۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

اگر همچون چین عمل نکنیم بیش از سه ماه درگیر این بیماری هستیم

تاریخ انتشار :
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۶۴۲۸
اگر همچون چین عمل نکنیم بیش از سه ماه درگیر این بیماری هستیم
سالم خبر:  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از بهبودیافتگان بیماری کووید-19، این بیماری را بسیار موذی خواند و از همگان خواست تا با رعایت اصول بهداشتی از خود و دیگران مراقبت کنند.

به گزارش سالم‌خبر از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، علیرضا دلاوری، در پی بهبودی از بیماری کرونا گفت: تجربه چهارده روزه ابتلا به کرونا ویروس نشان داد که این بیماری بسیار موذی و آزار دهنده است و هر روز ممکن است با علائم متفاوتی بروز کند.

وی به برخی علایم بیماری اشاره کرد و یادآور شد: گاهی اوقات این بیماری خود را به شکل بهبود یافته نشان می دهد اما در همان روز مجددا عود می کند. این بیماری می تواند دستگاه گوارش را درگیر کند و علایم ریوی و سرفه، تنگی نفس، سوزش چشم، خارش پلک ها، خشکی مخاط ها، تب، دست و پا درد شدید را نیز به همراه داشته باشد به نحوی که فرد احساس می کند دچار روماتیسم
شده است.

دلاوری صبر و تحمل و مصرف مایعات زیاد را کمک کننده خواند و تاکید کرد: در صورتی که بیمار دچار تنگی نفس نباشد، بهتر است از حضور در بیمارستان پرهیز کند و در خانه مورد پذیرایی قرار بگیرد. پرهیز از استرس می تواند بسیار کمک کننده باشد چرا که بیماری در مواقع استرس خود را شدید تر نشان می داد.

معاون بهداشتی دانشگاه، با توصیه بر رعایت مسایل بهداشتی و شست‌وشوی مرتب دست ها گفت: به همکاران توصیه می کنم در جلسات نیز رعایت فاصله یک متری با افراد کنار دست را داشته باشند و از ماسک استفاده کنند چرا که ممکن است هر کدام از ما ناقل باشیم و باعث ابتلای دیگری شویم.

دلاوری، سپس به فراگیری کرونا و الگوی انتشار آن در کشور اشاره کرد و گفت: در این مدت سناریوهای مختلفی برای کرونا مطرح شده است. با توجه به اینکه میزان سفرها در کشور چیزی حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده و برخی از سفرها نیز به
منظور قرنطینه در شهری دیگر انجام شده است و همچنین به دلیل کاهش حضور مردم در مجامع عمومی، امیدواریم که این بیماری زودتر از بین برود. اما تجربه چین نشان داد که آنها برای کنترل این بیماری نزدیک به سه ماه تلاش کردند، از این رو اگر اوایل اسفند را برای شیوع بیماری در کشور در نظر بگیریم، چنانچه به همان شیوه عمل کنیم، باید 3 ماه را تا کاهش آمار در نظر بگیریم و اگر همچون چین عمل نکرده باشیم باید بیش از سه ماه درگیر این بیماری باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه، ابراز امیدواری کرد با آمدن فصل گرما و افزایش دما و همچنین رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، این بیماری به سرعت کاهش یابد.

وی رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم را جزیی از ارکان پیشگیری بیماری خواند و تصریح کرد: در کل جهان نیز این استراتژی در حال انجام است که افراد از برخوردهای فردی و جمعی پرهیز کنند و بسیاری از کارها و سفرها را
به تابستان موکول کنند.

 دلاوری سپس برای مراقبت از افراد بیمار در منزل گفت: فردی که آلوده به کرونا ویروس شده، بهتر است در یکی از اتاق های منزل قرنطینه و میزان رفت و آمد او با دیگر افراد خانه محدود شود. استفاده از ماسک نیز یکی از الزامات است. میزان استفاده از مواد ضدعفونی کننده و توالی استفاده از آن باید بیشتر باشد. همچنین سطوح، ظروف و موارد این چنینی باید کاملا استریل شوند. همچنین ظروف فرد بیمار، باید در آب ژاول و یا محلول وایتکس 5 درصدی که یک به 99 رقیق شده است (حدود 10 ثانیه) قوطه ور باشد و سپس شستشو شود.

وی افزود: از آنجا که میزان مراقبت از فرد بیمار، در خانه بیشتر است، شانس بهبودی او نیز بالاتر خواهد بود.

 دلاوری همچنین توصیه کرد: این بیماری همه جا هست از این رو عادت کنیم که دست هایمان را کمتر سمت صورتمان ببریم و کمک کنید تا این بیماری ریشه کن شود.
 
 
کد مطلب : ۶۴۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما