۰

سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی در جهان متولد می شوند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۱۲۱۷۲
سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی در جهان متولد می شوند
سالم خبر: هر ساله در تاریخ هشت مه "روز جهانی تالاسمی" گرامی داشته می شود.

به گزارش سالم خبر، تالاسمی یک اختلال خونی ارثی است که در آن بدن قادر به تولید هموگلوبین کافی نیست و در نتیجه گلبول‌های قرمز، ضعیف شده و از بین می‌روند. دو نوع تالاسمی با نام های آلفا و بتا وجود دارند که "تالاسمی مینور"، "تالاسمی بینابینی" و "تالاسمی ماژور" زیر مجموعه‌های آنها هستند.

گلبول‌های قرمز آسیب‌دیده باعث ایجاد مشکلات زیادی مانند کم‌خونی، تنگی نفس، خستگی مفرط و ضربان قلب نامنظم می‌شوند.

هدف از گرامیداشت روز جهانی تالاسمی ایجاد آگاهی در مورد این بیماری و حمایت از بیماران، خانواده‌ها و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با ارائه اطلاعاتی برای مبارزه با این بیماری است.

روز جهانی تالاسمی برای اولین بار توسط فدراسیون بین المللی تالاسمی (TIF) در سال ۱۹۹۴ میلادی گرامی داشته شد و شعار امسال این روز «آگاه باشید، به اشتراک بگذارید، مراقبت کنید: همکاری با جامعه جهانی به عنوان جامعه‌ای برای بهبود دانش در زمینه تالاسمی» است.

بر اساس گزارش وب سایت وزارت بهداشت ملی هند، تخمین زده می شود که سالانه حدود ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور در این کشور متولد می شوند که در سطح جهان نیز این تعداد به حدود ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار کودک می رسد. همچنین حدود ۶۷ هزار بیمار نیز در هند از تالاسمی بتا رنج می برند.

روز جهانی تالاسمی از این نظر قابل توجه است که هدف آن کاهش تعداد کودکان متولد شده با تالاسمی است.

به گزارش نیوز 18، برخی از افراد نیز ناقلِ خاموشِ تالاسمی هستند و می توانند این بیماری را به فرزندان خود منتقل کنند و بنابراین غربالگری مناسب برای شناسایی ناقلین این بیماری امری ضروری است.
کد مطلب : ۱۲۱۷۲
برچسب ها
تالاسمی
نام شما

آدرس ايميل شما