۰

ایران مرجع علمی انتقال خون در منطقه مدیترانه شرقی است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۹۳۲۱
ایران مرجع علمی انتقال خون در منطقه مدیترانه شرقی است
سالم خبر: ایران مرجعیت علمی انتقال خون در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) را داشته و تنها عضو مسلمان انجمن بین‌المللی خون‌های نادر است.
 
به گزارش سالم خبر، پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: سازمان انتقال خون ایران به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی در حوزه سلامت با بهره گیری از نیرو های متخصص متعهد به وظایف خود عمل کرده و دستاورد هایی از جمله کسب مرجعیت علمی و آموزشی در منطقه «امرو» از سوی سازمان بهداشت جهانی و تنها عضو مسلمان انجمن بین المللی خون های نادر را در کارنامه خود دارد.
 
به گفته وی، ایران تنها عضو مسلمان انجمن بین المللی خون های نادر است که ۲۳ کشور در آن عضو هستند و از سوی دیگر ایران بالاترین استاندار های جهانی در مبحث امنیت و سلامت خون را بکار می برد و از به روزترین تجهیزات در این زمینه استفاده می کند.
 
عشقی ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران توانست مرجعیت علمی را از نظر سازمان بهداشت جهانی در سال های ۹۲ و ۹۶ در منطقه حفظ کند.  پایش اهدا کنندگان خون در سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد و واکنش های شدید اهدای خون مانند افت فشار و سردرد از ۶ درصد به زیر یک درصد و در حد سه دهم درصد و واکنش های تاخیری به ۳ درصد رسید.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: از سال ۱۳۹۵ با معرفی آزمایشگاه انعقاد خون، این سازمان به عنوان مرجع کشوری معرفی شد و با انعقاد تفاهمنامه، سازمان انتقال خون با همکاری مرکز جامع هموفیلی بیمارستان مفید زیر نظر فدراسیون هموفیلی جهانی و تحت نظارت بین المللی قرار گرفت براین اساس سالانه  مرجعیت علمی آزمایشگاه انعقاد خون مورد تایید قرار می گیرد و این  امر یک افتخار بزرگ است.
 
عشقی در مورد دوره مدیریت خود در سازمان انتقال خون افزود: در این مدت تعداد زیادی کارگاه های بین المللی، کلاس و دوره های آموزشی و تفاهم نامه هایی به امضاء رسید، از سوی دیگر موفق شدیم با توسعه تجهیزات روزآمد با روش های معتبر علمی در اوج تحریم و مشکلات ارزی در کشور، امنیت و سلامت خون های اهدایی در ایران را بیش از گذشته افزایش دهیم.
 
وی افزود به رغم مشکلات بودجه ای و ارزی در دوران تحریم های ظالمانه، با شکستن انحصار های موجود، فضای رقابتی مثبت ایجاد شد و  با صرفه جویی تمام تجهیزات و ملزومات سازمان را تامین کنیم. در این دوران سخت در مبحث اتوماسیون گروه های خونی با بهره گیری از جدیدترین روش های اتوماتیک، سرعت و دقت انجام گروه بندی خون افزایش یافته و با بکارگیری توان نیروهای کارشناس در گروه های خونی فرعی بانک اطلاعاتی ایجاد شد.
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در مورد تولید پلاسما،  همزمان با پلاکت فرزیس که یک روش جدید تولید پلاسما است، راه اندازی شد. همچنین با نخستین پایشگاه پلاسمای بخش خصوصی در کمال‌آباد کرج همکاری داشته و پلاسمای مورد نیاز آن ها را در اختیارشان می گذاریم.
 
عشقی ادامه داد:‌ در مورد کیت تولید داخلی غربالگری و چک سل ها با برداشتن سدهای موجود،  ارتقا انگیزه و تلفیق نیروهای باتجربه و جوان موفق به تولید کیت استاندارد با یک سوم قیمت نمونه خارجی شدیم و در این زمینه نیز تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم.
 
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در مورد مرجعیت آموزشی نیز دوره فلوشیپ انتقال خون مورد تایید قرار گرفت و از آن جایی که طب انتقال خون در بین دروس دانشگاهی مغفول مانده بود، اکنون متخصصان دوره فلوشیپ را می گذرانند.
 
عشقی ادامه داد: نرم افزارهای متعددی از جمله نرم‌افزار شکایت و ایده را راه اندازی کردیم که خدمات مختلفی را ارایه می دهد و تا خرداد ماه سال آینده روی موبایل اهدا کنندگان این امکان فراهم می شود.
 
وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با معاونت دانشجویی وازت بهداشت اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه، دانشجویان در رشته های پزشکی، پرستاری و علوم آزمایشگاهی دوره کارآموزی خود را در انتقال خون می گذارند از وجود آنها هم در خدمت رسانی استفاده خواهد شد.
 
عشقی با اشاره به اختصاص درآمدهای سازمان انتقال خون،  گفت: این موضوع یک جهش مهم در سازمان انتقال خون است و سبب ارتقاء این سازمان خواهد شد و آن را از روز مرگی خارج کرده و تا پایان سال نیز عملیاتی می شود براین اساس هیچ گونه بدهکاری به دولت، بخش خصوصی و کارکنان نداشته و با انرژی مضاعف وارد سال جدید خواهیم شد.
 
 
 
کد مطلب : ۹۳۲۱
نام شما

آدرس ايميل شما