۰

درمان رایگان 12هزار مبتلا به HIV در کشور

تاریخ انتشار :
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۳۳۷۴
درمان رایگان 12هزار مبتلا به HIV در کشور
سالم خبر : وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: خدمات درمان مبتلایان به ویروس ایدز کاهش نیافته است و هم اکنون (از حدود 24 هزار فرد مبتلای شناسایی شده) حدود 12 هزار و 500 نفر تحت پوشش خدمات درمان رایگان هستند.
 
به گزارش سالم خبر از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به گزارش باشگاه های مثبت ایدز، پشت در مانده اند ایرنا اعلام کرد: هیچ یک از مراکز مراقبت و درمان ایدز که تحت نظر وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند تعطیل نشده اند. وزارت بهداشت با قوت تمام مراکز درمانی خودش را در سطح کشور تقویت کرده است و تمام خدماتی که در این راستا به مبتلایان و خانواده آنها ارائه می شود اعم از خدمات مشاوره ای، تشخیصی و درمانی رایگان انجام می شود. 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، خدمات این مراکز به مبتلایان به ویروس ایدز از سال گذشته تاکنون افزایش یافته است. به عنوان مثال انجام آزمایش در مراکز وزارت بهداشت حدود 3 برابر شده است و حدود 570 هزار خانم باردار از سال گذشته تاکنون مورد آزمایش قرار گرفتند که 113 مورد آنها مبتلا بودند و همه این افراد نیز تحت درمان قرار گرفتند. از این 113 نفر فقط دو مورد آنها به دلیل تاخیر در مراجعه و انجام آزمایش فرزند سالم به دنیا نیاوردند. 

وزارت بهداشت اعلام کرد: تعداد افراد تحت درمان این بیماری که در سال گذشته از مجموعه وزارت بهداشت خدمات دریافت کردند، 9 هزار نفر بود که هم اکنون تعداد آنها به 12 هزار و 500 نفر رسیده است. 

این وزارتخانه تاکید کرد: حمایت سازمان های بین المللی قطع نشده است و فقط در برخی موارد کاهش پیدا کرده است. کمک های مالی سازمان های بین المللی که حدود 5 درصد از بودجه ایدز کشور را تشکیل می دهد، جنبه همکاری مشترک دارد و بیشتر کمک های آنها فنی است. بنابراین بودجه تمام خدمات بیماران ایدز کشور توسط وزارت بهداشت و دولت تامین می شود.

در گزارش ایرنا که روز 27 آذر با عنوان، «باشگاه های مثبت ایدز پشت در مانده اند»، منتشر شد، بر خلاف پاسخ وزارت بهداشت، هیچ اشاره ای به تعطیل شدن این مراکز نشده بود و مشخص نیست این برداشت روابط عمومی وزارت بهداشت از کدام بخش گزارش بوده است در این گزارش به فعالیت باشگاه های مثبت و سابقه فعالیت آنها توجه شد.

آمارهایی که وزارت بهداشت درباره خدمات آزمایش به زنان باردار و افزایش سه برابری آزمایش ایدز نیز به موارد اشاره شده در این گزارش ارتباطی ندارد و اساسا به این موضوع در گزارش اشاره نشده است.

در گزارش ایرنا حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز بدون اشاره به میزان و رقم کمک های بین المللی برای پیشگیری از ایدز اعلام کرده بود: تشکیلاتی با عنوان UNAIDS در سازمان ملل متحد وجود دارد که بودجه‌ای با عنوان گلوبال فاوند را در راستای پیشگیری از ایدز به سازمان‌های مردم نهاد می دهد که این مبلغ باید زیر نظر وزارت بهداشت خرج شود و در واقع بودجه عمومی برای پیشگیری از ایدز است.

وزارت بهداشت نیز در این اطلاعیه با تایید کمک سازمان های بین المللی رقم 5 درصدی سهم این سازمان ها را در بودجه ایدز کشور اعلام کرد اما میزان رقم آن و نحوه هزینه کرد آن و نیز میزان کمک به باشگاه هایی مثبت ایدز را اعلام نکرد. 
کد مطلب : ۳۳۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما