۰
بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو:

صادرات داروی ایرانی به بسیاری از کشورها را ممنوع کرده‌اند

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۲۸۷۵
صادرات داروی ایرانی به بسیاری از کشورها را ممنوع کرده‌اند
سالم خبر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۹۸ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور را خود تولید می‌کنیم و جزو ۲۰ کشور نخست در تولید دارو داریم.

به گزارش سالم‌خبر، بهرام دارایی همچنین افزود: گزارش هایی که خبرگزاری های خارج از کشور درباره کمبود دارو در کشور ما منتشر می‌کنند، هدفدار است. یکی از نقاط قوت ما داروسازی و تولید دارو است.

وی گفت: تولید دارو برای هر کشوری موضوعی راهبردی است. البته در تمام جهان، غذا و دارو از مهمترین اولویت ها هستند. این ها زمانی که با کشوری دچار مجادله می شوند، تمام سیستم ها از جمله سیستم بهداشتی ، درمانی و دارویی را تحریم می کنند. یا اگر مستقیما دارو را تحریم نکنند، سیستم مالی انتقالی ما را تحریم می کنند که عملا داروسازی ما تحریم می‌شود. باید بگویم مستقیما صادرات داروی ما را به خیلی از کشورها ممنوع کرده‌اند و گزارشگر سازمان ملل نیز این امر را تایید کرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در عین حال از واردات هر چه کالای مضر برای سلامتی
مثل سیگار، حمایت هم می‌کنند. هیچ‌گاه کم هم نمی‌شود.

وی گفت : بعد از انقلاب مهمترین کار در حوزه داروسازی ورود جوانان و شرکت‌های داروسازی به این عرصه بود. کاری کردند که اکنون ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را خود تولید می کنیم و جزو ۲۰ کشوری هستیم که تولید دارو داریم. این کار هنری بزرگ است. اکنون به سراغ داروهایی با فناوری بالا و داروهای بر پایه زیست فناوری رفته ایم و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به گفته دارایی نظام داروی ما از سال ۹۴ به صورت مکانیزه اداره می‌شود. این سامانه ایرانی و بومی است و قابل تعالی است.

دارایی گفت: به دنبال آن هستیم کل نظام چرخه و توزیع نظام دارو ، تجهیزات و غذا و همه ملزومات را تا رسیدن به دست مصرف کننده کنترل کنیم.

وی افزود: کشور‌هایی مثل آمریکا و روسیه از ۲۰۱۹ شروع به پایه ریزی این سامانه کردند و البته کندی این سیستم نیز در حال رفع شدن است. به دنبال افزایش سرعت این سامانه هستیم. یکی از برکات طرح دارویار همین بود که ساختار‌های مکانیزه
ما و سامانه‌ها به سرعت به هم متصل شدند.

دارایی ادامه داد: تا قبل از این بیمارستان‌های ما اتصال کمی به سامانه تیتک داشتند و اکنون به سرعت به اتصال کامل نزدیک می‌شویم.

وی افزود: بیش از سیزده هزار داروخانه داریم که خدمات سرپایی را برای مردم فراهم می‌کنند و خدمات دارویی را به مردم ارائه می‌دهند؛ می‌توان گفت ما در این عرصه جزو اولین حوزه‌هایی هستیم که خدمات دولت الکترونیک را به معنی واقعی اجرا کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: چیزی حدود ۴۵۰ قلم دارو داریم که 90 درصد از بازار کشور از لحاظ ریالی را شامل می شوند و بیشتر این دارو‌ها برای بیماران صعب العلاج و بیماری‌های خاص هستند. تمرکز ما برای تولید و وضعیت بیمه باید بیشتر به سمت این دارو‌ها باشد.

وی گفت: البته مجلس شورای اسلامی سال گذشته رقم مناسبی را برای پوشش این بیماران در نظر گرفت که امیدواریم سال آینده این مبلغ بیشتر شود.

دارایی تصریح کرد: کمبود دارو در دنیا به صورت مقطعی وجود دارد و حتی اروپا
و آمریکا نیز با آن مواجه هستند. مواد اولیه بعضی از دارو‌ها توسط یک یا دو شرکت تولید می‌شوند. همین نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. همه گیری کرونا مصرف بسیاری از دارو‌ها را بالا برد ، ایجاد کمبود جهانی کرد و قیمت‌ها را در سطح جهانی افزایش داد.

وی افزود: ارز ترجیحی شبیه ویروس کرونا، ویروس اقتصادی است و باعث می‌شد که دارو را گروگان ارز کنیم و این موضوع مشکلات فراوانی را به وجود آورد.

رییسی ادامه داد: مشکلات باعث شدند که کنترل خوبی روی زنجیره تامین دارو نداشته باشیم. ما باید دارو را همیشه با اطمینان و به میزان کافی در اختیار مردم قرار دهیم. نسخه الکترونیک اجرایی شد تا دارو از مسیر خود تجویز شود؛ نه تجویز خودسرانه ، غیر منطقی و غلط.

وی ادامه داد: تا ۳۰ درصد از دارو‌های ما از کشور خارج می‌شدند. دارو‌های ما اول به کشور همسایه قاچاق می‌شدند و پس از آن به کشور ثالث می‌رفتند. این پدیده‌ عجیب به دلیل ارزانی بیش از حد این دارو‌ها اتفاق می‌افتاد.
کد مطلب : ۱۲۸۷۵
نام شما

آدرس ايميل شما