۰
محمد پیکان پور، استادیار گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی 40 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنند نه 71 درصد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۹۸۵۲
تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی 40 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنند نه 71 درصد
سالم‌خبر: ضوابط قیمت‌گذاری ماده اولیه دارویی در دست نگارش است و به زودی مواد اولیه دارویی در کشور براساس ضابطه، قیمت‌گذاری می‌شود.

محمد پیکان پور، استادیار گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در وبینار نقد ضابطه جدید قیمت گذاری دارو فرصت ها و چالش های صنعت داروسازی با اعلام این خبر افزود: بازنگری در ضوابط قیمت گذاری، آبان ماه سال گذشته کلید خورد و سعی شد در جهت اصلاح و چکش کاری آن از نخبگان صنعت مشورت گرفته شود و نواقص مطرح
حل و فصل شود. از کامنت های صحیح بهره گرفته شد و در راستای اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان کشور و آنچه در مجموع به نفع صنعت و مردم شود این نظرات تجمیع و در بطن ضابطه اعمال شود.

وی با بیان اینکه از جمله این اصلاحات قیمت‌گذاری ماده اولیه دارویی است که ضابطه ی آن در دست نگارش است، افزود: ضمن آنکه بحث سیاستگذاری در این حوزه و رگوله کردن آن بسیار جدی است. قیمت گذاری ماده اولیه دارویی یکی از چالش‌ها در این حوزه بوده است. به طور مثال در بررسی مشخص شد که ماده اولیه ای که از سوی
شرکتی در بهمن ماه سال کیلویی 48 هزار تومان فروخته شده است قیمت آن در تیرماه به کیلویی 160 هزار تومان می رسد و در آذر ماه به کیلویی 230 هزار تومان و براساس آخرین قیمت در فروردین ماه فروش کیلویی360 هزار تومن در این ماه را ثبت کرده است.بدون اینکه کنترلی روی قیمت گذاری و افزایش قیمت آن صورت گرفته باشد این سیر افزایش را بدون هیچ گونه ضابطه ای طی کرده است.

پیکان‌پورهمچنین گفت: ضابطه‌ی قیمت گذاری ماده اولیه مانند محصول نهایی نیست و الزامات و شرایط خاص خود را دارد و شرایط خاص خود
را دارد ضمن آنکه اعضای سندیکای مواد اولیه دارویی خود نیز در ارتباط با این موضوع نظر موافق داشتند و برای تنظیم این ضوابط مشارکت و در حال همکاری هستیم .

وی تاکید کرد: اما مساله ای که در حوزه ی مواد اولیه دارویی گرفتار آن هستیم،  بازاری گسترده با آمار و اعداد خطا در محاسبات است و تا زمانی که نتوان آمار و ارقام در این حوزه را شفاف کرد و مختصات مربوطه روشن نشود تصمیم گیری‌ها در این حوزه به خطا خواهد رفت که یک سری ابزار برای این موضوع درحال توسعه و تدوین است.

استادیار گروه
اقصاد و مدیریت دارو دانشکاده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از موارد خطا در آمار و ارقام این است که گفته می شود شرکت های داخلی مواد اولیه ساز دارویی به میزان 71 درصد نیاز کشور را  تامین می کنند درحالی که این عدد صحیح نیست و محاسباتی که انجام شده با عدد و رقم که به زودی در معرض دید خبرگان این صنعت قرار می‌گیرد می توان گفت این میزان 40 درصد است. تا این آمار و اعداد در این حوزه مشخص نشود تصمیم‌گیری در این حوزه می تواند ما را به خطا ببرد.
 
کد مطلب : ۹۸۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما