۰
رئیس سازمان غذا و دارو:

٣٠ درصد از تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی واحد تولیدی ندارند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۱۱۲۵۶
٣٠ درصد از تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی واحد تولیدی ندارند
سالم خبر: با وجود ۶ هزار میلیارد تومان بازار مکمل‌های غذایی و رژیمی در کشور، اما ٣٠ درصد تولیدکنندگان واحد تولیدی ندارند.

به گزارش سالم خبر: بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در نهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و دهمین همایش طلای سبز گفت: اینکه از واردات صرف به تولید رسیده‌ایم ارزشمند است و تولید اشتغال، فناوری و سودآوری دارد و در صنعت پیشرفته داروسازی اوج علم تولید دارو، شیمی و مهندسی را شاهد هستیم وقتی می‌خواهیم یک اسپری تنفسی را تولید می‌کنیم از رشته‌های مختلف از جمله مهندسی مکانیک، شیمی، داروسازی و پزشکی کمک می‌میریم و باید این سرمایه‌های انسانی را حفظ کنیم.

او ادامه داد: ما ٢ سالی است در گیر بیماری کرونا هستیم و برخی موضوعات به حواشی رفته است که نباید از آن‌ها غفلت کنیم و مدیریت را به طوری انجام دهیم که همه دستاورد‌های مان حفظ شود و مدیریت کرونا هوشمند شده است و ما اکنون بر کرونا مسلط شده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در حوزه فرآورده‌های مکمل و طبیعی اسناد بالادستی داریم که اسنادی برای هدف گذاری و چراغ حرکت ما هستند، ما به دنبال تسهیل در تولید هستیم و ۴ هزار فرآورده طبیعی و ١۵٠٠ فرآورده سنتی تاکنون مجوز تولید گرفته اند.

او اظهار کرد: ٣٠٠ شرکت در حوزه مکمل‌های غذایی و طبیعی فعالیت می‌کنند که بسیاری از آن‌ها به شکل تولید قراردادی از ظرفیت خالی صنعت استفاده می‌کنند و ١٨٠٠ میلیارد تومان بازار فرآورده‌های طبیعی و سنتی است و رقم ناچیزی در برابر داشته‌های ماست و باید بیش از این‌ها در این حوزه کار کنیم.

دارایی با بیان اینکه ما بازار دارویی کوچکی داریم، گفت: سال گذشته با ٢.۵ میلیون دلار و ۵٠٠ میلیون دلار ارز نیمایی نیازمان را تأمین کردیم، حتی بازار دارویی ما از عراق و اردن کوچکتر است و بازار بزرگ به معنای اشتغال، تولید و فناوری است و به معنای مصرف بیشتر نیست و خوبه سلامت مورد توجه همه ارکان کشور است.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ما روی منع واردات بسیار کار کردیم، برخی ولع بسیاری داشتند تا با ارز دولتی و نیمایی واردات را انجام دهند و در نهایت واردات مکمل غذایی و رژیمی به صفر رسید و هر چه از واردات کم شد به تولید اضافه شد و باید به دنبال کنترل و کیفیت برویم چرا که مردم به دنبال کیفیت هستند، ما کمی از برنامه ١۴٠۴ جلوتر هستیم البته در حوزه کیفی باید همچنان اقداماتی انجام دهیم.

او ادامه داد: تولیدکنندگان از کندی صدور مجوز‌ها و قیمت گذاری گلایه دارند و ما به دنبال آن هستیم به بخش‌های بعد از صدور پروانه بپردازیم و باید به خودمراقبتی بپردازیم و در حوزه مکمل‌ها شاهد افر‌ها و جوایز و پیشنهادات هستیم و این یعنی یک جای کار ایراد دارد و جوایز به معنای وجود کالای بی کیفیت و قیمت‌های غیر واقعی است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در اسانس و عصاره‌ها باید بسیار تلاش کنیم، ما در تقلبات زعفران بسیار کار کرده‌ایم و اکنون ما صادرکننده استاندارد زعفران به کشور‌هایی مانند آلمان هستیم، زیرا استاندارسازی مواد اولیه بسیار حائز اهمیت است خرید مواد اولیه یکی از معضلات این حوزه بوده و ناصرخسرو در این حوزه تعیین کننده است و این خوب نیست.

او ادامه داد: در بحث صادرات اعتقاد داریم این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد و در فرآورده‌های گمل و طبیعی با راهکار‌هایی می‌توانیم راه را برای صادرات باز کنیم و اکنون ظرفیت تولید واکسن به گونه‌ای است که علاوه بر تامین نیاز داخل مجوز صادرات داد و باید دانست نمی‌توان حاوی صادرات را گرفت و تصمیمات خلق الساعه برای جلوگیری از صادرات می‌تواند مسیر صادرات را برای همیشه قطع کند.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان آینده کشور را می‌سازند و اگر صنعت ما از تحقیق و توسعه استفاده نکنند، تولید فناورانه نخواهد داشت و صنعتی ارزشمند است که از نخبگان استفاده کند و تولید فناورانه داشته باشد.

دارایی اظهار کرد: ۶ هزار میلیارد تومان بازار مکمل‌های غذایی و رژیمی در کشور است و ٣٠ درصد تولیدکنندگان واحد تولیدی ندارند البته نباید به دنبال کپی کاری باشیم و باید تولید خلاقانه و نوآوری داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ما کبد ماهی و روغن آن را صادر می‌کنیم و بعد امگا سه را با چند برابر قیمت وارد می‌کنیم و این جای سوال دارد همچنین باید به دنبال شناسه گذاری روی محصولات باشیم تا کالای اصل و تقلبی به سادگی قابل شناسایی باشد.
کد مطلب : ۱۱۲۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما