۱

تاثیر منفی جنگ تجاری ترامپ بر صنعت داروسازی دنیا

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۵۲۵
تاثیر منفی جنگ تجاری ترامپ بر صنعت داروسازی دنیا
سالم خبر:افزایش تعرفه‌های وارداتی توسط دولت ترامپ به بهانه حمایت از صنعت داخلی باعث اعتراض شمار زیادی از فعالان اقتصادی و صاحبان کارخانه‌های صنعتی و تولیدی در امریکا شده است.

از سوی دیگر اقتصاددانان بزرگ هم به او اعتراض کردند که این سیاست می‌تواند زمینه را برای آغاز جنگ تجاری در دنیا فراهم کند و روی روند رشد اقتصادی دنیا تاثیر منفی بر جای بگذارد. یکی از صنایعی که تحت تاثیر این جنگ تجاری و بحران‌های ناشی از آن قرار می‌گیرد صنعت داروسازی در امریکا است.

سایت فارما لتر در گزارشی با اشاره به تاثیر این جنگ تجاری بین امریکا و چین روی صنعت داروسازی دنیا نوشت: امریکا بزرگترین کشور در صنعت داروسازی دنیا است و بحران در صنعت داروسازی این کشور تاثیر منفی بزرگی روی بازار جهانی دارد.افزایش تعرفه‌های وارداتی کالاهای مختلف از کشور چین به امریکا تا مرز ۲۵ درصد توسط دولت امریکا موجب می‌شود تا هزینه تولید رشد کند و داروهای تولیدی هم با قیمت بالاتری عرضه شوند.

 مساله‌ای که با گذشت زمان زمینه را برای بحرانی شدن اوضاع صنعت فراهم خواهد کرد. در فهرست ارایه شده توسط دولت ترامپ که شامل افزایش تعرفه ها می‌شوند  انواع واکسن‌ها، فراورده‌های خونی و مواد اولیه مورد استفاده در تولید داروهای مختلف از جمله انسولین دیده می‌شود.

 البته بسیاری بر این باور هستند که مواد اولیه سهم چندانی در هزینه تولید داروها در کارخانه‌های امریکا ندارند ولی  رویترز در گزارشی‌ با رد این نظریه  نوشت: افزایش تعرفه واردات مواد اولیه مورد استفاده صنعت داروسازی می‌تواند باعث افزایش قیمت تمام شده داروی ژنریک شود.داروهایی که برای بیماری‌های خاص استفاده نمی‌شود بلکه مردم برای درمان دردهای مقطعی یا بیماری‌های نه چندان سخت به طور روزمره استفاده می‌کنند و هزینه تامین آنها سهم بالایی در سبد کالاهای مصرفی این کشورها دارد.

گروه تجاری داروهای بیو سیمیلار و ژنریک امریکا که یک اتحادیه دارویی در این کشور است،سیاست های اخیر ترامپ را تهدیدی جدی برای صنعت داروسازی دنیا می‌داند.

 این  اتحادیه در گزارش اخیر خود نوشت: این تعرفه‌ها زمینه را برای افزایش‌هزینه تولید داروهای جنریک(عمومی) و بیوسیمیلار فراهم می‌کند و در نتیحه بیماران باید هزینه‌های بالاتری برای خرید داروهای نوشته شده در نسخه‌های دریافتی از پزشکان یپردازند. این مساله تنها برای امریکایی ها مشکل ایجاد نمی‌کند بلکه هر کشوری که از امریکا دارو وارد می کند هم تجربه مشابهی را خواهد داشت. از طرف دیگر در صورتی‌که  به دلیل اجرای این سیاست غیرعاقلانه در امریکا ، جنگ تجاری در دنیا آغاز شود، دیگر کشورها هم تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت و صنعت داروسازی در تمامی کشورها با بحران روبرو می‌شود. پس بهتر است از همین امروز به فکر راه چاره باشیم در غیر این صورت روزهای سختی در انتظار صنعت داروسازی دنیا خواهد بود.

باید در نظر داشت که چین هم در پاسخ به این سیاست امریکا تعرفه واردات  کالاهای مختلفی را تا مرز ۲۵ درصد افزایش داد.

کالاهایی که ارزش وارداتی آنها به چین سالانه بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار امریکا است و فراورده های مورد استفاده در صنعت دارو را نیز شامل می شود .چین هم یکی از کشورهایی است که درسالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی در توسعه صنعت داروسازی انجام داده است و بحرانی شدن اوضاع  صنعت داروسازی این کشور می تواند تبعات مخربی روی بازار جهانی داشته باشد.
 
کد مطلب : ۵۲۵
نام شما

آدرس ايميل شما