا خاطرنشان کرد که  در سال ۲۰۲۲  بیماری همه‌گیر، تغییرات اقلیمی و افزایش قیمت‌ها و تنش‌های بین‌المللی  ما را احاطه کرده که بر امنیت غذایی جهان تاثیر می‌گذارد.

 وی با اشاره به تاکید این بیانیه بر این موضوع که افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در جهان، کشورها را به سمت بحران آسیب‌پذیری سوق داده است، گفت: افراد زیادی در جهان توانایی پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم را ندارند که این امر آنان را در معرض سوءتغذیه قرار می‌دهد.

فزونی با بیان این که بسیاری از ساکنان مناطق روستایی برای زندگی خود به کشاورزی و منابع طبیعی متکی هستند یادآور شد که معمولا بیشترین آسیب ناشی از بلایای طبیعی و ساخته دست بشر را این افراد تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به تاکید سازمان فائو گفت:  باید دنیایی پایدارساخته شود که در آن همه و در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند.

اجرای برنامه های بهبود تغذیه در حوزه بهداشت

وی در ادامه به تبیین اهداف برنامه‌های بهبود تغذیه در حوزه بهداشت پرداخت و افزایش دسترسی خانواده‌ها به خدمات مشاوره تغذیه، ارتقای سواد تغذیه‌ای جامعه، ارتقای مشارکت تمامی بخش‌های توسعه و گسترش مداخلات جامعه محور برای بهبود وضع تغذیه جامعه را از جمله این اهداف عنوان کرد.

فزونی، طرح حمایت تغذیه‌ای کودکان زیر پنج سال و مادران باردار با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیرین، برنامه بهبود تغذیه کارکنان با همکاری سایر ادارات و همکاری با سازمان جهاد کشاورزی و ترویج باغچه‌های خانگی در مناطق روستایی را از دیگر اقدامات معاونت بهداشت در این راستا برشمرد.

به گفته  وی، اقدامات مذکور با هدف برقراری امنیت غذایی توسط کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت تابعه دانشگاه در حال اجراست.

 فزونی، اطلاع رسانی و ارایه آموزش‌های تغذیه توسط کارشناسان تغذیه، مراقبان سلامت، بهورزان، سفیران سلامت و رابطان بهداشتی درخصوص ویژگی‌های الگوی غذای سالم، آموزش و فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف غذا با هدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و کاهش ضایعات غذا را برخی از  این اقدامات عنوان کرد.

 وی اظهار داشت: حمایت طلبی از خیرین و تهیه بسته‌های غذایی ویژه کودکان و مادران باردار مبتلا به سوءتغذیه در مناطق کم برخوردار و جلب مشارکت ارگان‌های دخیل در امنیت غذایی و تدوین برش استانی سند تغذیه و امنیت غذایی از دیگر اقدامات این معاونت است.

فزونی، برگزاری جشنواره‌های غذای سالم با تاکید بر غذاهای محلی، برپایی میزخدمت آموزش و اطلاع رسانی در مراکز، توزیع بروشورهای تغذیه، مسابقات نقاشی و استندهای آموزشی، ترویج کشت سبزیجات و تهیه باغچه‌های خانگی در مناطق روستایی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، استفاده از پتانسیل‌های آموزشی ادارات مختلف برای اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش تغذیه سالم، تقویت برنامه پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها و توزیع مکمل‌های رایگان به گروه‌های هدف زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان را از سایر اقدامات و برنامه‌هایی برشمرد که در حال انجام است.

رییس گروه تغذیه و امور دارویی معاونت بهداشتی ابراز امیدواری کرد با گسترش مداخلات آموزشی و جلب مشارکت سازمان‌های مرتبط با غذا و تغذیه در برقراری امنیت غذایی در جامعه تحت پوشش گام های موثری برداشته شود.

وی همه‌گیری کرونا، درگیری و مناقشات، گرم‌شدن پیوسته جو زمین، افزایش قیمت‌ها و تنش‌های بین‌المللی را از جمله چالش‌های جهان  در سال ۲۰۲۲ برشمرد که بر امنیت غذایی جهانی تاثیرگذاراست.

مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نیز در این زمینه گفت: همگی باید تلاش کنیم تا جهانی پایدار بسازیم که تمام افراد در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند و در یک جمله "همه امنیت غذایی داشته باشند.

وی با اشاره به امسال شعار "هیچ کس را پشت سر نگذارید" با "تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر" که برای روز جهانی غذا برگزیده شده است، اظهار داشت: علیرغم پیشرفت به سوی ساختن دنیایی بهتر، تعداد زیادی از مردم دنیا قادر به بهره‌مندی از توسعه انسانی، نوآوری یا رشد اقتصادی نیستند و میلیون‌ها نفر در جهان توانایی پرداخت هزینه  یک رژیم غذایی سالم را نداشته و در معرض خطر بالای ناامنی غذایی و سوء تغذیه قرار دارند.

مسئول آموزش همگانی انستیتوخاطرنشان کرد:  خاتمه دادن به گرسنگی و سوءتغذیه تا سال ۲۰۳۰ هدف تمامی کشورها است که متأسفانه در سال‌های اخیر موضوعاتی نظیر مهار همه‌گیری کرونا، جهان را به نوعی از  حرکت در مسیر دستیابی به این اهداف خارج کرده‌ است.

