۱
معاون مرکز تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران

داروهای بیماران نقص ایمنی همیشه پرهزینه بوده است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۶۷۶
داروهای بیماران نقص ایمنی همیشه پرهزینه بوده است
سالم خبر: معاون مرکز تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: داروهای این نوع بیماری ها خارج از نوسانات ارز و در شرایط عادی  داروهای بسیار گرانی است که در حال حاضر با تعاملات بیمه ها و وزارت بهداشت توانسته ایم هزینه داروها را به حداقل برسانیم.

نیما رضایی در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه بیماران نقص ایمنی همیشه با شرایط خاصی مواجه هستند، گفت: درصدی از هزینه داروهای نقص ایمنی توسط بیمه ها و انجمن حمایتی بیماری های نقص ایمنی پرداخت می شود و وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی نیز یارانه برای فراهم آوردن داروها به بیماران نقص ایمنی اختصاص داده است.

350 نوع نقص ایمنی

بیماری نقص ایمنی راه پیشگیری ندارد چون یک بیماری ارثی است. این بیماری ممکن در هر سنی چرخه سیستم ایمنی هر فرد را دچار نقص کند. این نقص، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و موجب می‌شود بدن قادر به مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها نباشد. برخی از انواع  نقص ایمنی امکان دارد که در بدو تولد در کودک ایجاد اختلال کند و برخی نیز به عنوان نقص ایمنی ثانویه کم کم در طول یک زندگی شخص پدیدار شود.

این اختلالات معمولاً در نوزادان یا کودکان جوان رخ می‌دهند، اما در بعضی موارد ممکن است تا زمان بزرگ‌سالی خود را نشان ندهند؛ و درحالی‌که علائم مرتبط با هر نوع می‌تواند متفاوت باشد.

ابتلا به عفونت‌های مکرر ، التهاب اندام‌های داخلی بدن، مشکلات و اختلالات خونی، مشکلات گوارشی، تأخیر در رشد و تکامل بدن از نشانه های نقص ایمنی بدن و اختلالات و بیماری‌های خود ایمنی است.

دکتر نیما رضایی با اشاره به اینکه 350 نوع مختلف نقص ایمنی در جهان وجود دارد، افزود: در حال حاضر 25 هزار نفر بیمار نقص ایمنی در کشور وجود دارد و از این تعداد دو هزار و 500 بیمار شناسایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه اگر سیستم ایمنی بدن به دلیل وسعت عفونت ویا ضعف قادر به مبارزه موثر با عوامل بیماری زای خودایمنی ویا عفونت نباشد داروهای آنتی بیوتیک و کورتون تجویز می شود، افزود: در برخی موارد استفاده از داروهای متداول کافی نبوده و نیاز به داروی قوی تر با اثر متفاوت تری خواهد بود که در این میان داروی "IVIG" (ایمونوگلوبولینی که داخل رگ تزریق می شود) داروی موثر در این زمینه است.

کیفیت داروهای تولید داخل مناسب است

داروی "IVIG" که از اختلاط پادتن های خون 2000 نفر تولید شده است باعث افزایش چشمگیر قدرت ایمنی بدن و افزایش سطح پادتن ها تا 5 برابر در مقابله با بیماری می شود.

معاون مرکز تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران کیفیت داروهای تولید داخل بیماری های نقص ایمنی را مناسب حال بیماران دانست و افزود: داروی "IVIG" که توسط یک شرکت آلمانی با استفاده از پلاسمای ایرانی تولید و پردازش می شود موجب شده تا هزینه های داروی بیماران را به حداقل برسانیم.

وی افزود: کیفیت داروهای تولید داخل در این زمینه نیز دارای کیفیت مناسبی است شرکت  که داروهای نقص ایمنی را تولید می کنند تشکر کرد چون این داروها با کیفیت بسیار بالایی در اختیار بیماران قرار می گیرد.

رضایی در ادامه با بیان اینکه بیماری های نقص ایمنی به دلیل مشکل در سیستم دفاعی ایجاد خواهند شد، عنوان کرد: در صورتی که بیماری های نقص فنی به موقع تشخیص و درمان مناسب داده شود بیماران زندگی طبیعی خود را خواهند داشت و چنانچه این بیماری ها به درستی تشخیص داده نشوند افراد جان خود را از دست می دهند. اما امروز به دلیل افزایش آگاهی مردم و توسعه خدمات تشخیصی بیماران درمان می شوند.

معاون این مرکز تحقیقات، افزود: این بیماری که در زنان و مردان و در تمام سنین ایجاد می شود، زمانی که دستگاه ایمنی نتواند به نقش خود خوب عمل کند بدن مستعد عفونت و سرطان می شود.

ایران حرف اول را در منطقه می زند

وی نقایص مادرزادی ، درآوردن طحال قبل از 2 سالگی، مصرف داروهای مهارکننده ایمنی، اشعه درمانی و عفونت های ویروسی را از جمله علل بیماری های نقص ایمنی دانست و گفت: راه خاصی برای پیشگیری این بیماری وجود ندارد. در صورت وجود سابقه بیماری در خانواده قبل از ازدواج باید به مشاوره ژنتیکی مراجعه کرد. چون با آمینوسنتز {بررسی کشت مایع موجود در کیسه آب به هنگام حاملگی) ممکن است بتوان برخی از اختلالات را شناسایی کرد.

رضایی گفت: ایران از نظر جایگاه علمی در خصوص درمان بیماری های نقص ایمنی در منطقه خاورمیانه حرف اول را می زند.

معاون مرکز تحقیقات بیماری های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به برگزاری دهمین کنگره بیماری های نقص ایمنی عنوان کرد: این کنگره هرساله با محوریت علائم، عوارض و سازه های تشخیص و درمانی اول و دوم اردیبهشت ماه در سالن همایش های مرکز طبی کودکان برگزار می شود.
 
 
کد مطلب : ۶۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما