۰

تحلفات خدمات زیبایی؛ پرشکایت‌ترین در سازمان نظام پزشکی و تعزیرات

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۱۱۸۰۰
تحلفات خدمات زیبایی؛ پرشکایت‌ترین در سازمان نظام پزشکی و تعزیرات
سالم خبر: تخلفات حوزه خدمات زیبایی، جزو پرشکایت‌ترین خدمات در سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی است.

به گزارش سالم خبر، ارائه خدمات تخصصی و زیبایی نزدیک به اعیاد به خصوص عید نوروز با افزایش تقاضا در میان مردم، شدت می‌گیرد؛ خدماتی که با انجام تبلیغات مشتری دارد و به توصیه متولیان نظام سلامت کشور باید تحت نظر پزشکان فوق تخصص انجام شود؛ اما به دلیل هزینه و زمان‌بر بودن این خدمات، برخی از پزشکان غیرمتخصص یا به اصطلاح پزشکان عمومی به این حرفه وارد می شوند و برای کسب درآمد بیشتر در راستای فعالیت های تخصصی قدم برمی دارند.

به گفته مسئولان بهداشتی کشور انجام خدماتی مانند تزریق ژل، فیلر، بوتاکس و خدمات لیزر باید توسط پزشک متخصص و فوق تخصص انجام شود؛ زیرا یک اشتباه ساده و کوچک در تزریق می تواند باعث آسیب دیدگی افراد شود. یا حتی تا سالیان سال با هیچ روشی درمان نشود و آسیب های روانی نیز برای افراد به همراه داشته باشد.

 به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ماه های گذشته انجام هرگونه از این دسته خدمات توسط پزشکان عمومی و غیرمتخصص می تواند دخالت‌ فرا قانونی تلقی شود؛ زیرا ورود پزشکان عمومی به این حرفه و انجام آن چیزی جز صدمه بر روح و جسم همنوعان نخواهد داشت.

سعید کریمی طی یک نامه به سازمان تعزیرات ابلاغ کرده است تنها آن دسته از پزشکانی که دوره‌های ۴ ساله وزارت بهداشت را گذرانده باشند، می‌توانند خدماتی از قبیل تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و لیزر درمانی را ارائه دهند.

او در این نامه اعلام کرده که تصمیم گیری نهایی نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه این موضوع است.

البته بررسی‌ها و شواهد میدانی نشان می دهند پس از این ابلاغیه همچنان بسیاری از پزشکان عمومی این خدمات را ارائه می‌دهند و با انجام خدمات خارج از دانش و صرفا تجربی، تعداد افراد آسیب دیده از انجام خدمات زیبایی توسط این دسته از پزشکان کم نیست.

محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، در این باره گفت: تخلفات در حوزه زیبایی جزء پرشکایت‌ترین خدمات در سازمان نظام پزشکی است. این تخلفات در میان سه تخلف صدرنشین قرار دارند.

او گفت: آن دسته از افرادی که گواهی دوره های تخصصی خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده باشند، می توانند خود را به عنوان پزشک عمومی معرفی کرده و به مردم خدمات دهند. اگر هر کدام از پزشکان عمومی و غیرمتخصص باعث صدمه روانی و فیزیکی به مراجعه کنندگان شده باشند، آن ها را به دادسرای جرائم پزشکی ارجاع می دهیم.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان عمومی مجاز به انجام خدمات زیبایی هستند، گفت: سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت و برخی سازمان ها از جمله تعزیرات حکومتی اختلاف نظر دارد. به گونه ای که مراجع تصمیم گیرنده می گویند چنانچه پزشکان عمومی دوره‌های لازم وزارت بهداشت را سپری کرده باشند، می‌توانند این دسته از خدمات را انجام دهند.

۸۰ پرونده پزشکان غیرمتخصص در حوزه خدمات زیبایی تعزیرات حکومتی ثبت شده است

احمد جعفری نسب، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: پزشکان عمومی باید شاخص‌های وزارت بهداشت را داشته باشند تا بتوانند خدمات پوست را به جامعه ارائه دهند.  

او گفت: پزشکان عمومی باید پروانه پزشکی داشته باشند؛ زیرا در صورت احراز تخلف از سوی وزارت بهداشت و یا سازمان تعزیرات حکومتی علاوه بر تعطیلی مطب، تخلفشان در پرونده پزشکی آن ها درج خواهد شد. اگر رویه این موضوع ادامه داشته باشد، افراد باید پزشکان متخلف را به سامانه ۳ سازمان  تعزیرات حکومتی به شماره ۱۳۵، وزارت صمت به شماره ۱۲۴ و وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی به شماره ۱۹۹ گزارش کنند.

او گفت: ماهیانه ۸ مورد شکایت در ۱۰ ماه گذشته از ورود پزشکان غیرمتخصص به حوزه خدمات زیبایی گزارش شده است. این یعنی نزدیک به ۸۰ پرونده از پزشکان غیرمتخصص در این سازمان ثبت شده است  و تعداد بسیار زیادی از پرونده‌ها نیز در دست اقدام و بررسی هستند.

حسن فقانی، متخصص پوست، مو و زیبایی درباره این موضوع گفت: تقاضای پزشکان پوست، مو و زیبایی از سازمان نظام پزشکی و سازمان های مرتبط با این موضوع، این است که پزشکان عمومی از پزشکان تخصصی با تابلو‌ها و سرنسخه‌ها به راحتی معرفی شوند.
کد مطلب : ۱۱۸۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما