۰

این تولید کنندگان مرگ می فروشند

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۰۶۸
این تولید کنندگان مرگ می فروشند
سالم خبر: شرکت های بزرگ تولید کننده دخانیات بطور خزنده در حالی کارخانه های خود را درمنطقه از جمله ایران گسترش می دهند که برخی مسوولان از خودکفایی و تولید داخل مواد دخانی در کشور خبر می دهند.

اگر چه انحصار صنعت دخانیات چند سال پیش از دولت گرفته شد و به بخش خصوصی واگذار شد اما همین استراتژی موجب شد تا 17 شرکت از 18 شرکت بزرگ دخانی جهان کارخانه های خود را با واسطه در کشور راه اندازی کنند.

به گزارش سالم خبر در حال حاضر10 میلیون فرد سیگاری در کشور به طور میانگین 10 نخ سیگار در روز می سوزانند. این بدین معناست که روزانه 100 میلیون نخ سیگار در گوشه لب این افراد به دود تبدیل می شود.

سود کلان این شرکت ها با بهره برداری از زیر کشت بردن پنج هکتار زمین کشاورزی برای توتون در حالیست که به تازگی بحث مالیات برای این صنعت مطرح و برای آن تصمیم گیری شده است.

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت و گویی با سالم خبر با بیان اینکه دخانیات عامل مرگ 50 درصد از مصرف کنندگان است، اعلام کرد: امروزه دخانیات عمده ترین عامل قابل پیشگیری از مرگ و میر در جهان است و تنها فرآورده ای است که تولید کنندگان آن با ترغیب و تبلیغات تولیدات خود موجب مرگ مصرف کنندگان می شوند.

احمد جنیدی همچنین افزود: حدود 1/8 میلیارد جوان در سراسر دنیا زندگی می کنند که 85 درصد آن ها در کشورهای در حال توسعه به سر می برند و این افراد پس از گذراندن دوران آسیب پذیر کودکی افراد سالمی هستند اما مصرف دخانیات به کمک ترکیبات کشنده خود چهره زیبای سلامتی آن ها را تغییر می دهد.

وی ادامه داد: جوانانی که با فشار و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می کنند به راحتی وابستگی به آن پیدا کرده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می شوند.

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت مهمترین اقدامات و راهکارهای حفاظت از جوانان از آسیب ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات را ممنوعیت کامل تبلیغات، تشویق و تحریکات صنایع دخانی برای مصرف بیشتر و جلوگیری از حمایت های مالی این صنایع از برنامه ها و فعالیت ها دانست.

ممنوعیت کامل تبلیغات تنها راه کاهش مصرف سیگار

جنیدی با اشاره به اینکه تنها ممنوعیت کامل تبلیغات قادر خواهد بود مصرف سیگار را کاهش دهد، عنوان کرد: مطالعات در سطح ملی نشان می دهد که قبل و بعد از ممنوعیت کامل تبلیغات مصرف دخانیات تا میزان 16 درصد کاهش یافته ممنوعیت های جزیی و محدود تاثیر چندانی بر کاهش مصرف ندارند. چون صنایع دخانی در صورت شکست یک روش به روش ها و راه حل های دیگر متوسل می شوند و به همین دلیل فقط ممنوعیت کامل می تواند یک بازدارنده ای برای تبلیغات آن ها باشد.

وی ادامه داد: تنها 5 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که در آن ممنوعیت کامل تبلیغات و فعالیت های تشویقی صنایع دخانی وجود دارد. نیمی از کودکان سراسر دنیا در کشورهایی به سر می برند که هیچ ممنوعیتی نسبت به تبلیغات محصولات دخانی وجود ندارد.

اقتصاد کلان صنایع دخانی بر پایه مشتری های جوان

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اقتصاد کلان صنایع دخانی بر پایه بازارهای فروش و جذب مصرف کنندگان جدید استوار است، گفت: آن ها نشان داده اند که همیشه به دنبال بازارهای جدید برای فروش محصولات مرگبارشان هستند و درصدد جایگزین کردن جوانان در این بازارها هستند.

