۰
هاله حامدی فر، نائب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی درگفت‌وگو با سالم‌خبر:

صنایع دارویی کشور در تامین ارز به بن بست رسیده اند

سه ماه آینده نه با کمبود دارو با یک فاجعه روبه‌رو خواهیم بود
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۷۶۰۲
صنایع دارویی کشور در تامین ارز به بن بست رسیده اند
سالم‌خبر: صنایع دارویی کشور در تخصیص ارز برای تامین داروی کشور به بن بست رسیده اند اگرچه این روزها هشدارها در مورد کمبود دارو در سه ماه آینده داده می شود اما این مساله از حالا کلید خورده است و سه ماه آینده با یک فاجعه رو به رو خواهیم شد.

هاله حامدی فر، مدیرعامل هلدینگ دارویی سیناژن درگفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب تاکید کرد: آنچه با توجه به شرایط حاضر می توان پیش بینی کرد اینست که ما در قضیه ورود پول و ارز برای تامین دارو به بن بست رسیده ایم و این بن بست منتهی به اختلال در تامین دارو در کشور می شود. سه ماه آینده با یک فاجعه رو به رو خواهیم بود.

وی افزود: فاجعه ی کمبود دارو از همین حالا آغاز شده است. با وجود اینکه در مجموعه سیناژن ما خود تولید کننده‌ی مواد اولیه‌ی بسیاری از داروهای تولیدی مان هستیم وآستانه‌ی تحریک مان نسبت به نبود ارز ورودی به سیستم کمتر است، اما وضعیت هشدار
اختلال در چرخه‌ی تامین دارو در کشور طی سه ماه آینده را اعلام می کنم .

حامدی فر با بیان اینکه این وضعیت برای تولید کنندگانی که مواد اولیه خود را وارد می کنند بدتر خواهد بود افزود: وضعیت تولید کنندگان دارویی که مواد اولیه‌ی خود را وارد می کنند در صورت اختلال در تخصیص ارز و عدم دسترسی به ارز دیگر قادر به تولید دارو نخواهند بود.

وی همچنین در مورد تاثیر عدم تخصیص ارز دارو بر گروه دارویی سیناژن عنوان کرد: لازم است نخست مقدمه ای درمورد مجموعه‌ی سیناژن و اینکه چه خطراتی می تواند این مجموعه را تهدید کند،  یادآور شوم. در گروه دارویی این مجموعه حدودا 60  قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج تولید می شود. ما با وجود سرمایه گذاری و تولید داروهای متعدد و بومی سازی فناوری های مختلف فقط  در پروژه تولید انسولین آن هم به دلیل عدم توان مالی، سرمایه‌گذاری نکردیم که مشکلات و کمبودهایی که در این
عرصه بیماران و کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را شاهد هستیم.

مدیرعامل هلدینگ دارویی سیناژن ادامه داد: حال در نظر بگیرید اگر برای این 60 قلم دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج نیز سرمایه گذاری نمی شد به طور مسلم هر کدامشان می توانست به سرنوشت انسولین در کشور دچار می‌شد در حالی که بیماران هموفیلی، ام اس، بیماران پیوندی و مبتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پستان و بیماری های اتوایمیون در حال حاضر برای تامین داروی خود مشکلی ندارند. نکته مهم آنکه دسترسی آسان این بیماران به داروهای خود امری شانسی و اتفاقی نیست این مساله در واقع بازده تفکر، برنامه ریزی و سرمایه گذاری مجموعه ای است که سالهاست فناوری های پیشرفته ی دارویی را نهادینه کرده است تا در مواقع اضطرار حتی تحریم های سخت دچار کمبود دارو نشویم .

حامدی فر همچنین تصریح کرد: ما با وجود ارزش افزوده ی بالایی که ایجاد می کنیم و در مقایسه
با بازاری که پوشش می دهیم کمترین میزان ارزبری را داریم یعنی نیاز ارزی ما، نسبت به بازاری که پوشش می دهیم و بازاری که اگر محصولات ما آن را تامین نکند و واردات انجام شود ناچیز است.

وی با اشاره به میزان ارز تخصیص یافته به این هلدینگ گفت: کل مجموعه ی سیناژن به طور سالیانه 50  میلیون یورو ارز دریافت می کند و در عوض معنا 1.4 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی ایجاد می کند اما در حال حاضر از ابتدای سال تاکنون شرایط ارزی و تخصیص ارز برای این مجموعه تقریبا قفل شده است.

حامدی فر در مورد چالش های پیش روی صاحبان صنایع دارویی همچنین ادامه داد: مدیران سازمان غذا و دارو عمده ی کار و دغدغه اشان تامین ارز است و پا به پای تولید کنندگان پیگیری می کنند اما این سیستم درهم تنیده و پیچیده ی بانکی و ارزی که در عمل هم کارآمد نیست جواب نمی دهد و تلاش های آنها و مدیران صنعت به در بسته می خورد.

وی با بیان اینکه از کل ارز تخصیصی
امسال تنها 10 درصد آن مربوط به تقاضاهای سال 99 بود و 90 درصد آن مربوط به ارزهای تخصیص یافته سال گذشته بوده که امسال انجام شده است، اظهار داشت: می توان گفت صنایع دارویی کشور تقریبا امسال ارزی نگرفته و طی جلسات و بحث هایی که با بانک مرکزی داریم مسوولان بانک اظهار می دارند ارز نیست و ارز فقط برای دارو نیست غذا و مسائل دیگر نیز وجود دارد.

مدیرعامل هلدینگ دارویی سیناژن تصریح کرد: در اینکه مسائل دیگری نیز به موازات دارو مهم است بحثی نیست اما تکلیف ما چیست؟ مدیریت ارزی کشور دست ما نیست ما در بهترین حالت انجام وظیفه؛ مسوول تامین داروی مردم هستیم. در حال حاضر داروی کرونا در کشور را در حالی خود تولید می کنیم که حداکثر پنج کشور در جهان به تکنولوژی تولید پروتئنین نوترکیب این دارو دسترسی دارند اما تجهیزات و الزامات دیگری هم برای ارائه ی محصول نیاز است. اگر اصل دارویی را که خود تولید کرده ایم نتوانیم به دست
مردم برسانیم به دلیل اینکه اندک ارزی که مثلا برای سرنک نیاز داشتیم به موقع به دست ما نرسیده، چه کسی پاسخگوست؟

وی همچنین درباره هشدارها در مورد کمبود دارو در سه ماه آینده عنوان کرد: با کمبود دارو آنچه در این میان اتفاق می افتد؛ دستور ورود فوریتی دارو با چند برابر قیمت است و سوال اینجاست که ارزی که برای صنایع دارویی کشور دچار کمبود بوده است برای واردات دارو چگونه و از کجا تامین می شود؟

حامدی فر تاکید کرد: آیا واقعا در این شرایط نباید به صنعتگران، کارآفرینان کشور یا سازمان غذا و دارو گوش بسپاریم و به آنان اعتماد کنیم؟ آنان پیش بینی می کنند به زودی کشور دچار کمبود شدید دارو خواهد شد و ارز مورد نیاز این صنف باید هرچه زودتر تامین شود؟ ضمن آنکه میزان ارز داروی مورد نیاز کشور با توجه به گردش مالی کشور و با توجه به حساسیت این مساله انقدر زیاد نیست که در تخصیص آن تعلل ایجاد می‌شود.


 
کد مطلب : ۷۶۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما