۰
مجمع جهانی اقتصاد هشدار داد

هزینه ۴۷ هزار میلیاردی ۵ بیماری غیر واگیر بر اقتصاد دنیا

یک سوم از کل هزینه های تحمیل شده در اثر پنج بیماری مزمن مربوط به بیماری های روانی است .
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۸۱
هزینه ۴۷ هزار میلیاردی ۵ بیماری غیر واگیر بر اقتصاد دنیا
سالم خبر:براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد بیماری های مزمن طی بیست سال آینده هزینه اقتصادی غیر قابل کنترلی را به اقتصاد دنیا تحمیل می کنند و برای پیشگیری از ایجاد این بیماری ها باید از همین امروز برنامه ریزی های لازم انجام شود.

طبق این گزارش هزینه ای که پنج بیماری مزمن سرطان،دیابت، بیماری های روانی، قلبی  و تنفسی   تا ۲۰سال آینده به اقتصاد دنیا تحمیل می کنند  بالغ بر ۴۷  هزار میلیارد دلار است.  این بیماری ها سالانه بیش از ۳۶ میلیون نفر را در دنیا به کام مرگ می کشاند و انتظار می رود شمار جان باختگان از این بیماری ها تا ۲۰ سال آینده ۴ درصد رشد کند. این بیماری ها و تبعات اقتصادی آنها هزینه ای معادل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا به اقتصاد تحمیل می کند که این فشار مالی تا ۲۰ سال آینده می تواند بحران های بسیاری  در اقتصاد دنیا به همراه داشته باشد.

ایوا جین لوپیش ، رییس مرکز مطالعات بیماری های مزمن و سلامت مجمع جهانی اقتصاد در مصاحبه ای تلفنی به رویترز گفت: این مشکل را نمی تواند تنها یک بحران در سلامت جوامع در دنیا دانست  بلکه یک مشکل بزرگ اقتصادی است که می تواند روی عملکرد تمامی بخشها تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین برای حل این مشکل و کاهش فشار مالی  ناشی از ان باید از همین امروز دست به کار شد.

مجمع جهانی اقتصاد  در این گزارش با اشاره به ضرورت توجه بیشتر جامعه جهانی به این بحران  نوشت:برای مقابله با گسترش این بیماریها و مقابله با تحمیل هزینه های اقتصادی در اثر آنها به اقتصاد دنیا باید از همین انروز وارد عمل شد. اصلاح الگوی زندگی ، عدم استعمال دخانیات، عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی و در نهایت ورزش مستمر و روزانه می تواند با توسعه این بیماریها مقابله کند.در واقع  می‌توان این طور بیان کرد که اصلاح الگوی زندگی یک ضرورت مهم  است که هم می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و هم سلامت افراد را افزایش دهد و فرهنگ سازی در این زمینه کار دولتها است.

مرکز مطالعات سلامت و اقتصاد دانشگاه هاروارد  بیماری های غیر واگیر دار و مزمن را بیماری شایع در کشورهای فقیر و دارای درآمد متوسط  اعلام کرده است . در گزارش تهیه شده توسط این  مرکز مطالعاتی آمده است: ۸۰ درصد از افراد مبتلا به بیماریهای مزمن تنفسی و بیماریهای قلبی و روانی در کشورهای فقیر زندگی می کنند و مجموع هزینه ناشی از بیماری های قلبی ، بیماریهای مزمن تنفسی، سرطان و دیابت در این  کشورها در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۵ میلادی به ۷ هزار میلیارد دلار می رسد . این به معنای تحمیل هزینه ای معادل ۵۰۰ میلیارد دلار در هر سال به اقتصاد کشورهای فقیر در دنیا.در کشورهای صنعتی و توسعه یافته دلیل اصلی بیماریهای  مذکور، استفاده از غذاهای ناسالم و دارای چربی و شکر بسیار زیاد و نداشتن تحرک  است که باعث اضافه وزن و ایجاد بیماریهای مزمن شده است.

مساله نگران کننده  در مورد بیماری های روانی است که شاید شناسایی آن  و درمانش سخت تر از دیگر بیماری ها باشد.

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد هزینه ای که بیماری های روانی ظرف بیست سال آینده به اقتصاد دنیا تحمیل می کند  بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد دلار است  که یک سوم از کل هزینه های تحمیل شده در اثر پنج بیماری مزمن  عنوان شده در این گزارش است . همین سهم بالای هزینه  نشان می دهد که بیماری‌‌های روانی هم قربانیان بیشتری دارد و هم آسیب‌های بزرگتری به اقتصاد دنیا تحمیل می کند و برای مقابله  با آن باید اطلاع رسانی های دقیق و کامل انجام شود.

مجمع جهانی اقتصاد ، مقابله با شیوع بیماریهای مزمن را نه یک برنامه سلامت جهانی بلکه یک هدف مهم و بزرگ در عرصه اقتصادی عنوان کرده است و تلاش همه کشورها برای مقابله با این بحران را خواستار شد.
 
کد مطلب : ۳۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما