۰

گردش مالی تجهیزات پزشکی در ایران سالانه 2.5 میلیارد دلار

تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۲۲۵۵
گردش مالی تجهیزات پزشکی در ایران سالانه 2.5 میلیارد دلار
سالم خبر: رییس کارگروه تولید کنندگان مواد مصرفی، تنفسی و بیهوشی کشور گفت: ۲.۵ میلیارد دلار گردش مالی در حوزه تجهیزات پزشکی در سال گذشته بوده که سهم تولیدکنندگان داخلی ۳۵ درصد است.

به گزارش سالم خبر، عبدالرضا هنری رییس کارگروه تولید کنندگان مواد مصرفی، تنفسی و بیهوشی کشور در یک نشست خبری افزود: کمتر از ۲ دهم درصد از اشتغال کشور مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی است و سه هزار و ۵۰۰ شرکت فعال در کشور داریم که از این تعداد یکهزار و ۵۰۰ تولید کننده داخلی هستند.

وی اظهار داشت: افراد شاغل در حوزه تجهیزات پزشکی بویژه تولیدکنندگان در ۲ سال اخیر با توجه به همه گیری شیوع کرونا در قشر مدافعان سلامت قرار دارند و در کنار پوشش وسیع واکسیناسیون، با فراهم کردن و تولید کالاهای مصرفی مانند ماسک، تنفسی و بیهوشی توانستند آرامش را به مردم بازگردانند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یکسال اخیر حدود ۲۰۰ میلیون ماسک ساده در کشور تولید شد و بسیاری از کالاهای تنفسی و بیهوشی در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.

به گفته هنری، اکنون ۲۴۸ شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی فعال هستند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال تولید و اشتغال باید توجه ویژه ای به تولید کنندگان داخلی این صنعت شود.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی در حوزه صنعت تجهیزات پزشکی تصریح کرد: ارز ترجیحی باید برای مواد اولیه تولید کنندگان حفظ و برای واردکنندگان حذف می شد اکنون با خطر کمبود کالای داخلی مواجه هستیم .

ریس کارگروه تولیدکنندگان مواد مصرفی، تنفسی و بیهوشی تاکید کرد: متاسفانه بخشنامه های غیرمنطقی مانع تولید در صنعت تجهیزات پزشکی که نیاز مردم و مراکز درمانی را تامین می کند، می شود، لازم است برای هر کالای وارداتی تجهیزات پزشکی کد تعرفه ای متفاوت ایجاد شود ، ۲ هزار قلم کالا در این صنعت داریم که با یک کد تعرفه ای تعریف شده است.

به گفته هنری، هزینه تولید این صنعت بالا است و به دلیل شرایط بازار مسوولان اجرایی باید به تولید کنندگان تجهیزات پزشکی کمک کنند.

وی افزود: در حوزه قانونی باید از این صنعت حمایت شود و با توجه به اینکه فرآیند صدور پروانه برای تجهیزات پزشکی زمان بر است نیاز به حمایت داریم.

هنری اظهار داشت: لازم است ارتباطات بین المللی در این صنعت گسترش یابد ایران توانایی و پتانسیل بالایی از لحاظ تولید تجهیزات پزشکی دارد و می تواند در بازارهای بین المللی حضور یابد.
کد مطلب : ۱۲۲۵۵
برچسب ها
تجهیزات پزشکی
نام شما

آدرس ايميل شما