۰

۷ هزار عضو پیوندی سال گذشته به خاک سپرده شد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۶۸۴۶
۷ هزار عضو پیوندی سال گذشته به خاک سپرده شد
سالم خبر: سال گذشته، متأسفانه ۷ هزار عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد.
 
به گزارش سالم خبر، شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: تهدید کرونا به یک فرصت بزرگ تبدیل شده است؛ امروز همه اقلام در داخل کشور تولید می‌شود.
 
او ادامه داد: ذخایر استراتژیک اقلام بهداشتی ضد کرونا در داخل کشور وجود دارد و حتی امکان صادرات هم داریم. پیوند اعضا در همه جای دنیا با کاهش شدید یا توقف همراه بود؛ در کشور ما هم در همان روز‌های ابتدایی شیوع کرونا پروتکل‌هایی برای پیوند عضو تدوین شد و تاکنون فقط ۳۶ مورد پیوند عضو ضروری موفقیت آمیز صورت گرفته است.
 
شادنوش گفت: روز‌های ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت را به عنوان شهر نفس نامگذاری کردیم، چهارشنبه به صورت مجازی جشن نفس برگزار خواهد شد و هنرمندان و اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان عضو در این جشن حضور دارند.
 
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: در سال گذشته با فرهنگ‌سازی خوبی که شد، pmp (شاخص بین‌المللی اهدا عضو) کشور از ۱۱.۳ به ۱۴.۳ ارتقا پیدا کرد که خیلی قابل توجه است و در این زمینه از کشور‌های مختلف درخواست تبادل تجربه داریم.
 
شادنوش اظهار کرد: متأسفانه علیرغم وجود زیرساخت‌های تخصصی و تجهیزاتی خوب در کشور، سال گذشته، ۷ هزار عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد، در حالی که این تعداد اعضا می‌توانست از ۲۵ هزار خانواده در انتظار عضو ما رفع رنج کند.
 
او ادامه داد: اعلام رضایت خانواده‌های مرگ مغزی یک زمان طلایی دارد که اگر به موقع باشد، امکان اهدا عضو بیش از گذشته فراهم می‌شود.
 
شادنوش تصریح کرد: همه پیوند‌های اعضا که در دنیا انجام می‌شود، در ایران هم انجام  می شود و هزینه‌های پیوند و دارو‌های بیماران رایگان است.
 
او ادامه داد: امکان انتقال هوایی عضو در ایران وجود دارد؛ سال گذشته ۲۰ انتقال عضو اهدایی با همکاری سازمان هواپیمایی و نیروی هوایی ارتش با جت‌های مخصوص صورت گرفت، باید توجه داشت که مرگ مغزی با کما متفاوت است؛ فرد مرگ مغزی‌شده به هیچ وجه به زندگی برنمی‌گردد.
کد مطلب : ۶۸۴۶
نام شما

آدرس ايميل شما