 کاویانی، پایان دادن به گرسنگی را تنها در مورد عرضه غذا ندانست و ادامه داد: امروزه غذای کافی برای تغذیه همه افراد روی کره زمین تولید می‌شود. مشکل در دسترسی به مواد غذایی کافی و مغذی است که به طور فزاینده‌ای در اثر چالش‌های متعددی نظیر افزایش قیمت‌ها و تنش‌های بین‌المللی، با مانع مواجه می‌شود.

به گفته وی در واقع مردم در سراسر جهان از اثرات دومینو مانند چالش‌هایی که مرز نمی‌شناسند، رنج می‌برند.

افرادی که در معرض بیشترین آسیب ناامنی غذایی قرار دارند

وی به زندگی بیش از ۸۰ درصد افراد دچار فقر شدید در مناطق روستایی جهان اشاره کرد و گفت: اغلب آنان برای تامین معاش خود به کشاورزی و منابع طبیعی وابسته هستند و از بلایای طبیعی و ساخته دست بشر بیشترین آسیب را می بینند.  اغلب به دلیل جنسیت، قومیت یا موقعیت خود در حاشیه قرار می‌گیرند و همواره به نوعی در حال مبارزه برای دستیابی به آموزش، امور مالی، نوآوری و فن‌آوری هستند.

 کاویانی افزود: دنیای امروز که از آن به عنوان دهکده جهانی یاد می‌شود جایی است که اقتصاد، فرهنگ و جمعیت به طور فزاینده‌ای به هم مرتبط است.

وی با اشاره به این که برخی از ما به دلیل قومیتی که داریم یا جایی که زندگی می‌کنیم، آسیب پذیر هستیم گفت: در واقع همه ما شکننده هستیم. وقتی کسی جا می‌ماند و نادیده گرفته می‌شود، مانند این است که یک حلقه زنجیر پاره ‌شود واین امر نه تنها بر زندگی آن شخص، بلکه بر زندگی ما نیز تأثیر می‌گذارد.

راهکار رسیدن به امنیت غذایی برای همه: تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر

 کاویانی با اشاره به راهکارهای رسیدن به امنیت غذایی برای همه خاطرنشان کرد: در مواجهه با بحران‌های جهانی، راه حل‌های جهانی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است، با هدف تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر، می‌توان سیستم‌های کشاورزی را متحول کرد و با اجرای راه‌حل‌های پایدار و جامع‌تر که دستیابی به توسعه پایدار، رشد اقتصادی فراگیر و انعطاف‌پذیری بیشتر را مد نظر قرار می‌دهند، پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: دولت‌ها، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، جامعه مدنی و افراد باید در کمال همبستگی با یکدیگر همکاری کنند تا حق همه مردم برای غذا، تغذیه سالم، صلح و برابری در اولویت قرار گیرد.

برنامه های سال ۲۰۲۲ به مناسبت روز جهانی غذا

مسئول آموزش همگانی انستیتو برگزاری وبینار و مسابقه نقاشی را از جمله برنامه‌های امسال روز جهانی غذا برشمرد و افزود: به مناسبت روز جهانی غذا ۲۰۲۲ وبیناری با موضوع «هیچ ‌کس را پشت سر نگذارید» از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه به وقت بانکوک برگزار می‌شود که شامل سخنرانی مدیر کل FAO خواهد بود.

 کاویان خاطرنشان کرد:  همچنین به مناسبت روز جهانی غذا امسال، دفتر منطقه‌ای فائو برای آسیا و اقیانوسیه میزبان یک میزگرد با تمرکز بر اقدامات خاص مانند سیاست‌ها و برنامه‌های به موقع و هدفمند حمایت اجتماعی برای حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر خواهد بود.

مسابقه پوستر نقاشی روز جهانی غذا

وی افزود: کودکان و نوجوانان بین ۵ تا ۱۹ سال می توانند از تخیل خود استفاده کرده و پوستری ایجاد کنند که نمایش دهنده دنیایی باشد که هیچ کس در آن جا نمانده است و همه به غذاهای سالم و مقرون به صرفه، دسترسی دارند.

کاویانی آخرین مهلت ارسال پوستر و نقاشی چهارم  نوامبر ۲۰۲۲ (برابر با ۱۳ ابان ۱۴۰۱) است و علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می توانند به لینک https://www.fao.org/world-food-day/contest/en  مراجعه کنند.

به گفته وی  همه چیز در جهان ما به هم مرتبط است. از غذا گرفته تا فرهنگ‌ ما، محیط زیست و اقتصاد ما. امروزه بسیاری از مردم همچنان با چالش‌های جهانی مانند فقر و گرسنگی، تغییرات آب و هوایی، درگیری و نابرابری مواجه هستند.

کاویانی با اشاره به این که چالش های جهانی نیازمند راه حل‌های جهانی هستند گفت:  همه ما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه بخشی از این راه‌حل‌های جهانی باشیم، برای آینده‌ای پایدار که در آن همه افراد مهم هستند.
کد مطلب : ۱۳۱۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما