۰
امیرحسین معینی زندی، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو:

دعواهای اخیر برای رسیدن به سهم بیشتر از بازارِ یک یا دو داروی خاص است

هیچ ارگان، نهاد یا سیستمی در کشور مانند سازمان غذا و دارو بر ارزهایی که برای واردات کالایی تخصیص می‌یابد به این شفافی و دقت نظارت نمی‌کند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۵۲۱۰
دعواهای اخیر برای رسیدن به سهم بیشتر از بازارِ یک یا دو داروی خاص است
سالم خبر: بر اساس آمارنامه منتشر شده از سوی سازمان غذا و دارو، بازار داروهای وارداتی تحت لیسانس که در آن قرص و کپسول به صورت بالک وارد و بلیستر و بسته بندی می شود حدود 0.3 درصد بازار دارویی کشور را تشکیل می دهد که حتی طی همین فرایند هم ارزش افزوده و اشتغال مناسبی برای کشور ایجاد شده است.

امیرحسین معینی زندی، نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: آن بخش از داروهای تحت لیسانس که با وارد شدن گرانول، پلت، ماده اولیه و غیره در کشور تولید می شوند هم حتی سهم زیادی از بازار ندارند و میزان آنها به یک درصد هم نمی رسد. اما مساله این است که برخی از تولیدکنندگان ماده اولیه در کشور انتظار دارند تولیدکنندگان داروی تحت لیسانس، ماده اولیه خود را از شرکت های آنها تامین کنند.

وی افزود: البته اگر این شرکت ها بتوانند سطح کیفی فراورده های خود را به سطح مورد نظر کمپانی های خارجی مذکور و تایید آنها برسانند خیلی هم خوب است؛ اما متاسفانه هیچ یک تاکنون نتوانسته اند تاییدیه های لازم برای این کار را دریافت کنند.

معینی زندی ادامه داد:
فعالان و حتی سیاستگذاران حوزه دارو باید بدانند که نمی توانیم بر اساس مفروضات ذهنی خود مسائل حوزه استراتژیکی همچون دارو را تحلیل کنیم و براساس همین مفروضات بی پایه و حتی اشتباه، تلاش کنیم سیاست گذاری های کلان در این حوزه را به بیراهه بکشیم؛ زیرا ادامه و تثبیت این مشی، آسیب های جدی ای را متوجه جامعه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تا به امروز در سازمان غذا و دارو هزینه های فراوانی برای ایجاد سرورها و نرم افزارها شده است که بتوانند آمار و اطلاعات لازم و شفاف را برای سیاست گذاران و فعالان بازار جمع اوری و پردازش کنند و این روند روز به روز در حال پیشرفت و تکمیل است. بنابراین اگر قرار است به عنوان کارشناس در حوزه دارو نظر بدهیم باید بر اساس این آمار و اعداد و ارقام صحبت کنیم نه اینکه با مطرح کردن مطالب بی اساس در فضای رسانه ای ذهن جامعه و سیاست گذار را منحرف کنیم.

نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه در حال حاضر دقیق ترین سیستم نظارتی و کنترلی کشور سیستمی است که در سازمان غذا و دارو وجود دارد، گفت:  فکر می کنم درباره نحوه واردات دارو
به کشور و سازوکار حاکم بر این حوزه طی روزهای اخیر بارها توسط فعالان و مسوولان این حوزه به طور شفاف صحبت شده است اما به نظر می رسد برخی گروه ها به عمد تلاش می کنند آنها را نشنیده بگیرند.

وی افزود: اما همچنان تاکید می کنم هیچ ارگان، نهاد یا سیستمی در کشور بر روی ارزهایی که برای واردات کالایی تخصیص می دهد، به این شفافی و دقیقی نظارت نمی کند. در سازمان غذا و دارو چه به لحاظ عددی و چه به لحاظ قیمتی یا حتی نحوه و میزان توزیع دارو در کل کشور نظارت می شود و واردکنندگان و توزیع کنندگان بر اساس اصولی که بر آنها از سوی سازمان دیکته می شود رفتار می کنند.

معینی زندی تصریح کرد: بانک مرکزی اگر ارزی را برای واردکننده ای ترخیص کرد انتظار دارد طی مدت سه ماه داروی مورد نظر وارد کشور شود که درغیر اینصورت هشدار داده و پیگیری های لازم را انجام می دهد که چرا دارو وارد نشده است. پس از آن هم وقتی دارو ترخیص و وارد انبارهای شرکت های پخش می شود؛ این سازمان غذا و دارو است که تعیین می کند دارو را به کجا، چقدر و با چه قیمتی باید بفروشیم. حتی ورود و خروج دارو به انبارهای
شرکت پخش هم توسط سامانه های موجود در سازمان به طور کامل رصد و نظارت می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که به رغم اشراف همه فعالان و مسوولان متولی در حوزه دارو به روند تامین دارو در کشور چرا همچنان بحث هایی در فضاهای رسمی مطرح می شود که به جز بی اعتمادی جامعه به بدنه دارویی کشور حاصلی درپی ندارد گفت: پاسخ این پرسش را باید از کسانی گرفت که این مباحث را مطرح می کنند و اگر تخلفی هم رخ داده باز به نقاط ضعف هایی که در خود سیستم های نظارتی وجود دارد باز می گردد و درواقع این پاشنه های آشیل است که باید به آنها رسیدگی و اصلاح شوند.

معینی زندی در واکنش به مباحث مطرح شده درباره داروهای تولید تحت لیسانس در کشور و میزان هزینه فایده آنها برای کشور هم گفت: میزان تولید این داروها در کشور ناچیز و در میان داروهای تولید شده در کشور گم است و به نظر می رسد به راه انداختن این دعواهای حیدری نعمتی برای رسیدن به سهم بیشتر از بازار یک یا دو داروی خاص است. برخلاف مباحث مطرح شده داروهای تولید تحت لیسانس که اغلب گران تر از محصولات مشابه داخلی هستند عمدتا بیمه نیستند که
بخواهند منابع بیمه ای را ببلعند.

وی تاکید کرد: بنابراین بهتر آن است که برخی به جای جوسازی و غوغاسالاری تلاش برای ارتقای کیفی فراورده ها و GMP های خود بیاندیشند تا تاییدهای لازم را اخذ کنند و نیم نگاهی هم به صادرات به کشورهای نظام مند داشته باشند. البته حرکت در جهت توسعه و ارتقای کیفی محصولات هزینه بر است و نیازمند نگاه توسعه محور و عاری از انحصارطلبی است؛ اما برخی ترجیح می دهند با کمترین هزینه بیشترین منفعت را ببرند و این موضوع را با توسل به هر سیاستی پیش ببرند.

معینی زندی گفت: باید بدانیم که عموما استانداردهای شرکت های مولتی نشنال بالاتر از استانداردهای داروهایی است که در کشور ما تولید می شوند؛ بنابراین با توسعه تولید داروی تحت لیسانس علاوه بر انتقال دانش روز صنعت داروسازی در جهان به کشور، بازار رقابت بر سر کیفیت دارو در کشور داغ تر می شود و ما به سمت رشد و ارتقای صنعت داروی کشور حرکت می کنیم و این مسیری است که نجات بخش صنعت داروی ما خواهد بود وگرنه در هیچ جای جهان انحصارطلبی و انحصارگرایی منجر به توسعه نشده است.  
 
کد مطلب : ۵۲۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما