۰
محمدرضا روئینی، رییس داروخانه های بیمارستانی و داروخانه 13 آبان دانشگاه تهران در گفت و گو با سالم خبر:

تفکر خروج عرضه فراورده‌های آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌ها نگران‌کننده است

اشتباه است اگر فکر کنیم که با حذف هر یک از سرفصل های درآمدزای داروسازان، تنها آنها متضرر می شوند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۴۸۰۹
تفکر خروج عرضه فراورده‌های آرایشی و بهداشتی از داروخانه‌ها نگران‌کننده است
سالم خبر: شرایط اقتصادی و گردش مالی داروخانه ها باید به گونه ای باشد که آنها  بدون نیاز به فروش فراورده های آرایشی بهداشتی و مکمل ها از سوی مسوولان و جامعه ملزم به ارائه این فراورده ها باشند.

محمدرضا روئینی، رییس داروخانه های بیمارستانی و داروخانه 13 آبان دانشگاه تهران در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: مشارکت جدی تر داروخانه ها و داروسازان در عرضه فراورده های پوستی از جمله کالاهای آرایشی بهداشتی و همچنین نقش آنها در بهبود تغذیه جامعه از طریق عرضه مکمل های غذایی و دارویی و ارائه خدمات مربوطه، دو حوزه ای است که در تعریف و نقش داروخانه و داروساز در نظام سلامت، کمتر به آنها به صورت علمی پرداخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که ایران با توجه به بازار چهار میلیارد دلاری در حوزه فراورده های ارایشی و بهداشتی در زمره 10 کشور پرمصرف این فراورده ها قرار گرفته که بخش قابل توجهی از آن از راه قاچاق وارد کشور می شود و مصرف کنندگان را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد چگونه است که برخی مسوولان
نظام سلامت کشور عرضه ی این محصولات را در شان داروخانه ها نمی دانند، اظهار داشت:به دلیل اهمیت عرضه محصولات و فراورده های آرایشی و بهداشتی و همچنین مکمل های غذایی و دارویی در سلامت افراد، داروسازان در دانشکده ها آموزش‌های لازم را می‌بینند ؛اما چون فروش این فروارده ها سود بیشتری نسبت به دارو داشته و ارگان ویژه ای هم بر عرضه آنها نظارتی همچون نظارت بر عرضه دارو ندارد، متولی های دیگری در جامعه پیدا کرده اند.

روئینی افزود: اما نگران کننده تر آن است که به اشتباه فکر کنیم باید عرضه این محصولات را از حوزه داروسازی خارج کرد. به عنوان یک فرد دانشگاهی اعتقاد من این است که بخصوص امروزه که بسیاری از فرآورده های آرایشی از فن آوری‌های بسیار متنوع و تخصصی دارورسانی مانند لیپوزوم ها، نیوزوم ها، SLN  ها ، نانو امولسیون ها و میکرو امولسیون ها استفاده می کنند، ضرورت ارائه این فرآورده ها در داروخانه ها بیش از پیش احساس می شود.

وی افزود: علاوه بر این حتی ساخت داروهای دامی نیز به اشتباه از جامعه داروسازان
گرفته و از سیستم دانشکده های داروسازی حذف و به گونه ای به جامعه دامپزشکی سپرده شد. در حالی که همانگونه که تامین و عرضه داروهای انسانی را به جامعه پزشکی نمی سپاریم، سپردن تامین و عرضه داروهای دامی به دامپزشکان نیز از اساس اشتباه بوده و درنهایت مردم متضرران اصلی این تصمیم ها و سیاست ها هستند.

روئینی ادامه داد: بنابراین اشتباه است اگر فکر کنیم که با حذف هر یک از سرفصل های درآمدزای داروسازان، تنها آنها متضرر می شوند. زیرا درواقع جامعه را از دریافت خدمات تخصصی که داروسازان بابت آنها آموزش های علمی دیده اند محروم کرده ایم. در هیچ کجای دنیا چنین شرایطی مرسوم نیست و در ایران از توجه به این مسائل غفلت شده است. در بسیاری ازکشورهای دیگر بخش عمده ای از محصولات قابل عرضه در داروخانه ها به فراورده های آرایشی - بهداشتی اختصاص دارد و این در حالی است که حاشیه سود داروهای انسانی نیز در این کشورها بسیار بالاتر از ایران است.

این عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: داروسازان
سایر کشورها گرچه به لحاظ اقتصادی و برای گرداندن چرخ اقتصاد داروخانه خود نیازی به ارائه محصولات آرایشی بهداشتی و مکمل ها ندارند، اما به دلیل تخصصی بودن نحوه ارائه آنها و به دلیل الزاماتی که نظام سلامت آن جوامع برای خود تعیین کرده، چنین فراورده هایی عمدتا در داروخانه ها عرضه می شوند.

وی با بیان اینکه حتی در مورد فراورده های آرایشی و بهداشتی و مکمل های غذایی که نیاز به کیفیت خاصی دارند، تامین کنندگان آنها تنها می توانند از طریق داروخانه های محصولات خود را عرضه کنند گفت: در این کشورها مردم به منظور حفظ سلامت خود برای تامین این دسته از کالاهای سلامت محورشان، تنها به داروخانه اطمینان می کنند؛ زیرا به خوبی واقف هستند که به دلیل نظارت ها و بازرسی های سختگیرانه می توانند از سلامت کالای خود اطمینان حاصل کنند، ضمن آنکه برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فراورده های مورد نیاز و نحوه استفاده از آنها می توانند به داروسازان رجوع و از دانش آنها در این زمینه بهره ببرند.

روئینی تصریح کرد: در کشور ما
داروسازان به اجبار به سمت فروش فراورده های آرایشی و بهداشتی سوق پیدا کرده اند. اما ای کاش شرایط به گونه ای بود که دلیل فروش فراورده های آرایشی بهداشتی در داروخانه هانه فقط تامین مالی داروخانه داران نبود بلکه در پاسخ به اعتماد مردم به این صنف بود. یعنی من معتقدم شرایط اقتصادی و گردش مالی داروخانه ها باید به گونه ای باشد که آنها  بدون نیاز به فروش فراورده های آرایشی بهداشتی و مکمل ها از سوی مسوولان و جامعه ملزم به ارائه این فراورده ها باشند زیرا این فراورده ها مستقیما با سلامت مردم در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه فروش فراورده های ارایشی و بهداشتی و نظیر آنها از شان داروسازان نمی کاهد افزود: اگر اینگونه فکر کنیم پس باید بگوییم به طور کلی فروش هر کالایی از جمله دارو نیز در شان داروسازان نیست. باید مسوولان و جامعه بدانند که طریق مصرف یک کرم دور چشم و انتخاب نوع آن به اندازه عرضه یک داروی چشمی اهمیت دارد و غفلت از آن می تواند سلامت فرد مراجعه کننده را به مخاطره بیاندازد.
 
کد مطلب : ۴۸۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما