۰
رییس گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد:

لزوم توجه والدین به کودکان و نوجوانان در چهارشنبه آخر سال

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۲۴۷
لزوم توجه والدین به کودکان و نوجوانان در چهارشنبه آخر سال
سالم خبر : رییس گروه پیشگیری از حوادث، دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بهترین کمک در راستای پیشگیری از سوانح چهارشنبه آخر سال توسط والدین صورت می‎گیرد، بیایید با آگاهی دادن به فرزندان و مراقبت از آنها، شیرینی آغاز سال نو را با تلخی این حوادث خراب نکنیم.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، علیرضا مغیثی با بیان این مطلب گفت: موارد فوت چهارشنبه آخر سال در سال 1396 کاهش یافته و بیشترین گروه سنی آسیب دیده گروه سنی نوجوان و جوان است (گروه سنی 5 تا 29 سال)، که از این تعداد 8 نفر فوت کرده‌اند و 27 نفر معلول شده اند.
 
وی ادامه داد: از افرادی که فوت کرده اند 50 درصد حین ساخت مواد محترقه  و 37.5 درصد در حین استفاده از این مواد و 12.5 درصد رهگذران خیابان بوده اند. دست، چشم و صورت بیشترین عضو آسیب دیده در بین مصدومین بوده است. بنابراین آسيب هاي ناشی از مواد محترقه و منفجره يا آتش افروزی چهارشنبه‌سوري، تهديدي جدي براي سلامتي افراد (خصوصا کودکان و نوجوانان) است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.
 
وی افزود: متاسفانه در سال هاي اخير، مراسم سنتی اين شب، رنگ ديگری به خود گرفته و تبديل به بازي هاي خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است. آتش زدن فشفشه و منفجر کردن ترقه و پرتاب سيگارت می تواند خطرات متعددي را براي بسیاری از هموطنان به دنبال داشته باشد.

 مغیثی اظهار داشت: بیشتر كودكان، معمولا به دور از چشم والدين، مواد محترقه و منفجره را خريداري و در جيب، كيف يا كمد اتاق پنهان مي كنند اما این مواد، به دلیل درجه آتشگيري پايين، معمولا زود مشتعل مي شوند و گاهی خسارات جبران ناپذیری به بار می آورند. والدين بايد علاوه بر توضيح عوارض این مواد آتش زا، با نظارت دقيق بر پول توجيبي كودكان و نحوه هزينه كرد آن در اين ايام، نظارت بیشتری بر رفتار و وسايل فرزندشان داشته باشند و مواد سوختني و آتش زا را از دسترس آنها خارج کنند.
 
وی افزود: چهارشنبه سوري، سطحي از هيجان را در بیشتر کودکان و نوجوانان ايجاد مي كند كه برای آنها خوشايند و لذت بخش است و به همین دلیل ما به عنوان پدر یا مادر، معمولا به سختی مي توانیم فرزندمان را به کلی از این تجربه هيجانی بازداریم اما مي توانیم هیجان آنها را تعديل و رفتارشان را مدیریت كنيم و شرايطي فراهم كنيم كه چهارشنبه سوری براي آنها به نسبت ایمن شود.
 
وی ادامه داد: یکی از راه های ایمن سازی نسبی چهارشنبه سوری، این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی براي فرزندمان توضيح دهيم و قوانين و چارچوب های تربیتی مان را به او یادآوری كنيم. اگر کودک با ما همكاري كرد، جواب او پاداش و تشويق است، اما اگر او را منع كرديم و نپذيرفت، بايد برايش شرط بگذاريم و بهترین شرط این است که خودمان هم کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند. اگر به هر دلیلی چنین امکانی برایمان فراهم نیست، باید حداقل يك فرد بالغ مورد اعتماد را همراه کودکمان بفرستیم.
 
وی بیان داشت: کبريت و مواد آتش زا مانند نفت و بنزین بايد خارج از دسترس کودکان نگهداری شود و هرگز نبايد به کودک اجازه داد با آتش زدن بوته، هيزم و امثال آن در محيط خانه يا پارکينگ، جان خود و ديگران را به مخاطره بیندازد. در پایان شب، بقاياي مواد آتش بازي را به سرعت جمع نکنيد و حتما براي اين كار، لااقل 15 تا 20 دقيقه صبر کنيد و بعد از اين مدت، آنها را در یک سطل آب بريزيد و دور بيندازيد. قبل از ترک محل، حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شويد.

 مغیثی گفت: داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را وارسی کنید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان  کرده اند را بیابید. در صورت بروز هرگونه حريق و حادثه خونسردي خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حريق سريعا افراد مسن و کودکان و ديگر افراد را از محل حريق به جاي امن انتقال داده و سريعا با تلفن 125 آتش‌نشاني تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشاني دقيق و نوع حادثه به ستاد فرماندهي آتش نشاني اطلاع داده و در هنگام حضور آتش‌نشانان در محل حريق نهايت همکاري را با آنان انجام دهند.
 
وی افزود: در صورت مواجهه با فردي که دچار سوختگي شده، ضمن حفظ خونسردي از ماليدن مواد غير بهداشتي مثل خمير دندان، سيب زميني و غیره بر روي محل سوختگي خودداري کرده و مصدوم را هرچه سريعتر به مرکز درماني منتقل کنيد و در صورت شدت مصدوميت با اورژانس 115 تماس بگيريد.
 
وی تصریح کرد: هميشه در این مواقع برای اطفای حريق، آب، کپسول اطفای حریق و حتي الامكان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد. استفاده از مواد آتش بازي هرگز به طور کامل ايمن نيست، حتي در صورتي که مراقبت کامل صورت گيرد. حوادث نه تنها ممکن است براي کساني که از آن استفاده مي کنند به وجود آيد، بلکه براي کساني که اين مواد را درست مي کنند نيز ممکن است اتفاق بيفتد. پس از مكان هايي كه از مواد محترقه در آن استفاده مي شود دوري كنيد. شما مي توانيد از عينك هاي محافظ يا حداقل عينك هاي طبي خود استفاده كنيد.
کد مطلب : ۴۲۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما