۰
در نشست بررسی چالش های طرح تحول سلامت مطرح شد:

بحران طرح تحول سلامت ناشی از ضعف بنیادی است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۴۶۳
بحران طرح تحول سلامت ناشی از ضعف بنیادی است
سالم خبر: هزینه های سلامت در اقتصاد سیاسی ایران، شدید ترین واکنش ها را نسبت به سیاست‌های تورم‌زا از خود نشان می‌دهند. به طوری که طی سه دهه گذشته به ازای هر یک واحد افزایش تورم در اقتصاد، هزینه های سلامت بیش از ۲٫۵ برابر افزایش پیدا کرده اند.

فرشاد مومنی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در نشستی که به منظور بررسی چالش های طرح تحول سلامت برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: هرچند طرح تحول سلامت، مشکلات را به درستی تشخیص داده بود اما در چگونگی حل و فصل انها ناتوان عمل کرد و به سرعت آثار بحرانی خود را نشان داد، به طوری که حتی وزیر بهداشت که در مراحل نخست، با انتقادهای مشفقانه بسیار تهدید آمیز برخورد می کرد، طی شش ماه گذشته حداقل سه بار به شکست این سیاست اذعان کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت به جای رفتن به سمت برخورد کارشناسانه و مبتنی بر مشارکت ذینفعان در صدد تسری دادن بحران‌های ناشی از ضعف بنیادی طرح تحول سلامت، به بخش های دیگر است، گفت: شواهد موجود به روشنی نشان داده است که هزینه های درمان تامین اجتماعی از کانال طرح تحول سلامت طی یک دوره کمتر از چهار سال، معادل دو برابر کل هزینه های درمان این سازمان طی ۵2 ساله پیش از آن بوده است.

وی افزود: راه حلی که دولت انتخاب کرده این است که می خواهد از طریق تفکیک درآمدهای سازمان تامین اجتماعی، راهی برای دست انداختن به بخش‌هایی از منابع سازمان تامین اجتماعی که بر اساس قانون باید به امر درمان اختصاص پیدا کند، باز کند.
مومنی تاکید کرد: شوخی با سازمان تامین اجتماعی و منابع آن قابل مقایسه با هیچ یک از صندوق های بیمه‌ای ورشکست شده تا به امروز نیست و از منظر اخلاقی، قانونی و ملاحظات حقوق مالکیت دولت حق چنین تعرضی را به دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی و حقوق مردم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره احمدی نژاد خیلی از افراد تلاش کردند که او را متوجه کنند که دولتی بودن یک بانک به این معنا نیست که سپرده‌های مردم در اختیار دولت است و دولت حق دارد درباره آنها تصمیم بگیرد. الان هم ما شبیه این طرز برخورد را درعبارت پردازی های آقای روحانی و مقامات مختلف مانند وزیر بهداشت و وزیر کار مشاهده می‌کنیم.

کارانه پزشکان از ۷۵ میلیارد تومان به ۲۷۰ میلیارد تومان در ماه رسید

در ادامه این نشست محسن ایزدخواه، معاون پیشین حقوقی و امور مجلس سازمان تأمین اجتماعی هم با اشاره به بی توجهی وزارت بهداشت به قوانین بالادستی در اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: وزارت بهداشت ذیل اجرای این طرح به جای افزایش ضریب کا ، مدام ضرایب را دستکاری و زمینه بی عدالتی در پرداخت ها را فراهم کرد؛ به طوری که کارانه پرداختی به پزشکان از ۷۵ میلیارد تومان به ۲۷۰ میلیارد تومان در ماه رسید و همین موجب بروز تنگناهای مالی، تضاد و شکاف درامدی بین کادر درمان شد و درگیری و کارشکنی بین کارکنان در سطوح مختلف را بوجود آورد.

وی افزود: بیمه سلامت  ۷۵ درصد، بار طرح تحول را تقبل کرد و مجبور شد برای انجام تعهدات وزارت بهداشت، نه تنها ذخیره ۱۵۰۰ میلیاردی خود را هم در حوزه درمان هزینه کند بلکه وام هشت هزار میلیاردی با سود ۲۲ درصد از بانک رفاه اخذ کند که حتی بانک مرکزی هم زیر بار وام و وثیقه های ان نرفت.

او همچنین ادامه داد: اگر سایت بیمه بسته نشده بود بیش از یازده میلیون ثبت نام می کردند و همین بی برنامگی حدود دو هزار میلیارد بار مالی دیگر برای بیمه سلامت ایجاد کرد و تازه از روزی که این بیمه به وزارت بهداشت منتقل شد متوجه شدند اوضاع از چه قرار است.
او ادامه داد: ادامه این طرح تنها با حاکم شدن پزشک خانواده و نظام جامع امکان پذیر است اما چون اجرای این موارد پزشکان عمومی را در خط اول قرار می دهد، خوشایند پزشکان متخصص نیست  و با کارشکنی های صنفی اجازه اجرای این مهم را
نمی دهند.

 وی با بیان اینکه تنها بند موجود در طرح تحول که تا حدودی اجرایی شده کاهش هزینه بستری تا ده درصد بوده است افزود: اما  بقیه هزینه ها در بخش سرپایی طی این مدت افزایش سرسام اوری داشته است.

 ایزدخواه در ادامه گفت: چالش دیگری که این طرح ایجاد کرد افزایش ارزش خدمات بهداشتی در شورای عالی بیمه با یک رای وزارت بهداشت و در غیاب کار کارشناسی بود بطوری که صبح مصوبات را تصویب و عصر در مطب اجرا کردند.

وی با اشاره به اینکه راهنماهای بالینی در کشور مورد توجه قرار نمی گیرند، افزود: در تمام دنیا راهنماهای بالینی وجود دارد اما در اینجا از صد در صد درخواست ها ، ۹۵ درصد بی مورد گزارش شده است.
 
 
کد مطلب : ۴۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما