۰
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک:

سازمان غذا و دارو خود عامل تعویق ثبت سفارش شیرخشک‌هاست

تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۱۲۲۵۱
سازمان غذا و دارو خود عامل تعویق ثبت سفارش شیرخشک‌هاست
سالم خبر: سخنگوی گمرک گفت: سازمان غذا و دارو از وجود شیرخشک‌های رژیمی در گمرک مطلع بوده با این وجود ثبت سفارش را چند ماه نگه داشته است.

روح‌الله لطیفی همچنین افزود: سازمان غذا و دارو می‌داند که مرجع تحویل گیرنده کالا گمرک نیست و این مواردی که اعلام می‌کنند اصلا در حوزه اختیارات گمرک نیست. بیش از ۹۰ درصد از کالا‌های تحویلی در ورود به کشور قبل از تشریفات گمرکی، سازمان بنادر، شرکت انبار‌های عمومی و شرکت فرودگاه‌ها را رد می‌کنند. زمانی گمرک ورود می‌کند که کالا ثبت
سفارش داشته و امکان اظهار کالا فراهم باشد.

او گفت: ما مرکز و مرجع تحویل گیرنده کالا نیستیم که قرار باشد ما اجازه چیزی را صادر کنیم. کالا‌ها در سازمان بنادر و شرکت انبار‌های عمومی و شرکت فرودگاه‌ها تخلیه می‌شود و بعد اگر کالا ثبت سفارش داشت صاحب بار به گمرک مراجعه می‌کند. ۲۶ دستگاه در واردات دخیل هستند و براساس قانون از زمانی که کالا ثبت سفارش دارد و اظهار کالا صورت می‌گیرد وظایف گمرک آغاز می‌شود.

به گفته او، برای ترخیص شیرخشک‌های رژیمی نیاز به تائیدیه سامان
غذا و دارو داشتیم که تا این اتفاق افتاد، ترخیص انجام شد. سامانه جامع تجارت و وزارت صمت برای اینکه مشکل و خلا قانونی رفع شود آمده شناسه قبض انبار یکتا را برای همه انبار‌های ماقبل از گمرک، گمرک و مقاصد تعیین کرده است و گفته باید کالا از زمان تخلیه و قبل از اظهار شناسه یکتا داشته باشد که قابل رصد باشد. این کار در یک سال اخیر انجام شد، ولی این شیرخشک‌ها تا زمانی که ثبت سفارش نداشته باشند، اظهار نمی‌شوند. موضوع چند ماه در کارتابل آقایان در وزارت بهداشت مانده و مانند واکسن کرونا
یادشان نبوده که شیرخشک آمده است.

در ماجرای کمبود شیرخشک‌های رژیمی، گمرکی‌ها مدعی تاخیر در ترخیص محموله‌های شیرخشک‌ رژیمی هستند، از سویی نیز سازمان غذا و دارو اعلام کرد که مقرر شده بود گمرک نسبت به فراهم کردن امکان ارسال اطلاعات محموله‌های فرآورده‌های سلامت‌محور که مرتبط با سازمان غذا و دارو است، از طریق سامانه‌های الکترونیکی به سازمان اطلاع دهد در حالی‌که این سازمان از محموله‌های شیرخشکی که از بهمن ماه سال گذشته در گمرک دپو شده بودند، اطلاعی نداشت.
کد مطلب : ۱۲۲۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما