۰
آیا اظهارات شعیبی درباره سامانه تی تک موجب برکناری او شد؟

همه از ایجاد شفافیت خوشحال نمی‌شوند

معصومه شهریاری، سردبیر
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۵۳۱۶
همه از ایجاد شفافیت خوشحال نمی‌شوند
سالم خبر: سامانه تی تک؛ آنچه از وجود و کارکرد این سامانه و بحث ها و مناقشات پیرامونی آن از سال 95 بر می آید این است که همه از ایجاد شفافیت خوشحال نمی شوند و راز ماندگاری و فعالیتشان در نبودن همین شفاف سازی هاست.

به گزارش سالم خبر؛ برخی وجود این سامانه را دست و پا گیر و مایه ی دردسر می نامند و مدعی برخی تخلفات در این سامانه هستند. برخی تا آنجا در جمع آوری این سامانه کمر همت بسته اند که عنوان می کنند سرورهای آن در داخل کشور نبوده و خارج از کشور بوده و فاقد استانداردهای امنیتی کشور است و برخی نیز در این میان اگر دفاعی از ضرورت وجود این سامانه برای جلوگیری از هرگونه تقلب و تاییدیه اصالت کالا، کنند از پست سرپرستی روابط عمومی سازمان غذا و دارو کنار گذاشته می شوند.

ادعای اپیدمی فساد در تمامی لایه های مختلف اجرایی و اداری و صنایع کشور در جامعه در حالی از سوی مسوولان مطرح می شود که در این میان حکم نانوشته ی اما محرز برای هر فعال صنعتی اتهام به فساد اوست مگر خلاف آن ثابت شود. و در این میان دیگ جوشان تهمت زنی ها همچنان قل می زند و پرونده متهمان اصلی ایجاد فساد به ویژه صنعت دارو با وجود احراز ایجاد فساد همچنان مسکوت و خاموش و گاه گم می‌شود.

از قرارگاه سازمان غذا و دارو به تازگی خبری نیست اما خبر حکم برکناری سرپرست روابط عمومی این سازمان باز این سوال را مطرح می سازد که قراراست تثبیت و آرامش به ویژه در اوج فشارهای تحریم و مشکلات ریز و درشت مردم چه زمان شامل حال این تشکیلات شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو طی روزهای گذشته در پاسخ به ادعاهای غوغاسالارانه برخی در مورد برخی خطاها  در نقل و انتقالات ارزی و ورود مواد منفجره به کشور در سامانه تی تک عنوان کرد که در سامانه تی تک  نقل و انتقالات ارزی وجود ندارد. دوستانی کہ در دیدہ بان شفافیت مدعی ھستند کہ تخلفی در سامانہ تیتک صورت گرفتہ است مستندات خود را بہ دستگاہ ھای نظارتی جہت بررسی ارائہ بدھند.

شہرام شعیبی همچنین از کارکرد سامانہ تی تک دفاع کرد و عنوان کرد که این سامانه برای جلوگیری از هرگونه تقلب و تاییدیه اصالت کالا طراحی شده است و نقل و انتقالات ارزی و امکان تقلب وجود ندارد. ضمن آنکه نمی توانم ادعا کنم کہ این سامانہ فوق العادہ است اما سامانہ ای بسیار کارآمد است و اگر تخلفی باشد پی گیری می شود.

وی اگرچه تاکید کرده است با توجہ بہ مکانیسم ھا و مسیرھایی کہ سامانہ تیتک دارد امکان تخلف کمی وجود دارد ودر صورت وقوع تخلفی با آن برخورد می شود و در صورتی کہ دوستان خبر دارند کہ موادمنفجرہ وارد شدہ اسناد را ارائہ کنند اما هزینه ی دفاع او از سامانه تی تک برکناری او از سمتش شد.

اما از سوی دیگر وزیر بهداشت و درمان هفته ی گذشته با تاکید بر کاستی های مدیریت های قبل سازمان غذا و دارو درست قبل از شکل گرفتن قرارگاه عنوان کرد که  که در ابتدای حضورم در وزارت بهداشت رییس سازمان (غلامرضا اصغری) را صدا زدم و گفتم شما از سامانه تی‌تک چه اطلاعاتی داشتید که گفتند من تا روز آخر شناسه‌ای از این سامانه در اختیار نداشتم. بنده گفتم ببندید درب این سازمان غذا و دارو را. در جایی که رئیس سازمان غذا و دارو به اطلاعات این سازمان دسترسی ندارد، چرا این مجموعه را نگه داشته‌اید.

اما نکته ای که در این اظهارات مغفول مانده است این است که تعریف دسترسی‌ها به داده های این سامانه برعهده سازمان غذا و دارو بوده و شرکت پشتیبان در آن نقشی نداشته است. بنابراین فقط مطالبه ذینفعان از سازمان غذا و دارو برای دسترسی آزاد به اطلاعات شرط الزم برای دسترسی است. گاهی برخی مسوولان، تی تک را به دلیل عدم گزارش دهی مناسب نفی می‌کنند و این به مانند نفی یک خودرو و طراح آن به علت اینکه صاحب آن باک بنزین را پرنکرده است و راننده مناسب رانندگی نمی کند.

دیواره های کشتی سازمان غذا و دارو که روزی قرار بود شفافیت ش را به رخ همه ی دستگاههای اجرایی بکشد را غبار بی اعتمادی، بلاتکلیفی پوشانده است.تغییر مدیران این مجموعه معلوم نیست تا یکدست شدن مسوولان آن و حصول رضایت تا چه زمان ادامه یابد اما....! در این میان تعیین تکلیف کارکرد و چگونگی ادامه فعالیت سامانه تی تک با هزینه میلیاردی که برای استقرار آن  شده است می تواند پاسخ غیرمستقیمی باشد برای تمامی ابهامات و سوالات چگونگی کارکرد قرارگاه. قرارگاهی که قراراست در جهت سهولت در دستیابی بیماران و مردم تحریم زده ی جامعه ایرانی قدم بردارد یا قرار است دیوار دل برخی در این شفاف سازی ها ترک برندارد.
 
 
کد مطلب : ۵۳۱۶
نام شما

آدرس ايميل شما