۰
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک کشور در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

کاش قبل از تصویب قانون اعتراض خود را به مجلس و دولت اعلام می‌کردید

تعرفه داروهای ضروری به صفر درصد رسیده است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۲۳۸۹
کاش قبل از تصویب قانون اعتراض خود را به مجلس و دولت اعلام می‌کردید
سالم‌خبر: اخذ مابه‌التفاوت نرخ محاسباتی از کالاهای ترخیص شده دارو و تجهیزات پزشکی براساس قانون صورت گرفته است. اگر اعتراضی وجود داشت کاش زمان تدوین یا تصویب، مشکلات یا تبعات آن با قانون‌گذاران و دولت در میان گذاشته می‌شد.

روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد اخذ مابه‌‌التفاوت نرخ محاسباتی از کالاهای ترخیص شده از جمله در مورد دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: از آنجا که از ابتدای سال مشخص نبود که قانون بودجه سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود و هر سال هم برخی از تعرفه‌ها یا حقوق گمرکی تغییر می‌کند، از هر صاحب کالایی که کالای خود را ترخیص می‌کرد تعهد گرفته شده که اگر هر گونه تغییری رخ دهد، مابه‌‌التفاوت پرداخت شود به گونه ای که اگر افزایش قیمت رخ داد صاحب کالا مابه‌‌التفاوت را پرداخت کند و اگر کاهش پیدا کرد می‌تواند آن را دریافت کند.

وی افزود: قبل و هنگام تصویب قانون
بودجه، صاحب کالاها از این موضوع مطلع بودند و همچنین در هنگام ترخیص به آنها اعلام شده و آنها تعهد داده‌اند. صاحب کالا می‌توانست کالای خود را ترخیص نکند تا قانون جدید اعلام شود اما در این صورت صاحب کالا متضرر می‌شد. برای حمایت از صاحب کالا و جلوگیری از خراب شدن کالا‌ها، ترخیص انجام شده و تعهد گرفته شده است. اطلاع رسانی کامل انجام شده و همه واردکنندگان از این موضوع مطلع بودند که نرخ محاسباتی بر اساس نرخ معاملاتی بانک مرکزی بوده و دیگر ۴۲۰۰تومانی نیست.

سخنگوی گمرک کشور بیان کرد: تعرفه‌ها از نظر درصدی کاهش پیدا کرده‌اند. تعرفه کالاهای اساسی و داروهای ضروری از چهار درصد به یک درصد رسیده و سود بازرگانی آنها به حدود صفر درصد رسیده است. برخی ارزش افزوده‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. اگر واردکنندگان طلبی به خاطر این تفاوت تعرفه داشته باشند با هماهنگی بانک مرکزی به آنها بازگردانده می‌شود یا در اعتبار
آنها برای واردات کالاهای دیگر باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: اخذ مابه‌التفاوت نرخ محاسباتی از کالاهای ترخیص شده دارو و تجهیزات پزشکی براساس قانون کشور صورت گرفته است و اگر اعتراضی وجود داشت کاش زمانی در مورد آن صحبت می‌شد که این موضوع در حال تبدیل به قانون بود و با قانون‌گذاران و دولت در این مورد صحبت می‌شد. اما اکنون که تبدیل به قانون شده همه موظف به اجرای آن هستیم ضمن آنکه خود واردکنندگان نیز از آن مطلع بودند و تعهد دادند. اکنون اعتراض به این موضوع نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

لطیفی بیان کرد: از آنجا که ممکن است تعرفه‌ها هر سال تغییر کند، به صورت تعهدی اعلام می‌شود که از آنجا که قانون بودجه جدید در دو تا سه ماه ابتدایی سال تشریفات قانونی خود را طی نکرده اما از ابتدای سال لازم الاجرا است مابه التفاوت باید پرداخت شود اما از آنجا که امسال نرخ محاسباتی نیز تغییر می‌کرد، اطلاع رسانی بسیاری
شد و نظرات فراوانی داده شد. با توجه به افزایش نرخ محاسباتی، گمرک و وزارت صمت تلاش زیادی کردند که سود بازرگانی و تعرفه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: به پیشنهاد دولت لایحه‌ای به مجلس رفته که مطابق آن تعرفه‌های گمرکی نیز کاهش پیدا کنند و ارزش افزوده نیز از ۹ درصد به یک درصد برای مواد غذایی و برخی کالاهای ضروری کاهش پیدا کند. داروهای ضروری که تعرفه صفر درصد دارند اما این مورد کالاهای اعلامی وزارت بهداشت را نیز در بر می‌گیرد.

سخنگوی گمرک با اشاره به حفظ تعادل در افزایش نرخ محاسباتی و کاهش تعرفه گفت: نرخ محاسباتی چند برابر شده اما تعرفه نیز چند برابر کاهش پیدا کرده است. بنابراین نوعی تعادل وجود دارد و ممکن است مابه‌التفاوت کمی ایجاد شود که در این مورد هم شرکت‌ها تعهد داده‌اند و به صورت مشروط ترخیص کرده‌اند. قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای همه کشور طبق تصویب مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا است.
 
کد مطلب : ۱۲۳۸۹
نام شما

آدرس ايميل شما