۰
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

قیمت دارو در کشور منطقی‌ترین و عادلانه‌ترین قیمت‌هاست

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۱۵۵۹
قیمت دارو در کشور منطقی‌ترین و عادلانه‌ترین قیمت‌هاست
سالم خبر: رییس سازمان  غذا و دارو روز30 ام خرداد ماه به تامین کنندگان دارو قول داد که در هفته اول تیرماه وعده اختصاص 1000 میلیارد اوراق به شرکت های دارویی محقق خواهد شد و تاکید کرد که سازمان تلاش می کند تا پایان تیرماه 4000 میلیارد تومان هم به طور نقدی از سوی سازمان های بیمه گر سلامت و تامین اجتماعی در اختیار بخش های دارو و تجهیزات پزشکی قرار بگیرد. با این حال هنوز وعده پرداخت اوراق عملی نشده و تکلیف سایر وعده ها نیز مشخص نیست. با این حال کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو به سالم خبر گفت: وعده داده شده از سوی رییس سازمان بر اساس وعده ای بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به ما داد و هرچند هنوز هیچ کدام محقق نشده اند اما ما همچنان برای عملی شدن آن تلاش می کنیم و امیدواریم که طی روزهای آتی این اتفاق بیافتد.

این در حالی است که شرکت ها برای تامین داروی وارداتی مورد نیاز کشور و همچنین مواد اولیه و ملزومات وارداتی مورد نیاز خود وقت چندانی ندارند و هر چند طبق گفته های مسوولان بانک مرکزی، ارز مورد نیاز برای برای واردات محصولات این حوزه تخصیص داده شده اما شرکت ها به دلیل کمبود منابع مالی خود، نمی توانند از آن استفاده کنند. جهانپور با تایید این مساله گفت: مشکل شرکت ها در نقدینگی ریالی آنها است.

بدین معنی که مشکل تخصیص و ترخیص ارز برای بخش دارو با تلاش سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت حل شده و برخی شرکت ها حتی ثبت سفارش کرده و کالای آنها هم رسیده است. اما آنها باید تصفیه ریالی خود را انجام دهند که با توجه به کمبود نقدینگی، توان آن را ندارند.

وی افزود: به همین دلیل ما تلاش می کنیم که وعده پرداخت مطالبات شرکت های دارویی هر چه سریع تر محقق شود تا در آینده با مشکلی در حوزه تامین داروی مورد نیاز کشور مواجه نشویم.

اما به نظر می رسد که این تنها مشکل تامین کنندگان دارو نیست و آنها با چالش‌های بیشتری روبه‌رو هستند. برای مثال برخی از آنها ادعا می کنند که با وجود تاکید و وعده های مسوولان، در حال حاضر برخی اقلام مورد نیاز برای تولید دارو از جمله برخی مواد اولیه، ذیل کالاهای اولویت اول قرار نگرفته اند و باید ارز مورد نیاز خود را به طریق کالاهای گروه 2 و با استفاده از سامانه نیما که ارز کافی در آن موجود نیست یا کالاهای گروه 3 که فعلاً تخصیص ارز به آن مشخص نیست، تأمین کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به این اظهار نظرها گفت: داروهای ساخته شده و مواد اولیه دارویی که امکان تولید مشابه داخلی آنها وجود نداشته باشد، مشکلی در اولویت بندی ندارند. به علاوه آنکه، استفاده از سامانه نیما مربوط به بخش دارو نمی شود و برای مکمل ها و غیره کاربرد دارد.

وی افزود: ما نمی توانیم به کلی گویی ها در این زمینه استناد کنیم زیرا سازمان غذا و دارو مورد به مورد داروها و ملزومات مرتبط به تولید دارو را بررسی و برای تخصیص ارز به بانک مرکزی ارجاع داده است. با این حال این مساله وحی منزل نیست و باز هم اگر در موارد خاصی مشکلی بروز کرده است و شرکت ها برای دریافت ارز با مشکل مواجه شده اند، می توانند آن را به سازمان اطلاع دهند تا پیگیری های لازم انجام شود.

جهانپور درباره انتقادات وارد شده قیمت گذاری داروها در سال جاری گفت: همیشه فروشندگان معتقدند که کالای آنها ارزان است در حالی که خریداران از قیمت های بالای همان کالاها گلایه مند هستند. یعنی همین الان که تامین کنندگان دارو روند قیمت گذاری کالاهایشان را عادلانه نمی دانند، مصرف کنندگان به شدت نسبت به بالا رفتن قیمت دارو معترض اند به طوری که رد این اعتراضات را به راحتی می توان در فضای مجازی دید.

وی افزود: اما ما به عنوان سازمان متولی در این زمینه وظیفه داریم نقطه تعادلی قیمت دارو را پیدا کنیم. باید توجه داشته باشید که ما نه می توانیم داروها را رایگان اعلام کنیم و نه می توانیم به هر قیمتی که مد نظر تولیدکنندگان و واردکنندگان است، آنها را در اختیار جامعه قرار دهیم. بنابراین با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، قیمت های اعلام شده منطقی ترین و عادلانه ترین قیمت ها هستند.
 
 
کد مطلب : ۱۵۵۹
نام شما

آدرس ايميل شما