زنان مصرف کنندگان جدید محصولات دخانی

جنیدی گفت: در بسیاری از کشورها زنان اعتقادی به مصرف سیگار ندارند که این گروه از جمعیت بالایی برخوردارند که به همین دلیل پتانسیل بسیار مناسبی برای تهاجم صنایع دخانی و جذب آن ها به عنوان مصرف کنندگان جدید محصولات دخانی هستند.

وی ادامه داد: سالانه میلیون ها نفر از مشتریان و مصرف کنندگان محصولات دخانی در اثر ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات می میرند و عده ای هم سیگار را ترک می کنند. این موضوع موجب شده که صنایع دخانی نیازمند جذب مشتریان و مصرف کنندگان جدید برای محصولات آن ها باشند و هر روزه هزاران عضو جدید به این بازار اضافه کنند.

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت مصرف دخانیات در بین زنان و دختران جوان در کشورهای پرجمعیت و در حال توسعه اپیدمی مرگبار و تهدید آمیزی است که روند رو به رشدی دارد.

90 درصد سرطان ریه را افراد مصرف کننده دخانیات تشکیل می دهد

جنیدی با بیان اینکه 90 درصد از مبتلایان به سرطان ریه را افراد مصرف کننده دخانیات تشکیل می دهند، افزود: نیکوتین قابل حل در آب نیست و سموم موجود در دود قلیان نیز محلول در آب نیست بنابراین آب موجود در ابزار قلیان تاثیری بر کاهش سرطان زایی دود حاصله از مصرف قلیان ندارد.

وی نیکوتین را ماده ای اعتیادآور دانست که موجب وابستگی افراد مصرف کننده قلیان به سایر محصولات دخانی و مواد اعتیادآور می شود.

رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در ادامه گفت: مقادیر قابل توجهی از فلزات سنگین، ترکیبات آروماتیک و مواد سمی در دود حاصل از احتراق زغال شناسایی شده است که علاوه بر مواد سمی و سرطان زای موجود در تنباکو، آسیب های مصرف قلیان را افزایش می دهد.

هیچ یک از اعضای بدن در امان نیست

جنیدی درباره عوارض زیان بار مواد دخانی بر اعضای بدن گفت: براساس گزارش بهداشت جهانی مصرف دخانیات به طور متوسط 8 تا 10 سال طول عمر مورد انتظار افراد را کاهش می دهد و این میزان برای افرادی که در میانسالی فوت می کنند به حدود 22 سال می رسد. پس از 20 سال سیگار کشیدن از هر 4 نفر سیگاری یک نفر فوت می کند و 3 نفر دیگر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می شود و بعد از 40 سال سیگار کشیدن 1 نفر فوت و یک نفر دیگر به بیماری ناشی از این عادت ناپسند دچار می شود.

وی ادامه داد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 30 درصد بیماری های قلبی عروقی و یک سوم بیماری های تنفسی در بین سیگاری های تحمیلی ایجاد می شوند. میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا در کودکانی که والدین سیگاری دارند بیش از کودکان دارای والدین غیر سیگاری است.

90 درصد از نیکوتین سیگار به سطوح می چسبد

در تازه ترین مطالعه ای که در دانشگاه سندیه گو انجام شده نشان می دهد حدود 90 درصد نیکوتین تنباکوی دود شده به دیوار، سطوح، وسایل نرم درون خانه همچون فرش، بالشت، مبلمان، لباس و... می چسبد. همچنین در یک بررسی سطح کوتینین(یک متابولیت فعال نیکوتین) ادرار و موی اطفالی که والدین سیگاری دارند ولی در بیرون یا دور از کودکان خود سیگار می کشند را اندازه گیری کرده و در مقایسه آن را حدود هفت برابر کودکان با والدین غیرسیگاری ارزیابی کرده است.

در قسمت دیگری از تحقیق این مقدار را در کودکانی که والدینشان در کنار آن ها اقدام به مصرف دخانیات می کنند هشت برابر کودکانی ارزیابی کرده که والدین معتاد به سیگارشان در منزل سیگار نمی کشند.
 
کد مطلب : ۱۰۶۸
نام شما

آدرس ايميل شما