۰

سیاست تولید انبوه دارو و ژنریک به سر رسیده است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۶۶
سیاست تولید انبوه دارو و ژنریک به سر رسیده است
سالم خبر: اگر چه پس از پشت سر گذاشتن آزمون خطاهای بسیار صنعت داروی کشور هنوز برخی داروسازان داخلی با توجیهات متعصبانه و یک سویه به بهانه خودکفایی ملی در این عرصه هنوز بر طبل تولید داروهای ژنریک می کوبند اما سیاست های حاکم بر تولید دارو در جهان نشان می دهد که تولید در سطح انبوه برای مصرف خیل عظیم بیماران به پایان خود رسیده است و از  این پس باید داروها متناسب با شرایط بیمار و درخواست او تولید و عرضه شود.
 
با وجود آنکه بازاریابی یک اصل بسیار مهم و کلیدی در موفقیت صنعت داروسازی محسوب می شود اما کارشناسان در این عرصه عنوان می کنند که بازاریابی موثردر صنعت دارو در سال های آتی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا دیگر داروها به صورت انبوه تولید نمی شود بلکه داروها بر مبنای نیاز بیمار و با توجه به شرایط بدنی شخص  او و برای درمان بیماری او  تولید می شود. حال باید دید در دنیای آینده کدام شرکت های داروسازی می توانند موفق تر عمل کنند و درآمد بیشتری کسب کنند؟
 
موسسه  مطالعاتی pwc که یکی از مراکز مطالعاتی و پیش بینی در مورد صنایع مختلف است دراین باره می نویسد: در دهه پیش روی میلادی، شرکت های داروسازی  باید  رویکرد تولید داروهای خاص و مورد نیاز بازار را در پیش بگیرند.باید داروهایی تولید کنند که بیماری های سخت و صعب العلاج امروزی را درمان کنند و این داروها بر مبنای  نیاز بیماران خاص تولید شود.
 
البته نمی توان گفت که داروهای کنونی از بازار حذف می شوند ولی مراکز اصلی تایید کننده بهداشت و درمان در دنیا  تنها داروهایی را تایید می کنند که این ویژگی را داشته باشد . به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۷ میلادی از بین شش دارویی که شرکت مطرح جانسون و جانسون امریکا تولید کرده بود، هیچ یک نتوانست تاییدیه FDA امریکا را دریافت کند. این یعنی تغییر بزرگی در رویکرد صنعت داروسازی در دنیا و بازار داروهای مصرفی در جهان در حال وقوع است. تغییری که شرکت های داروسازی برای  مدیریت  بهتر در این دوره باید از همین امروز آماده باشند.
 
این موسسه مطالعاتی در گزارش با عنوان صنعت داروسازی در سال ۲۰۲۰ میلادی نوشت: در دهه سوم این قرن، دیگر شرکت ها بر مبنای میزان فروش داروها و درآمدی که از فروش آنها کسب می کنند مقایسه
نمی شوند بلکه مقایسه بر مبنای ارزش افزوده ای انجام می شود  که برند از طریق  تولید داروهایش برای بیمارانی که آن را تقاضا و البته خریداری می کنند، ایجاد می کند.
 
به عبارت دقیق‌تر، مقایسه بر مبنای میزان کالاها و خدمات بهداشتی و درمانی انجام می شود  که نه تنها یک بیمار نیازدارد بلکه برای برآورده کردن این نیاز حاضر به پرداخت پول است.
 
 در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در دهه سوم قرن جاری، تقاضا برای دارو در کشورهای درحال‌توسعه‌دنیا رشد می‌کند که دلیل آن افزایش سطح درآمد مردم و افزایش توجه به سلامت و درمان است ولی دولت ها سیاست های تازه ای در پیش خواهند گرفت.
 
در این دهه تمرکز اصلی دولتها روی  پیشگیری از واقع بیماری است و درمان در درجه دوم اهمیت قرار دارد به همین دلیل است که بازار واکسن‌ها و سرمایه‌گذاری برای مطالعات اولیه در مورد بیماری‌های خاص افزایش پیدا می‌کند. حال در این فضای تازه شرکت هایی می توانند سود بیشتری بدست آورند که از تمرکز روی داروهای خاص دست بردارند و مدل های تولیدی و تجاری امروزی را نادیده بگیرند و به جای آن زنجیره‌های بازار دارو را به درستی شناسایی کنند و برای تولید داروهایی سرمایه گذاری کنند که بازار مصرف متقاضی آن است. کالاهایی که هم از نظر بازار مصرف ارزشمند است و هم تقاضا برای آنها وجود دارد .در این سال‌ها باید نظام قیمت گذاری دارو انعطاف پذیری بالاتری داشته باشد و برنامه‌های بازاریابی مشخص و مناسبی تهیه شود. بنابراین بهتر است از همین امروز به فکر راه‌حل‌های مناسب برای بازار دارو باشیم.
 
کد مطلب : ۴۶۶
برچسب ها
داروی ژنریک
نام شما

آدرس ايميل شما