۲
۱
نگاهی به انفجار کارخانه دارویی ارسطو

زیرساخت های خودکفایی ملی دارو مهیاست؟

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۵۴
زیرساخت های خودکفایی ملی دارو مهیاست؟
سالم خبر: تجمع گاز استون و شاید یک جرقه بی وقت ؛ روز جمعه موجب شد کارخانه شرکت صنایع شیمیایی دارویی ارسطو به ثانیه ای دچار انفجار و حریق شود و سه کارگر جوان مشغول به کار در آن  با 70 تا 80 درصد سوختگی راهی بیمارستان شوند.

به گزارش سالم خبر؛ آتش نشانان به محض اطلاع از این آتش سوزی در ساعت 16 و 31 دقیقه به محل انفجار رسیدند و آتش را مهار کردند. کارشناسان اعلام کردند که تجمع گازهای ناشی از حلال های انبار شده به خصوص گاز استون علت بروز این حادثه بوده و به احتمال زیاد حلال های خروجی از دستگاه خشک کن این واحد داروسازی موجب وقوع انفجار و آتش سوزی شده است.

اگرچه هنوز خسارات وارده ارزیابی نشده است اما سالن تولیدی شماره یک کارخانه داروسازی با مساحت 200 متر مربغ از چرخه تولید خارج شده است.

یک مقام مسوول سنديکای توليدکنندگان مواد دارويی، شيميايی و بسته بندی دارویی در گفت و گو با سالم خبر دغدغه فعلی مدیران این سندیکا را رسیدگی به وضعیت مصدومان اعلام می کند و چرایی وقوع چنین حادثه ای را به  گزارش کاملی که در دست تهیه است ارجاع می دهد.

این دومین حادثه در کارخانه های تولید مواد اولیه دارویی است که امسال رخ می دهد. حادثه قبل تر مربوط به کارخانه داروسازی در رشت بود که یکی از کارگران به خوش شانسی کارگران ساوه ای کارخانه ارسطو نبود و بدلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز داخل راکتور تولید مواد اولیه دارویی در زمان شست و شوی دستگاه های داروسازی دچار مسمومیت شدید شده و فوت شد.

در زمان وقوع این گونه حوادث منتقدان می گویند و مسوولان موضع می گیرند اما آنچه مغفول می ماند چرایی این اتفاقات است که هنوز مشخص نشده است چرا گاز استون در کارخانه ارسطو اشباع می شود یا چه نکات ایمنی در کارخانه داروسازی رشت نادیده گرفته شده است که کارگران دچار حادثه می شوند و یکی از آنان جان می بازد. آنچه مطرح و زنده می شود در این اتفاقات و حاشیه های پس از آن، زنده شدن اختلاف نظرها و جنگ منافع در این عرصه است. تا جایی که در پیام های غیر رسمی مسوولان سندیکای تولید مواد اولیه دارو که از سوی دکتر اختراعی و علیرضا پروین زاد مدیرعامل شرکت ارسطو انتشار یافت هیچ گونه اشاره ای به چرایی این واقعه نشده است و اینکه چه تضمینی وجود دارد که دیگر چنین حوادثی در این عرصه اتفاق نیافتد. آنچه مطرح می شود این است که آنان بدون هیچ گونه اطلاع رسانی در این باره برای اخبار منتشرشده ارزشی قائل نیستند.

روابط عمومی سندیکای تولید مواد اولیه دارو نیز یک روز پس از این واقعه در مقام پاسخگویی برآمد و به برخی تحلیل های عنوان شده در این زمینه پاسخ داد. این روابط عمومی آورده است : حادثه ناگواری که اخیراً در کارخانه تولید مواد موثره دارویی ارسطو رخ داد و متاسفانه منجر به مصدومیت سه تن از کارکنان این کارخانه شد جدا از بازتاب‌های خبری، تحلیل هایی نیز در پی داشت که ضرورت تامل در مورد یکسری رویکردها را ناگزیر می نماید.

همچنین در این مطلب ارسالی آمار حوادث داخلی با کشورهای توسعه یافته مقایسه شده و آمده است که سادگی دریافت که درصد حوادث در صنعت تولید مواد اولیه دارویی در کشور ما، نزدیک به استانداردهای جهانی است.
روابط عمومی سندیکای تولید مواد اولیه همچنین تاکید کرده است که روشن است که حوادث و مخاطرات این چنینی که با مقوله HSE مرتبط است اغلب مربوط به حوزه تولید و خدمات تولیدی است. به عبارت دیگر ماهیت کار تولید به گونه‌ای است که همواره درصدی از خطر در آن وجود دارد و اتفاقاً کمترین خطرات در حوزه واردات است، مگر اینکه کشتی، هواپیما و یا خودروی حامل محموله بازرگانی دچار مخاطرات ناشی از حمل و نقل شود.

الزامات زیر ساخت های خودکفایی ملی دارو

آنچه پس از واقعه ی نخست مسمومیت کارگران کارخانه رشت مورد نقد برخی کارشناسان قرار گرفت عوارض سروکار داشتن با چنین مواد اولیه ای برای کارگران و همچنین الزام بکارگیری سیستم های بسته در این کارخانه هاست. اینکه اگر گام های تولید مواد اولیه دارو محکم تر برداشته شود، خودکفایی ملی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

اما در اظهارات رسمی و غیر رسمی مسوولان سندیکای تولید مواد اولیه دارو هیچ گونه پاسخ و دلیل مستدلی برای ایراداتی که قبلا به الزامات و زیرساخت های تولید مواد اولیه دارو وارد شده است نه تنها داده نشد که اظهارات و پرداختن دکتر اختراعی رئیس هیات مدیره سنديکای
توليدکنندگان مواد دارويی به حاشیه های رسانه ای و تاکید او بر عوارض داروهای وارداتی بسیاری از متخصصان حوزه ی دارو را انگشت به دهان کرد.

 او برخی رسانه ها را دشمن خواند و انفجار کارخانه ارسطو را دلیلی برای دشمن شادی آنها . ضمن آنکه او در اظهارات خود آورده است:  اينگونه حوادث عليرغم رعايت كليه موارد ايمني جزیی از وقايع نزديك به توليدات مواد شيميايی از جمله داروست و بسياری از شركت‌های مواد موثره داخلی و خارجی متاسفانه آن را تجربه نموده‌اند. بديهی است واردات نيز خدماتی بی‌دردسر و بدور از اينگونه مخاطرات بوده و در موارد متعددی هم اگر موجب كوری بيش از ٥٠ چشم بيماران و يا آلودگی ده‌ها بيمار هموفيلی به ايدز و ... گردد. از اين دست خبرگزاری‌ها خبری نخواهد بود و خسارت ناشی از اثرات اصلی اين واردات بی‌رويه كه چرخ صنعت داخلی را متوقف و سبد هزينه دارو را اينگونه متورم سازد، مردم و صنعت ملی بايد تحمل نمايد.

با وجود گذشت دو روز از وقوع انفجار در کارخانه ارسطو در شهرک صنعتی کاوه نه از وضعیت مصدومان خبری رسیده است و نه از چرایی وقوع انفجار در این کارخانه اما نکته مهم در این تجارب این است که اگر گام ها برای خودکفایی دارو هر چه دقیق تر، غیرمتعصبانه تر و مستحکم ترو به دور از هر گونه شائبه ی سیاسی محکم تر برداشته شود به طور مسلم نتیجه و نیل به هدف نزدیکتر خواهد بود در غیر اینصورت مجادله و زورآزمایی سیاسی "به خاطر یک مشت دلار" نه تنها جان کارکنان که جان این صنعت را نیز به فنا خواهد داد.
 
 
کد مطلب : ۳۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
هر دو فوت شدن لعنت به این کارفرمایان که با جون کارگرا بازی میکنند و ده ها خانواده رو عذا دار کردن.