۰

‌۸۰ درصد از اختلالات بینایی قابل پیشگیری است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۵۲۴۷
‌۸۰ درصد از اختلالات بینایی قابل پیشگیری است
سالم خبر : رییس بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران با اشاره به وجود ۹۰ هزار نابینا در کشور، گفت: ۸۰ درصد اختلالاتِ منجر به نابینایی و کم بینایی، قابل پیشگیری است.
 
به گزارش سالم خبر از  انجمن علمی اپتومتری ایران، عباس عظیمی افزود: می توان با رعایت اصول بهداشتی و با کمک مسئولان وزارت بهداشت از بروز اختلالات بینایی پیشگیری کرد.
 
وی اظهار داشت: خوب دیدن و درک درست در دنیای پیرامون ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین منظور سازمان جهانی بهداشت امسال را سال مراقبت های چشمی معرفی کرده بنابراین بسیار مهم است که بتوانیم از چشمان خود و دیگران محافظت کنیم.
 
عظیمی ادامه داد: در سال ۱۹۷۵ تعداد کل نابینایان سراسر دنیا ۲۸ میلیون نفر و تعداد کم بینایان ۸۰ میلیون نفر بوده و در طول ۴۴ سال گذشته تعداد نابینایان به ۷۶ میلیون نفر و تعداد کم بینایان به ۱۸۰ میلیون نفر رسیده است.
 
وی، به دلایل علمی پیرامون علت نابینایی اشاره کرد و افزود: ۴۷ درصد آب مروارید، ۱۲ درصد آب سیاه، پنج درصد بیماری های چشمی در رابطه با دیابت، ۱۸ درصد عیوب انکساری اصلاح نشده، پنج درصد کدورت های قرنیه و ۱۳ درصد سایر مسائل ژنتیکی و ازدواج های فامیلی از علل نابینایی به شمار می رود.
 
به گفته عظیمی، جمعیت نابینایان در ایران حدود ۹۰ هزار نفر و کم بینایان ۲ برابر آن است.
 
وی ادامه داد: اگرچه جمعیت نابینایان در ۲۲ کشور شرق مدیترانه چهار میلیون نابینا و ۱۲ میلیون کم بینا گزارش شده است اما متاسفانه آمار ایران نسبت به سایر کشورها تقریباً بالا است.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بررسی ها در چند استان نشان داد که اختلالات بینایی در سیستان و بلوچستان ۳۷.۷ درصد نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است که از این مقدار ۵.۷ درصد به علت آب سیاه، ۵ درصد کدورت های قرنیه ای و ۳۲ درصد نیز ناشی از ابتلا به آب مروارید است.
 
وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری، گفت: بررسی ها نشان داده است که این نابینایی ها و کم بینایی ها پیامدهای اقتصادی  و اجتماعی عمیقی دارد، به حدی که هزینه های بسیار سرسام آوری را به جوامع مختلف و خانواده ها تحمیل می کند.
 
عظیمی خاطرنشان کرد: هزینه های بهره وری از دست رفته و هزینه هایی که صرف توانبخشی و آموزش و پرورش نابینایان و کم بینایان می شود، بار اقتصادی سنگینی را بر جامعه تحمیل می کند. بنابراین لازم است که متولیان بهداشت و سلامت جامعه، مراقبت ها و دستورالعمل های لازم در امر پیشگیری از بروز اختلالات بینایی را اطلاع رسانی کنند.
 
این استاد اپتومتری  با بیان اینکه در دنیا هر یک دقیقه یک کودک نابینا می شود، افزود: با رعایت نکات بهداشتی می توان از بروز این اختلالات در بینایی کودکان پیشگیری کرد. از سوی دیگر اطلاع رسانی از مهم ترین مسائلی است که وزارت بهداشت باید انجام دهد.
 
عظیمی به وظایف اپتومتریست ها و چشم پزشکان در زمینه سلامت بینایی مردم اشاره کرد و افزود: پزشکان و اپتومتریست ها در مورد مسائل چشم و بینایی چشم می توانند به وزارت بهداشت کمک کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت بهداشت باید  از نیروی انسانی فرهیخته و آماده کار حداکثر پشتیبانی کنند  تا بتوانند آمار نیروی اپتومتریست ها و چشم پزشکان را افزایش دهد و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای انجام تست ها، غربالگری و معاینات لازم در سطح کشور فراهم شود.
 
عظیمی اظهار امیدواری کرد، وزارت بهداشت اهمیت خاص و ویژه ای به اپتومتریست ها دهد تا آنها بتوانند با اطمینان خاطر بهتری، پیشگیری های لازم را انجام دهند و ایران همچنان بتواند در شرق مدیترانه جزو پیشتازان علوم بینایی باشد.
 
 بیست و دومین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران از ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۹۸ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.
کد مطلب : ۵۲۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما