۰

راهکارها و استراتژی‌هایی که کنترل و مهار پاندمی کرونا در کشور را تکمیل می‌کند

سعید تاملی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۰۸۰۰
راهکارها و استراتژی‌هایی که کنترل و مهار پاندمی کرونا در کشور را تکمیل می‌کند
سالم‌خبر: پس از گذشت بیست ماه از پاندمی کرونا، هنوز در کشور و بسیاری از نقاط جهان آمار جانباختگان همچنان سه رقمی بوده و به رغم کسب تجربیات علمی و عملی و نیز واکسیناسیون عمومی ، برای کنترل و مهار این پاندمی راه‌های مانده زیادی داریم.

با توجه به اتمام زمانبندی گام پنجم طرح شهید سلیمانی ( ۳۱ شهریور۱۴۰۰) و ضرورت ادامه این طرح ، در این مرحله و شروع گام بعدی با در نظر گرفتن وضع موجود پاندمی در ایران و جهان و نیز و اکسیناسیون عمومی ، پیش‌نویس استراتژی‌های زیر جهت مطالعه، نقد و پیشنهادات ارائه می‌شود.

دور از واقعیت نیست که یا ما باید کرونا را تابع و پیرو رفتار،عملکرد و اقدامات خود کنیم یا کرونا ما را همچنان به دنبال خودش خواهد کشید. پس کنترل و مقابله با کرونا براساس انتخاب ماست.

پیشنهادهای اولیه‌ای که باید به استراتژی‌ها و فعالیت‌های ضروری که متناسب با امکانات قابل دسترس و با زمان‌بندی لغایت امسال برنامه‌ریزی گردد به شرح زیر است:
 
🔸️۱- پوشش هرچه بیشتر و کامل واکسیناسیون دز اول ، تکمیل دز دوم و تزریق دز سوم (دز یادآور به واجدین شرایط و اولویت بندی شده)
 
🔸️۲- دوری از عادی انگاری شرایط و پرهیز از ساده اندیشی در مورد پوشش واکسیناسیون (واکسیناسیون دراین شرایط بسیار ضروری ، مهم و لازم هست ولی به تنهایی کافی نیست).
 
🔸️۳-رعایت کامل و آگاهانه پروتکلهای بهداشتی مانند استفاده صحیح از ماسک در همه جا، شستشوی دستها، فاصله گذاری دو متر ازهم و....
 
🔸️۴- باتوجه به شروع سرما و بسته شدن پنجره ها و.....، ضرورت تهویه و گردش مستمر هوا به ویژه در مکانهای بسته، که نقش بسیار بالایی دارد، (تجمع بیشتر افراد و با مدت زمانهای بیشتر در انتشار بیشتر ویروس نقش اساسی داشته و خواهد داشت و جد بایستی رعایت گردد.)
 
🔸️۵-بازگشایی اماکن عمومی و مکانهای اموزشی ، ورزشی مانند دانشگاهها، مدارس و..... موضوعی کاملا حساب   شده ، تدریجی با بررسی وضع موجود اپیدمی، پوشش واکسیناسیون، وضعیت و شرایط مدارس از لحاظ کلاسها، محیط مدرسه، تعداد دانش آموزان، تراکم جمعیتی دانش اموزان، مدت ماندن در مدرسه، اموزش دانش آموزان ، اولیا و معلمین ( که درچه شرایط سلامتی در  مدرسه و دانشگاه و.... حاضر شوند ویا حاضر نشوند) ، بررسی وسیله های ایاب و ذهاب، حمل و نقل عمومی دانش آموزان و .......... کاملا با همکاری ،هماهنگی و اقدام مشترک بین بخشی میسر گردد.و ادامه و گسترش آن با رصد مستمر وضعیت اپیدمی عملی گردد.
 
🔸️۶- رصد دائمی واریانت و سوشهای جدید وارده ویا بومی ویروس، ونیزسنجش تاثیر واکسنها و عوارض آنها بیش لز پیش بایستی جدی گرفته شود.
 
🔸️۷- بیماریابی فعال، رهگیری و پیگیری موارد مثبت وایزوله انها و همچنین اطرافیان و قرنطینه آنان و بویژه شناسایی کلاسترهای بیماری موضوعی است که متاسفانه چنانچه باید وشاید خوب عمل نشده و تاثیر خود را گذاشته هست.
 
🔸️۸- رصد دائمی ورودی مرزهای کشور چه زمینی، هوایی و آبی و اهمیت گواهی حداقل دو دوز واکسیناسیون انها و در موارد مشکوک تست PCR و حتی قرنطینه دو الی سه هفته ای وحتی عدم اجازه ورود.
 
🔸️۹- ترویج و ترغیب مردم به تغذیه سالم ، دوری از استرس و ارتقای بهداشت روان افراد و جامعه
 
🔸️۱۰ - مددکاری فعال و حمایتهای همه جانبه اقتصادی، اجتماعی ، روانی و... از آسب دیدگان اپیدمی با افزایش سواد سلامت و تاب‌آوری اجتماعی
 
🔸️۱۱- محدودیتهای هوشمند و تصویب قوانین ایجابی و سلبی، تشویقی و تنبیهی در نورد کسانی که واکسن نزدند و کسانی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند.
 
🔸️۱۲- مشارکت هر چه بیشتر و فعال بین بخشی و پلسخگویی آنان به نحوی که ، همه برنامه های کلان پیوست سلامت و کرونا داشته باشد.
 
🔸️۱۳- ارتقای سواد سلامت شهروندان، اطلاع رسانی نستمر و شفاف به مردم، برخورد منطقی و عالمانه با شایعات و اطلاعات نادرست در مورد بیماری، واکسبناسیون و...
 
🔸️۱۴- توسعه و ارتقای پژوهشهای مرتبط و کاربردی
 
🔸️۱۵- رصد دایمی وضعیت پاندمی در جهان و استفاده و تبادل تجربیات بین کشورهای مختلف و سازمانهای بین المللی مرتبط.
 
🔸️۱۶- استفاده حداکثری از IT متناسب با امکانات و توانمندیهای موجود و فرهنگ عمومی
 
🔸️۱۷- آمادکی کامل برای موجهای بعدی احتمالی با آماده باش کلیه بخشها و بیمارستانها و.....باتوجه به تجربیات ۲۰ ماه گذشته و تجربیات جهانی
 
🔸️۱۸-اتاق فکر قوی از کلیه صاحب نظران و نخبگان عرصه های مختلف و مرتبط مستقیم و غیر مستقیم با کرونا و تبعات آن.
 
🔸️۱۹- ترغیب و تشویق هر چه بیشتر مردم جهت مشارکت در تمام مراحل فرایندها
 
🔸️۲۰-سیستم نظارت ، پایش وارزشیابی مستمر ، ونیز مستند سازی و گزارش دهی زمانبندی شده برای سطوح مختلف و نظام مراقبت کارآمد.
 
کد مطلب : ۱۰۸۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما