۰
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

درمان پوکی استخوان 50 درصد از شکستگی‌های میانسالان را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۳۸۶۶
درمان پوکی استخوان 50 درصد از شکستگی‌های میانسالان را کاهش می‌دهد
سالم خبر: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: پوکی استخوان به عنوان یک بیماری فراگیر نیازمند افزایش آگاهی مردم است که بتوانند خود در پیشگیری از ابتلا به آن نقش موثری داشته باشند.

عبدالرحمن رستمیان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: پیشگیری بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان است که باید از کودکی آغاز شود.

وی تاکید کرد که والدین دقت داشته باشند که کودکان حتما فعالیت فیزیکی داشته باشند چون فعالیت فیزیکی موجب می شود سلول های استخوانی بدن پیام های مداوم استخوان سازی بدهند.

وی گفت: تغذیه‌ی صحیح عامل موثر دیگر استخوان سازی است که لبنیات و ویتامین D3 را شده و به استخوان سازی کمک می کند.

این فوق تخصص فارماتولوژی در ادامه به شکستگی های لگن ناشی از پوکی استخوان در میانسالان اشاره کرد و بیان داشت: وقتی شکستگی های لگن در فرد اتفاق می افتد باید جراحی شود که عوارض و هزینه های هنگفتی را به دنبال دارد. بنابراین بهترین راه مانع از پوکی استخوان پیشگیری است و این پیشگیری باید از زمان کودکی آغاز شود.

رستمیان
درباره درمان پوکی استخوان گفت: با درمان می توانیم 50 درصد شکستگی افراد مبتلا به پوکی استخوان را داروهای خوراکی و تزریقی و تست تراکم استخوان هر دوسال یکبار می توانیم پوکی استخوان را کاهش دهیم.

سیگار مانع استخوان سازی مناسب می شود

وی با بیان اینکه مصرف سیگار و الکل مانع استخوان سازی مناسب در بدن می شود، تصریح کرد:  با توجه به اینکه دوسوم شکستگی ها در ستون فقرات هیچ گونه علائمی ندارد این شکستگی ها به شکل قوز در بدن بروز می کند. بنابراین در تمامی مراحل زندگی مان باید سعی کنیم فعالیت بدنی به همراه تغذیه مناسب داشته باشیم و از رفتارهای پرخطر همچون استعمال سیگار و دخانیات پرهیز کنیم چون بر سلول های استخوان ساز تاثیرات خوبی ندارد.

استخوان ها بین 20 تا 30 سالگی محکم می شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه استخوان سازی در بدن از کودکی آغاز می شود، گفت: دهه دو و سوم زندگی یعنی 20 تا 30 سالگی استخوان های بدن سفت و محکم می شود که انسان باید بتواند این پایه های زندگی را محکم کند. اما پس از 30 سالگی که استحکام استخوان کامل می
شود باید با فعالیت فیزیکی، مصرف لبنیات مناسب و ویتامین D3 و تست تراکم استخوان مانع از افت استخوان ها شویم. اگر این مراقبت ها انجام نشود پوکی استخوان زودتر به سراغمان می آید.

دوسوم شکستگی ها در ستون فقرات بدون علائم است

رستمیان ادامه داد: در جامعه شاهد افرادی هستیم که با ورود به سن میانسالی کم کم دچار خمیدگی شده اند که این مساله به دلیل نبود علائم در شکستگی های ستون فقرات شان است که اکثرا تشخیص داده نمی شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در آینده با جمعیت سالمند افزون تری مواجه خواهیم شد، سعی کنیم با پیشگیری های لازم سالمندانی سالم داشته باشیم. بنابراین زنانی که عادت ماهیانه شان زودتر متوقف می شود حتما باید تست پوکی استخوان دهند و داروهای مناسب دریافت کنند.

مصرف خودسرانه داروهای کورتون و پوکی استخوان

وی افزود: برخی پزشکان بنا به ضرورت به بیماران برای تسکین بیماری شان کورتون به همراه مکمل هایی همچون کلسیم تجویز می کنند. اما توصیه می کنیم مردم خودسرانه از این داروها برای تسکین درد مصرف نکنند چون پوکی استخوان در پی دارد.
 
 
 
کد مطلب : ۳۸۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما