۰

فوت کرونایی در دانشجویان علوم پزشکی نداشتیم

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۶۵۹۱
فوت کرونایی در دانشجویان علوم پزشکی نداشتیم
سالم خبر: ابتلا و بستری ناشی از کرونا در دانشجویان علوم پزشکی داشتیم، اما فوتی نداشتیم.
 
به گزارش سالم خبر ازباشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات معاونت دانشجویی و فرهنگی اظهار کرد: این معاونت دستورالعمل های بهداشتی در زمینه خوابگاه و سلف سرویس ها را تدوین کردیم و بسته های سلامت روان تدوین و ابلاغ شد و در اولین فرصت خوابگاه ها  و همه فعالیت های فرهنگی و دانشجویی را تعطیل کردیم.
 
مشارکت ۷۲۰۰ دانشجو در پویش مقابله با کرونا
 
او ادامه داد: دانشجویان بالینی ما شامل اینترن‌ها و دستیاران در خط مقدم درمان حضور دارند. پویش دانشجویی مقابله با کرونا برای همه دانشجویان کل کشور راه‌اندازی شد که تا الان ۷۲۰۰ دانشجو به این پویش پیوستند که شامل ۴ هزار ۶۰۰ نفر از وزارت بهداشت و ۲ هزار و ۲۰۰ از دانشجویان وزارت علوم و ۸۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد هستند ، این پویش با شعار «دست یاری‌گر توست» ادامه دارد و دانشجویان در زمینه مقابله  پیشگیری و تاب آوری و مستندسازی اقداماتی انجام داده اند
 
لاری گفت: از همان ابتدای ورود کرونا، معاونت فرهنگی دانشجویی دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفاظت دانشجویان در زمینه خوابگاه‌ها و ایاب و ذهاب به دانشگا‌ه‌ها ارسال کرد. اقدام مهم دیگر تعطیلی خوابگاه‌ها در اولین فرصت بود و اینکه همه فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی لغو شدند.
 
 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  اهم اقدامات دانشجویان این بود که یک دسترسی به روسای دانشگاه‌ها و معاونین بهداشتی از سامانه دادیم که شامل محل سکونت، دانشگاه تحصیل و رشته تحصیلی آنها هست و اصرار ما این بود که دانشجویان از محل سکونت خود بتوانند همکاری کنند.
 
ترجمه بیش از ۱۰۰ مقاله علمی درباره کرونا 
 
لاری گفت: بیش از ۱۰۰ مقاله علمی درباره کرونا را دانشجویان ترجمه و منتشر کردند و این دانشجویان با سازمان جمعیت هلال‌احمر در مبادی ورودی شهرها همکاری داشتند و بسته‌های حمایتی را در اختیار کارکنان بخش درمان قرار دادند، در حال حاضر این عزیزان برای ارائه خدمات به مردم در نقاهتگاه‌ها حضور دارند.
 
 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:  از کارهای دیگر برگزاری جشنواره فرهنگی ملی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به فراخور موقعیت، عهده‌دار این جشنواره‌ها شدند. جهت برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای عرصه سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان عهده‌دار شده است.
 
نحوه پرداخت وام دانشجویی و شهریه خوابگاه
 
او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره بازپرداخت وام های دانشجویی اظهار کرد: بازپرداخت وام هایی که مربوط به اسفند ماه و فروردین ماه بوده به تعویق افتاده و به اخرین قسط وام ها موکول شده و  این بار مالی زیادی برای صندوق داشته است ولی انصافا باید این قضیه باید برای دانشجویان در نظر گرفته می شد، بحث دیگری هم که وجود دارد، شهریه خوابگاه ها است که آن هم به ازای روزهایی که دانشجو در خوابگاه حضور داشته است، شهریه دریافت می شود و بابت روزهایی که دانشجویان در خوابگاه حضور نداشتند، قطعا شهریه ای دریافت نخواهد شد.
 
لاری تاکید کرد: جریمه های دیرکرد پرداخت اقساط وام های دانشجویی اعمال نمی شود و اقساطی که مربوط به اسفند و فروردین است به آخر دوره باز پرداخت موکول می شود.
 
آمار ابتلا و فوتی کرونا در دانشجویان کشور
 
لاری در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار ابتلا و فوتی ناشی از کرونا گفت: آمار ابتلای تفکیکی نداریم و خداروشکر شماری از دانشجویان به کرونا مبتلا شده و بهبود پیدا کرده بودند و فوتی در بین دانشجویان علوم پزشکی نداریم، البته طبق اخبار واصله و غیررسمی در بین دانشجویان وزارت علوم فوتی ناشی از کرونا داشتیم.
 
لاری  درباره پوشش اینترنتی در نقاط مختلف و مشکلاتی که برای آموزش مجازی دانشجویان پیش آمده است، گفت: همکاران ما درمعاونت آموزشی و دانشکده ها تلاش می کنند که تمام دروس تئوری را به صورت مجازی آموزش دهند، ممکن است وقفه هایی ایجاد شود ولی این روند به طور مطلوبی پیش می رود و گزارش نامطلوبی از آموزش مجازی نداریم و دانشگاه ها تلاش می کنند، تمام دروس تئوری را بتوانند تا خرداد آموزش دهند.
 
اصراری برای بازگشایی دانشگاه ها نداریم
 
او درباره بازگشایی دانشگاه ها اظهار کرد: ما همچنان اصرارمان این است که دانشگاه ها باز نشوند، چون طبق پروتکل هایی استانداردی که نوشتیم رعایت پروتکل ها برای حضور همه دانشجویان ممکن نیست و دانشجویان بالینی با توجه به تعداد کم دانشجویان در خوابگاه ها ترتیبی اتخاذ شده است که آن ها در اتاق های تک نفره باشند و پروتکل های بهداشتی برای ضدعفونی کردن مواد، ارائه غذاها در ظروف یکبار مصرف و طی فرایند های بهداشتی برای آن ها انجام شود البته معاونان محترم آموزشی اعلام کردند که از اردیبهشت دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد ما می توانند حضور پیدا کنند، چون تعداد آن ها هم کم است ما این آمادگی لازم را داریم و پروتکل های بهداشتی را تدوین کرده ایم.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: ما اصرارمان این است که خیلی علمی و دقیق پیش برویم جمعیت دانشجویی بسیار بالاست حتی اگر یکی از دانشگاه های ما در منطقه سفید باشد، چون از اقصی نقاط کشور دانشجویان به دانشگاه می آیند و زندگی مشترک و همگانی و سرویس های بهداشتی مشترک دارند، رعایت کنترل عفونت دشوار است و ما اعتقاد داریم زمانی که انتقال عفونت به زیر یک برسد باید دانشگاه ها باز شود، ما خیلی سطح بالا پروتکل ها برای بازگشایی دانشگاه ها را در نظر گرفتیم و در صورتی این پروتکل ها عملی شود دانشگاه ها بازگشایی شوند اما طبق نظرسنجی از دانشگاه ها در شرایط فعلی این پروتکل ها قابل اجرا نیست.
 
او ادامه داد: ما از مواضع خود در باگشایی دانشگاه ‌ها کوتاه نمی آییم، چون جمعیت جوان پویاست و رفت و آمد این عزیزان قابل کنترل نیست و جوانان می توانند ناقل باشند و با بازگشت به محیط خانه برای خانواده هایشان خطرناک باشند و بیماری را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند.
 
پیگیری کمبود اقلام حفاظتی دانشجویان پزشکی
 
لاری درباره تامین اقلام بهداشتی برای دانشجویان در خط مقدم مقابله با کرونا اظهار کرد: همه کشورها در ابتدای شیوع ویروس کرونا با مشکل تامین اقلام بهداشتی و حفاظت شخصی برای کادر درمان  رو به رو بودند، در حال حاضر از کمبود امکانات حفاظتی کمتر گزارش داریم گرچه اکنون هم به مقدار محدودی اقلام حفاظتی در اختیار کادر بهداشت و درمان قرار می گیرد اما ما همه مشکلات این عزیزان را در هر دانشگاهی باشند منتقل و پیگیری می کنیم تا این وسایل حفاظتی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.
 
او افزود: در حال حاضر کمبود امکانات حفاظتی کاهش پیدا کرده است و ممکن است برخی از دانشجویان در خط مقدم مبارزه با کرونا از کمبود ماسک N95 شاکی باشند اما باید توجه داشت که استفاده از این ماسک ها پروتکل های خاصی دارد، به هر حال ما به جد پیگیر موضوع امین اقلام بهداشتی و حفاظتی دانشجویان پزشکی هستیم و جتی در روزهای اول مکاتباتی با خود مقام محترم وزارت داشتیم و کمبود ها را اعلام کردیم و دستورات لازم به روسای دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.
 
فعالیت های فرهنگی به سمت مقابله با کرونا رفته است
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: اگر دانشگاه ها هم باز شود، اولویت با فعالیت های آموزشی است و فعالیت فرهنگی و آموزشی را بیشتر به شکل مجازی دنبال می کنیم، اکنون سفیران نور فعالیت خودشان را به طور مجازی ادامه می دهند و یک رباتی طراحی کردند و از طریق این ربات فعالیت ها را پیگیری می کنند.
 
او ادامه داد: در جشنواره سیمرغ چون حضور دانشجویان الزامی  است، برنامه ریزی های لازم انجام شده تا پس از بازگشایی دانشگاه ها اقدامات را شروع کنیم و پیش بینی کرده ایم که اسفند ماه  بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم، اکنون بیشتر فعالیت های فرهنگی ما در قالب مبارزه با کرونا شکل گرفته  که بسیار منطقی است زیرا فعالیت های فرهنگی باید مطابق با مسائل و جریانات روز باشدو این فعالیت ها به خوبی پیش می رود.
 
شیفت بندی رزیدنت‌ها برای کاهش فشار کاری
 
لاری بیان کرد: در ابتدا فشار کاری روی رزیدنت ها زیاد بود و با نامه نگاری هایی که صورت گرفت، درخواست کردیم تا رزیدنت ها شیفت بندی شوند تا دچار خستگی و استرس نشوند و با برنامه ریزی بهتری بتوان از آنها استفاده کرد، ما یکسری نیروهای داوطلب داشتیم که برای کار درمانی داوطلبانه وارد صحنه شدند و حتی اینترن هایی که فقط ان ها تمام دوره ها را گذرانده بودند و لازم بود امتحان پره اینترنی بدهند، این امکان را فراهم کردیم تا بدون آزمون وارد بخش های درمانی شوند و تعداد نیروها د خط مقدم مقابله با کرونا افزایش پیدا کند و این اقدام بسیار کمک کننده بود.
کد مطلب : ۶۵۹۱
نام شما

آدرس ايميل شما