۰

مصرف داروی رمدسیویر در زمان شدت کرونا تاثیر ندارد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۷۳۳۷
مصرف داروی رمدسیویر در زمان شدت کرونا تاثیر ندارد
سالم خبر: مصرف داروی رمدسیویر در زمان شدت کرونا تاثیر ندارد و در فاز اول به عنوان داروی ضد ویروس برای کسانی که ریز فاکتور بالایی دارند استفاده می‌شود.
 
به گزارش سالم خبر، قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و عشرتی اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار از شیوع بیماری و دارو‌های کرونا پرداختند.
 
قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه مصرف داروی رمدسیویر در زمان شدت کرونا تاثیر ندارد، گفت: بیماران دیابتی و فشار خونی و افراد چاق با دستور و تشخیص پزشک باید این دارو را مصرف کنند.
 
او با اشاره به اینکه از رمدسیویر در فاز اول به عنوان داروی ضد ویروس می‌توان برای کسانی که ریز فاکتور بالایی دارند استفاده کرد، افزود: داروی کلروکین از دستور خارج شده است، وقتی بیماری بدحال می‌شود یعنی دچار التهاب ریه شده است و دیگر نباید به دنبال دارویی ضد ویروسی باشیم.
 
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کودکان کمتر است، ولی احتمال بیمار شدن کودکان وجود دارد.
 
قانعی با اشاره به اینکه کرونا فقط از مسیر پادتن نیست بلکه از مسیر سلولی ایمنی ایجاد می‌کند، گفت: واکسنی برای کرونا موثر است که برپایه ایمنی سلولی باشد.
 
او با اشاره به اینکه ما به دنبال مدارک قطعی می‌گردیم که فرد دو بار تست حلقوی پی سی آرش مثبت شده باشد افزود: علم پزشکی به گونه‌ای است که به پای هیچ چیزی قسم نمی‌خورد.
 
قانعی با اشاره به اینکه مطالعات تحلیلی ویروس یک ماه دیگر در کشور آماده می‌شود، ادامه داد: کشور‌های اروپایی اعلام کرده اند که تکثیر ویروس در حلق بیشتر شده است و اما، ما یک ماه دیگر می‌توانیم بگوییم که با موضوع جدیدی در رابطه با ویروس مواجه شده ایم یا نه.
 
شش گروه بر روی ساخت واکسن کرونا کار می‌کنند
 
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه احتمال زیاد دارد که اثر واکسیناسیون در بچه‌ها شانس ابتلا را کاهش دهد، تاکید کرد: در پزشکی کسی را که علامت و شکایتی ندارد را بیمار تلقی نمی‌کنیم.
 
کرونا فرهنگ استفاده از ماسک را ایجاد کرد
 
او با اشاره به اینکه حدود ۶ گروه به طور جدی بر روی واکسن کرونا کار می‌کنند، ادامه داد: هر کدام روش‌های مختلفی را به کار گرفتند به و یک گروه بر روی حیوان تست خود را انجام داده است.
 
قانعی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد افراد سیگاری شانس بیماری‌زایی بیشتری را ایجاد می‌کنند، ادامه داد: ما در همه گیری آنفلوانزا از مردم خواهش می‌کردیم تا از ماسک استفاده کنند، با یکدیگر دست ندهند و یا اینکه کسی که تب دارد در جامعه حضور پیدا نکند، اما کرونا فرهنگ استفاده از ماسک را ایجاد کرد؛ لذا امسال کنترل بیماری آنفلوانزا را موفقیت آمیز‌تر از سال‌های قبل خواهیم داشت.
 
او تصریح کرد: اینکه بیماری کرونا با آنفلوانزا با هم دیده شده باشد را ثبت کرده ایم، ما به ایمنی سلولی امید بسته ایم، ایمنی به دلیل شرایط بهداشتی تقویت شده است. ایمنی سلولی کمک می‌کند تا کمتر مبتلا شویم.
 
قانعی با اشاره به اینکه بر روی انواع ویروس‌های ضعیف شده، پادتن‌ها و شبه واکسن‌های موجود در حال تحقیق و بررسی هستیم، افزود: واکسنی که بر روی ایمنی سلولی استوار است بهترین نتایج را حاصل کرده است. ما به اندازه تیم‌های تحقیقاتی دیگر کشورها، پول و بودجه نداریم، بنابراین باید صبر کنیم تا آن‌ها تست‌های جدید را پیش ببرند و ما بر اساس آن‌ها یک گام پیش یا پس برویم.
 
او با اشاره به اینکه واکسنی که بر روی مقاومت سلولی استوار است حدودا یک سال ماندگاری دارد، گفت: فردی که با استفاده از این واکسن بهبودی پیدا کند، شاید بعد از یک سال دچار علائم خفیفی از بیماری شود.
 
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: این نوید را می‌دهیم که اگر واکسن مبتنی بر ایمنی سلولی موفق و روانه بازار شد، ایران به چنین فناوری می‌رسد که چرخه تولید واکسن را در کمتر از ۹۰ روز طی کند.
 
قانعی با اشاره به اینکه روش تست سرولوژی تعیین می‌کند که چه تعداد مبتلا وجود دارد و چه تعداد ناقل بیماری بوده و نمی‌دانستند، افزود: نتیجه کاربردی تست سرولوژی نشان می‌دهد ناقلین همان‌هایی هستند که از ابتلای خود خبر نداشتند بنابراین ماسک موثرترین روش جلوگیری از ابتلا به ویروس کروناست.
 
روش مقابله با کرونا از طریق مصرف پادتن نیست
 
او با اشاره به اینکه روش مقابله با کرونا از طریق مصرف پادتن نیست، تصریح کرد: مقاومت و ایمنی سلولی حرف اول را در مقابله با کرونا می‌زند.
 
قانعی با اشاره به روش ابتلای گله‌ای در جامعه افزود: این فرضیه در همه دنیا وجود دارد، اما کارایی ندارد، بنابراین نمی‌توان مردم یک جامعه را به حال خود رها کرد تا همگی مبتلا شوند پس این روش نمی‌تواند یک استراتژی باشد.
 
او تاکید کرد: نتایج آزمایشات هفته اخیر داروی رمدسیویر، بر روی بیماران با علائم شدید کرونا نشان داد که تفاوتی با دارو نما ندارد، ولی در مرحله اولیه بیماری کرونا موثر است.
 
قانعی با اشاره به اینکه رمدسیویر در کمیته تحقیقاتی کرونا به عنوان درمان قطعی معرفی نمی‌شود، افزود: این دارو می‌تواند برای مبتلایان به کرونا که زمینه دیابت و بیماری قلب دارند انتخاب شود، اما در مراحل شدید بیماری کرونا تجویز رمدسیویر توصیه نمی‌شود.
 
رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: نمی‌توان ادعا کرد که داروی کرونا کشف شده است، در حال حاضر هیچ یک از دارو‌های ضد ویروس در بازار، به طور قطع از بین برنده کووید ۱۹ نیست و هیچ ادعایی در خصوص درمان کرونا صحت ندارد.
 
تعداد جوانان مبتلا به کرونا بیشتر شده است
 
صالحی متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به کرونا و بستری‌ها در حال افزایش است، گفت: در روز‌های اخیر تعداد مبتلایان جوان بیشتر شده است.
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه چند نکته اساسی را در بیماران می‌بینیم که نیاز به بررسی دقیق تری دارد، افزود: افراد جوان بدحال بیش از گذشته است لذا ظرف دو هفته گذشته روند نسبی افزایشی را در بیماری کرونا سپری کرده ایم و در سطح استان تهران این روند رو به افزایش است.
 
او با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بیماران را در رده‌های مختلف سنی می‌بینیم که به بیماری کرونا مبتلا شده اند و لحظات سختی را سپری می‌کنند، ادامه داد: بیشتر افراد را باید مثبت فرض کنیم، خیلی از افراد ممکن است ناقل سالم و در حال گسترش ویروس باشند، لذا باید به احتیاط پایبند باشیم.
 
صالحی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک و شستشوی دستان همچنان توصیه می‌شود، گفت: اگر فردی تست pcr مثبتی داشت باید ارتباطمان را با آن فرد قطع کنیم، دوره کمون بیماری دو هفته است و در برخی مطالعات به چندین هفته می‌رسد، در صورتی که علائم شدید شد حتماً باید به پزشک مراجعه کنیم.
 
بهترین روش برای مبارزه با کرونا زمان خریدن است
 
عشرتی اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه برنامه گفت: باید تلاش کنیم تا دیرتر کرونا بگیریم، بهترین روش زمان خریدن است. فقط بهداشت را رعایت کنید.
 
او با اشاره به اینکه عدد‌های مختلفی در خصوص مبتلاشدگان به بیماری اعلام شده است، افزود: علت اختلاف در روش‌های مختلفی است که استفاده می‌شود، باید دید در این روش‌ها چه پیش فرضی استفاده شده است، باید به مردم گفت که بیماری از چه طریقی منتقل می‌شود، به طوری که اخیراً مطرح شده که از طریق هوا هم ویروس به بدن منتقل می‌شود؛ لذا توصیه اکید می‌کنیم که مردم از ماسک استفاده کنند و به شستشوی مکرر دستان خود بپردازند، پیشگیری از ابتلا به بیماری سخت است، اما هدف این است که بتوانیم زمان را بخریم و بیمارستان‌ها بار کمتری را تحمل کنند.
 
 اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه در ابتدا فکر می‌کردیم که بیماری بسیار سبک است و عفونت زایی شدیدی دارد، ادامه داد: الان متوجه شده ایم که بیماری بسیار شدید است و همچنان عفونت زایی در آن بسیار بالاست، الان قصه فرق کرده است در رابطه با عفونت مجدد بیماران به نظر می‌رسد که نیاز به مطالعه داریم، باید بیشتر در مورد بیماران تحقیق کنیم تا ببینیم آیا عفونت مجدد در بیماران ایجاد می‌شود یا خیر.
 
او با اشاره به اینکه همه دانشگاه‌ها مراکز منتخب بیماران کرونایی دارند خاطرنشان کرد: در خرداد ماه یعنی دو هفته بعد از تعطیلات شاهد افزایش روند مبتلایان بودیم که همچنان نیز این روند ادامه دارد، اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، همچنان شاهد افزایش روند بیماری در کشور خواهیم بود.
کد مطلب : ۷۳۳۷
نام شما

آدرس ايميل شما